کد خبر: ۱۷۷۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰
در تحلیل برخورد اخیر هوایی ایران و امریکا

گاردین: تهران و واشنگتن مراقب باشند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بحث واكنش ايران به هواپيماي بدون سرنشين امريكايي كه به حريم هوايي ايران تجاوز كرده بود و قصد داشت تا از ايران و امكانات آن اطلاعات جمع‌آوري كرده و كارهاي تجسسي در خاك ايران انجام دهد، واكنش گسترده‌اي در مطبوعات جهان داشته است. در اين ميان برخي از مطبوعات غربي از جمله روزنامه گاردين چاپ لندن تحليل كرده‌اند كه واكنش ايران به اين هواپيماي بدون سرنشين مي‌تواند بيانگر افزايش تنش‌ها ميان ايران با امريكا تا مرز جنگ باشد كه در عين حال نبايد شيطنت‌هاي اسرائيل را نيز كه به دنبال جنگ با ايران به همراه امريكا است، ناديده گرفت.

اين در حالي است كه كاخ سفيد و دستگاه سياست خارجي و نظامي امريكا با بايكوت بيش از يك هفته‌اي خبر حمله ايران به اين هواپيما موجي از انتقاد را در ايالات متحده به خصوص نزد جمهوريخواهان برانگيختند. بسياري از كارشناسان دست راستي حزب جمهوريخواه اين بايكوت خبري را نگراني كاخ سفيد از تاثيرگذاري آن بر افكار عمومي امريكا در بحبوحه انتخابات رياست جمهوري اين كشور قلمداد كردند.

به گزارش وب سايت شبكه خبري الجزيره، گاردين در تحليل اين حادثه مي‌نويسد: حمله دو جنگنده ايراني به هواپيماي بدون سرنشين امريكايي و راندن آن از آب‌هاي ايران نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه آرامش در روابط ايران و امريكا سست است و هر آن امكان متشنج شدن اوضاع ميان دو طرف تا مرز يك جنگ تمام عيار وجود دارد.

گاردين نسبت به تكرار حوادثي از اين دست هشدار مي‌دهد و مي‌نويسد كه انجام چنين تحركاتي از سوي امريكا بي‌توجه به عواقب احتمالي آن مي‌تواند به سرعت اوضاع را به سويي سوق دهد كه بوي باروت از كارزار اصطكاك روابط سياسي دو طرف استشمام شود. اگر چه پنتاگون در توضيح آن حادثه آن هم نزديك به 10 روز پس از وقوع آن يادآور شده است كه جنگنده‌هاي ايراني اگر چه چند موشك به سوي اين هواپيما شليك كردند اما نتوانستند آن را هدف قرار دهند و اين هواپيما موفق شده است كه به سرعت از محله حادثه فرار كند.

گاردين تحليل كرده است كه اين حادثه نشان مي‌دهد كه تنش موجود بر سر پرونده هسته‌اي ايران مي‌تواند به سرعت رنگ و بوي ديگري به خود بگيرد و وارد مرحله نظامي ميان ايران با ايالات متحده امريكا شود. جنگي كه مي‌تواند عواقب بسيار وخيمي در بر داشته باشد و كاملا از كنترل خارج شود.

اين روزنامه انگليسي سپس به نگراني‌هاي مسئولان كشورهاي غربي اشاره مي‌كند و مي‌نويسد كه غربي‌ها مي‌گويند عده‌اي از تشديد تنش‌ها در روابط ايران و امريكا سود مي‌برند و تلاش مي‌كنند كه اين تنش‌ها را حتي تا مرز رويارويي نظامي بكشانند كه هم واشنگتن و هم تهران بايد نسبت به كارها و تندروي‌هاي آنها هوشيار باشند و اجازه ندهند كه اين عناصر خطرناك و جنگ طلب آنها را وادار كنند كه دست به خطر بزنند.

گاردين در ادامه مي‌نويسد كه منظور از عناصر خطرناك و جنگ طلب اسرائيلي‌ها هستند كه تلاش مي‌كنند تا ايالات متحده را وارد جنگ با ايران كنند و واشنگتن را وادار كنند كه به تاسيسات هسته‌اي ايران حمله نظامي انجام دهد. آنها بدين ترتيب مي‌خواهند كه از دست ايران هسته‌اي بدون اين كه خود هزينه‌اي بپردازند خلاص شوند و علاوه بر آن همه اين هزينه‌ها را متوجه امريكا كنند. هدف اسرائيل همواره بر اين اصل استوار بوده است كه براي حفظ توازن منطقه‌اي برخورداري از تكنولوژي هسته‌اي فقط در انحصار آن باشد.

گاردين همچنين به اظهارات مقام‌هاي پنتاگون درباره اين هواپيماي بدون سرنشين اشاره مي‌كند و در پايان مي‌نويسد كه مقام‌هاي نظامي امريكا اعلام كرده‌اند كه اين هواپيما از نوع برايديتور بوده كه در اول نوامبر بر فراز آب‌هاي بين المللي خليج فارس به پرواز در آمده بود. اين هواپيما همانند هميشه و بر اساس ماموريت‌هاي روتيني‌اش در حال پرواز و انجام ماموريت بوده است كه دو جنگنده سوخوي 25 ايراني در حادثه‌اي بي‌سابقه به سمت آن پرواز كرده و چند موشك به سوي آن شليك مي‌كنند، اما اين هواپيما آسيبي نديده و به سرعت محل را ترك مي‌كند.

منبع: ديپلماسي ايراني
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین