کد خبر: ۱۷۷۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۸

قیمت واقعی تندر 90 چقدر است؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شبکه ایران: هر چند اوایل حرف و حدیث‌ها حاکی از این که آیا خودروسازان محق دریافت این تسهیلات هستند یا نه اما اکنون با وضعیتی که در بازار بوجود آمده و آمار تولید خودروسازان هم حکایت از عمق بحران دارد، کمتر کسی بر سر حرفهای پیشین خود مانده است.

لزوم اعطای کمک یا پرداخت تسهیلات به خودروسازان در شرایطی از دید فعالان اقتصادی به نقطه اوج خود رسیده که با شروط سختی که شورای پول و اعتبار برای پرداخت این تسهیلات مقرر کرد خودروسازان عملا از خیر این تسهیلات گذشته‌اند و همچنان با حداقل ظرفیت تولید به فعالیت نصفه و نیمه خود ادامه می‌دهند.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، وثیقه قراردادن سهام مدیریتی خودروسازان در این شرایط آن هم با قیمت سهام عادی در بورس و همچنین زمان کوتاه شش ماهه برای بازپرداخت، نمی‌تواند دردی از خودروسازان دوا کند و در نهایت هم سر خودروسازان را به خاطر آن می‌برند!

به گفته "احمد نعمت‌بخش" دست کم زمانی که خودروسازان نیاز دارند در این شرایط تسهیلات را بازپرداخت کنند، دو سال است که تا کنون این امر مورد توافق قرار نگرفته و بر همین اساس خودروسازان نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی ضمن دادن هشدار جدی نسبت به تعطیلی برخی خطوط تولید در شرکت‌های خودروسازی اظهار کرد: اگر تا پیش از این صحبت از جبران کاهش تولید در شرکت‌ها بود با این شرایط و زمان باقی‌مانده تا پایان سال، نمی‌توان امیدی به افزایش تولید داشت و امسال قطعا با همین شیوه کنونی به پایان می‌رسد.

آنچه خودروسازان را در این شرایط بیش از پیش رنج می‌دهد، نه تامین نشدن قطعات که دو برابر شدن نرخ ارز دریافتی آن‌ها و مشکلات انتقال آن است به نحوی که برای خودرویی همانند تندر 90 تولید دیگر به صرفه نیست و شرکت‌ها از قبل تولید هر دستگاه از آن، ضرر می‌دهند.

نعمت‌بخش در این باره می‌گوید: شرکتی همانند رنوپارس که سهام عمده آن در اختیار رنوی فرانسه است به دو دلیل با خودروسازان داخلی به مشکل برخورد کرده است.

به گفته وی، قیمت این خودرو در شرایط کنونی نزدیک به 30 میلیون تومان تمام می‌شود اما شرکت رنو حاضر به تحمل ضرر تفاوت قیمت این خودرو نیست ضمن این که بدهی خود از قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی را هنوز نگرفته که این مسائل روی هم رفته، تجارت با خودروسازان را برای آن کاملا ضررده کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این هم بنا بر برخی اخبار، گویا قرار بوده بدهی شرکت نفتی توتال فرانسه به ایران با طلب این شرکت از خودروسازان تهاتر شود که تا کنون به نتیجه نرسیده است.

چشم‌انداز مبهم در دریافت طلب و همچنین ضررده بودن تولید تندر 90، خودرو پرطرفدار در بازار داخلی ایران، باعث شده یکی از آخرین شرکای تجاری خودروسازان باروبنه خود را جمع کند.

به گفته نعمت‌بخش، شرایط کنونی به گونه‌ای شده که تحریم خارجی را می‌توان دور زد اما خودتحریمی بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات به خودروسازان تاکنون به ضرر صنعت خودرو تمام شده است.

از سوی دیگر، دبیر انجمن قطعه‌سازان هم شروط تعیین شده برای پرداخت این تسهیلات به خودروسازان را نوعی وقت‌کشی توصیف کرد و گفت که هنوز اراده‌ای در مسوولان بانک مرکزی برای کمک به حل مشکل خودروسازان دیده نمی‌شود.

ساسان قربانی با بیان این‌که اینگونه اقدامات برخلاف دستورات و منویان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخلی است خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان در حالی که بازار داخلی به شدت به تولیدات خودروسازان نیاز دارد و تولید هم به یک سوم شرایط عادی رسیده، اقدامات مدیران بانکی را توجیه کرد؟

تعدیل نیروهای ماهر و کارآزموده و از هم گسیختن پایه‌های صنعت خودرو در کشور، به قول ساسانی کوچکترین اثر بی‌توجهی به صنعت مادر خودرو در کشور است که نتایج آن را نه مسوولان و فعالان این صنعت بلکه تک تک مردم ایران خواهند دید.

ساسان قربانی الگوبرداری از کشورهای خارجی در مواقع وقوع بحران در صنایع و همچنین کمکهای بلاعوض به صنعت خودرو را راهکار برون‌رفت از شرایط کنونی تولید در کشور دانست و گفت: وضعیت کنونی به هیچ عنوان شرایطی نیست که خودروساز در آن با خیال راحت و به دور از تنش تولید کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
2
لطفا خالی بندی نکیند قیمت این خودو ها بیشتر از 3000دلار نیست ولی به مردم بیچاره ایران به بیش از دو برابر قیمت جهانی دارند می فروشند.این صنعت خودرو سازی ایران که.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
2
پس چرا در تركيه خيلي ارزان است بهتر نيست از تركيه وارد كنند تا به صرفه تر باشه البته براي دولت نه! براي ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
2
ما كه دعا مي كنيم تمام شركتها خودروسازيتون تعطيل بشه تا از اين قيمت هاي نجومي خودرهاي بي كيفيت و بدون امنيتتون كه هممون هم مجبوريم اونها رو بخريم خلاص شويم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
2
تازه کیفیت تندر 90 ترکیه 100 برابر بهتر از ایرانیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
2
قیمت این محصول در شرکت رنو اروپا و با استاندارد اروپایی و با کسر مالیات کمتر از 4000 یورو می باشد. حال اگر یورو را به قیمت سوپر مهرورزانه حساب کنیم(4500) حاصل 18 میلیون تومان می شود. قیمت سی میلیون از کجا آمده؟ شاید آقایان حقوق کارگران و مهندسان و برق و آب و ... را چندبرابر اروپا و به پوند حساب می کنند. قصه امورات کشور ما قصه شتری شده که نمی توان گفت چرا گردنش نافرم است، چون چیزی که روی فرم باشد نداریم.
آفتاب جان، هر کسی ادعایی کرد، شما باید منتشر فرمایید؟ لااقل بررسی فرمایید و توضیح دهید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین