کد خبر: ۱۷۸۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۳

دلایل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد باقرزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره روی آوری قشر جوان و نوجوان به مواد مخدر صنعتی، اظهار کرد: برخی اطلاعات غلط باعث روی آوری جوانان به مواد مخدر صنعتی شده است.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم در این خصوص کم کاری شده است؛ به نظر می‌رسد برای جلوگیری از گسترش اعتیاد به یک عزم ملی نیاز است. در شرایط کنونی، در حالی‌که به‌دنبال این هستیم که "شیشه " را چگونه درمان کنیم، ماده مخدر جدیدی وارد بازار می‌شود.

وی به تشریح باورهای غلط ارائه شده در خصوص مواد مخدر شیشه پرداخت و ادامه داد: موثر بودن ماده مخدر شیشه در لاغری، افزایش میل جنسی و اعتیاد آور نبودن از باورهای غلط در مصرف این ماده مخدر است.

این روان‌شناس بالینی با تاکید بر این‌که جنایت، جرم، فحشا، قتل، دیگرکشی و خودکشی از اثرات مصرف این ماده مخدر در جامعه است، بیان کرد: ماده‌ای مثل شیشه نداریم که این مقدار در روی سیستم اعصاب مرکزی و عملکرد رفتاری اثر تخریبی داشته باشد. فرد مصرف کننده این ماده مخدر تحت تاثیر هذیان‌های ناشی از مصرف به هر جرم و جنایتی حتی در قبال خانواده خود دست می‌زند.

وی، آگاهی نداشتن، تنوع طلبی و حس کنجکاوی را از دلایل روی آوری قشر نوجوان و جوان به عنوان گروه‌های پرخطر به سو مصرف موادمخدر ذکر کرد.

باقرزاده با اشاره به این‌که در گذشته افراد ۳۵ سال به بالا، آن هم در قشر خاصی موادمخدرهایی همچون "تریاک"، "شیره" و "حشیش" مصرف می‌کردند، ادامه داد: امروز ‌سن مصرف این مواد پایین آمده است و نیز نوع مواد از سنتی به صنعتی تغییر یافته است. برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به قشرهای مختلف در این زمینه یک کار مستمر لازم است.

وی، ارائه کردن مهارت‌های زندگی و اجتماعی را از آیتم‌های موثر در گرایش نیافتن جوانان به اینگونه مواد دانست و با اظهار تاسف گفت: متاسفانه به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود این موارد است. وقتی یک پدر یا مادر ۵۰ ساله نمی‌داند که چگونه با مشکلات روبه‌رو شود چطور می‌تواند به نوجوان و یا جوان خود مهارت مقابله با مشکلات را بیاموزد.

باقرزاده بر گسترش مهارت‌های زندگی اجتماعی برای تمام اقشار به‌ویژه نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: معتقدم از سن ۹ سالگی می‌توان مهارت‌های مقابله با آثار مصرف مواد مخدر را به فرزندان آموزش داد.

وی بر نظارت بر کلینیک‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد ضمن گسترش این‌گونه اماکن، تاکید و تصریح کرد: باید نظارت کافی بر این‌گونه اماکن انجام شود تا خودسرانه اقدام به درمان نکنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین