کد خبر: ۱۷۸۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۴

جایزه کتاب ملی آمریکا به دو زن رسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: لوئیس ادریچ (عکس خبر) جایزه کتاب ملی آمریکا را برای رمان «The Round House» به خانه برد.

حدود ۳۰ سال است که آثار این نویسنده ۵۸ ساله همیشه با استقبال منتقدان روبرو می‌شود.

«The Round House» که دومین جلد از یک سه‌گانه است داستان پسر نوجوانی است که سعی می‌کند در داکوتای شمالی از دلیل و رازورمز حمله نژادپرستانه به مادرش سر در بیاورد.

ادریچ که خودش دورگه (آمریکایی-سرخپوست) است زمان گرفتن جایزه به زبان انگلیسی و زبان بومی خودش صحبت کرد. «می‌خواهم از وقار و صبر زنان بومی آمریکا بگویم. این کتاب درمورد بی‌عدالتی بزرگی است که در حق آن‌ها می‌شود. ممنون که با این جایزه مخاطبان این رمان را بیشتر کردید.»

کاترین بو با کتاب غیرداستانی «در پنای جاودانه‌های زیبا» برنده جایزه کتاب ملی بخش غیرداستانی شد. این کتاب نگاهی است به زندگی هندی‌هایی که در زاغه‌های مجاور هتل‌های مجلل این کشور زندگی می‌کنند.

او گفت: «اگر این جایزه معنایی داشته باشد، معنایش را از داستان‌های کوچکی گرفته که در نقاط ناپیدای هند رخ داده‌اند چراکه این داستان‌های کوتاه به داستان‌های بزرگ ماهیت می‌بخشند، و داستان بزرگ داستان مردمانی است که برعکس زاغه‌نشینان قدرت سیاسی و اقتصادی دارند، داستان آنها بدون داستان‌های کوچک معنایی ندارد.»

جایزه بخش شعر به «شگفت‌زده» اثر دیوید فری و جایزه بخش ادبیات کودکان به «رازهای گابلین» نوشته ویلیام الکساندر رسید.

هر برنده، جایزه‌ای نقدی معادل ۶.۳۰۰ پوند دریافت می‌کند. برنده شصت و سومین دوره جایزه کتاب ملی از میان ۱۳۰۰ عنوان کتاب انتخاب شد.

به گزارش خبرآنلاین، جایزه افتخاری کتاب ملی نیز به رئیس انتشارات «نیویورک تایمز» آرتور ا./ سالزبرگر و المور لئونارد، رمان‌نویس مطرح ژانر جنایی تعلق گرفت.

لئونارد ۸۷ ساله جایزه خود را در نیویورک از دستان مارتین ایمیس، نویسنده رمان‌های جنایی و پلیسی دریافت کرد و پس از گرفتن جایزه به شوخی گفت منتقدان ایمیس را بیشتر از او دوست دارند.

او گفت: «این جایزه به من جان دوباره داد. تنها چیزی که در زندگی دوست داشته‌ام انجام دهم قصه‌گویی بوده، این جایزه می‌گوید من می‌توانم به این کار ادامه دهم.»

تلگراف / ۱۵ نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین