کد خبر: ۱۷۷۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸

آفت‌های ورود زودهنگام به عرصه انتخابات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در شرایطی هستیم که جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت، همدلی و آرامش است، بنابراین طبیعی است که انتخابات زودرس یا تبلیغات زودهنگام انتخاباتی باعث می‌شود جامعه و مردم یکپارچگی خود را زودتر از فرارسیدن انتخابات از دست دهند

با اینکه هنوز کمتر از هشت ماه به انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی مانده؛ اما گویا فضای کشور ناخودآگاه به سمت و سوی انتخابات کشیده شده و این شاید به دلیل برخی اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های خاص از سوی برخی سیاسیون یا کاندیداهای احتمالی در انتخابات باشد. اظهارنظرهایی که نشان‌دهنده تکاپو برای رسیدن به ماراتن انتخابات است؛ اما هشت ماه زمان بسیار زیادی است برای آغاز مباحث انتخاباتی این را بسیاری از کارشناسان به کاندیداها و طیف‌های سیاسی هشدار می‌دهند و معتقدند که برخی از مسئولان با ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی؛ از بسیاری از وظایف خود و خدمت به مردم غافل شده‌اند. از سوی دیگر اظهارات، پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های چهره‌های سیاسی در این مورد سیر صعودی و در عین حال شکل عینی‌تر و شفاف‌تری به خود گرفته است و در برخی موارد از کلی گویی عبور کرده و به بیان مصداق‌ها و آرایش سیاسی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم معطوف شده است. تمامی این اتفاقات در حالی رخ داده که همگان و از جمله دلسوزان نظام و بخصوص رهبر معظم انقلاب نسبت به ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی و درگیر کردن کشور با این مسائل، بارها تذکر دادند.



شتابزدگی جایز نیست

برخی مانند سیدرضا اکرمی معتقدند که زمان مطلوب برای ورود به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری یکی، دو ماه مانده به زمان ثبت‌نام کاندیداها برای این انتخابات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی که عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است، با بیان اینکه به صورت میانگین، هر یک‌سال در میان شاهد برگزاری انتخابات در کشورمان هستیم، به تهران امروز می‌گوید: «مشکل اصلی در این زمینه، نبود احزاب و تشکل‌های فعالی است که دارای اساسنامه و مرام‌نامه‌ای باشند تا قبل از برگزاری انتخابات و در زمان مطلوب آن اقدام به تشدید فعالیت‌های خود در این ارتباط کنند.» به گفته وی، چون احزاب و تشکل‌های منسجم نداریم، بعد از برگزاری هر انتخابات، بلافاصله ذهن‌ها به سمت انتخابات بعدی سوق داده می‌شود؛ مثلا انتخابات مجلس شورای اسلامی که تمام شده، ذهن‌ها به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف شده است و به نظر من دلیل شتابزدگی در ورود به این موضوع، فقدان احزاب و تشکل‌های منسجم است.



اجازه دهیم شرایط به طور طبیعی طی شود

برخی از کارشناسان نیز طرح مباحث انتخاباتی را در این برهه از زمان، به زیان وحدت کشور عنوان می‌کنند. محمدجواد آرین‌منش عضو حزب موتلفه، دراین رابطه به تهران امروز می‌گوید: در شرایطی هستیم که جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت، همدلی و آرامش است، بنابراین طبیعی است که انتخابات زودرس یا تبلیغات زودهنگام انتخاباتی باعث می‌شود جامعه و مردم یکپارچگی خود را زودتر از فرارسیدن انتخابات از دست دهند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، بر این باور است که طرح چنین مباحثی منتج به ایجاد شکاف و رخنه طیف‌های مردم خواهد شد و همین امر نیز موجبات سوء‌استفاده دشمنان انقلاب را فراهم خواهد کرد و رقابت‌های سالم را به تهاجم گروه‌ها با یکدیگر تبدیل می‌کند. به گفته وی، باید اجازه دهیم تا شرایط به طور طبیعی طی شود؛ اما این موضوع به معنای جلوگیری از اظهارنظرها نیست بلکه تنها برای ایجاد ثبات و آرامش در کشور است. ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت عدم ورود زودهنگام گروه‌ها به مباحث انتخاباتی می‌گوید: از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت که رهبری نسبت به روش‌های پیش گرفته شده از سوی برخی احزاب که در قالب سفرهای استانی و تبلیغات انتخاباتی زودهنگام کارخود را آغاز کرده بودند، چنین توصیه‌ای را بدهند. چراکه معتقدم فضای تبلیغات زودهنگام نمی‌تواند به نفع کشور باشد. خوشبختانه رهبری نیز در سفر خراسان شمالی به شکل کامل بر این نکته تاکید داشتند. بنابراین امیدوارم فعالان سیاسی و کسانی که بنای حضور در رقابت انتخاباتی را دارند به این نکته توجه کنند. وی تاکید کرد که ورود زودهنگام به مسائل انتخاباتی قطعا به سود کشور و مردم نیست چرا که در زمان موعد کاندیداها و جریان‌های سیاسی زمان کافی برای تبلیغات و معرفی خود دارند. داریوش قنبری عضو حزب مردم سالاری نیز مباحث زودهنگام انتخاباتی را نه تنها به زیان کشور بلکه به ضرر مردم می‌داند و به تهران امروز می‌گوید: رهبر معظم انقلاب خطاب به کسانی که وارد تبلیغات و مباحث انتخاباتی شده‌اند تذکر و هشدار دادند، بنابراین همین امر کافیست تا آن افراد و گروه‌ها بدانند که این اقدامشان به طور قطع تنش‌زا خواهد بود.

این نماینده سابق مجلس، معتقد است که هیچ گروهی در کشور به‌دنبال جنجال نیست؛ اما گویا برخی با سوءاستفاده از شرایط کنونی کشور مسائل انتخاباتی را بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت‌های خود کرده‌اند.



تذکر وزارت کشور به تبلیغات زودهنگام ریاست‌جمهوری

در همین حال نیز چندی پیش، معاون سیاسی وزیر کشور از تبلیغات زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. صولت مرتضوی بدون نام بردن از افرادی گفت: تاکنون چندین مصداق برای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی داشته‌ایم. وی افزوده بود: تذکرات لازم به افرادی که تبلیغات زودهنگام را آغاز کرده‌اند داده شده و امیدواریم که همه افراد قانون را رعایت کنند. معاون سیاسی وزیر کشور که با ایرنا گفت‌وگو می کرد از داوطلبانی که تبلیغات زودهنگام خود را آغاز کرده‌اند خواست که قبل از برخورد قانونی با آنان، این اقدام را متوقف کنند.

مرتضوی با بیان اینکه در فضای کنونی، ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی، آفت خدمت رسانی به مردم است، تصریح کرد: «ورود زودهنگام به این مباحث باعث تلاطم و درگیری فکری جامعه می‌شود.»

به گزارش امروزی ها،اما بسیاری از گزارش‌ها و مشاهدات نشان می‌دهد که با اینکه کشور هنوز فاصله زیادی تا فضای انتخابات دارد؛ اما برخی مسئولان و دستگاه‌ها از هم‌اکنون خود را درگیر و وارد انتخابات کرده‌اند که همین امر منجر به برخی نابسامانی‌ها در کشور شده است، حال سوال اینجاست که این ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی قرار است به چه قیمتی تمام شود، آیا به قیمت آسیب به مردم و کشور یا بر زمین ماندن امور مردم؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین