آفتابنیوز : آفتاب: دیگر عرصه ای وجود ندارد که کشور چین برای تسخیر آن برنامه ریزی نداشته باشد، اما دولتمردان این کشور از ارتقاء ساختارهای رفاهی و اقتصادی داخلی خود نیز غافل نبوده اند.
چين براي پروازهاي با مسافت متوسط خود تعداد زيادي هواپيماي C۹۱۹ سفارش داده كه ساخت شركت چيني كوماك است. اما اين دومين قدرت اقتصادي جهان براي رقابت با شركتهاي هواپيماسازي ايرباس اروپا و بوئينگ آمريكا و همچنين حضور فعال در بازار بسيار گسترده داخلي، بايد تلاشهايشان را بشدت افزايش دهد.
طبق پيشبينيها، چين در ۲۰ سال آينده به پنج هزار هواپيماي مسافربري نياز خواهد داشت كه هزينه تامين اين هواپيماها بالغ بر ۵۰۰ ميليارد دلار مي شود. بر اساس اين پيش بيني ها،هفت هواپيما از هر ۱۰ هواپيماي مورد نياز چين براي خطوط هوايي با مسافت متوسط و با ظرفيت ۱۷۰ تا ۱۸۰ مسافر خواهد بود.
شركت چيني كوماك ساخت ۳۸۰ فروند از اين هواپيماها را برعهده گرفته است كه ۵۰ فروند آن در نمايشگاه بين المللي هوانوردي ژوهاي در جنوب چين تحول داده شد اما اين شركت چيني برخلاف رقباي اروپايي و آمريكايي خود هنوز چيزي را ثابت نكرده است. هنوز اطمينان اين هواپيماها و همچنين توان كوماك براي توليد انبوه در مهلت هاي اعلام شده ثابت نشده است.
تحليلگران مي گويند كوماك مي تواند در بازار چين سهيم باشد اما سالها طول مي كشد تا توان رقابت با ايرباس و بوئينگ را بدست آورد. هواپيماي C۹۱۹ كه شركت كوماك قصد دارد سالانه ۱۵۰ فروند از آن را توليد كند، با همكاري شركت هاي خارجي همچون سافران فرانسه جنرال الكتريك آمريكا و آريتكس اسپانيا ساخته مي شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،افزون بر اين شركت چيني كوماك و شركت كانادايي بومبارديه قراردادهاي كلان و راهبردي در زمينه بازاريابي، فروش، خدمات مشتريان، آزمايش و كيفيت توليد امضا كرده اند. {$old_album_178546}