کد خبر: ۱۷۸۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۴

ضرب‌الاجل ۳۶ ساعته تل‌آویو به حماس / مشعل: اول اسرائیل آتش‌بس را برقرار کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رادیو رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) در خبری اعلام کرد که مقامات این رژیم به جنبش حماس ۳۶ ساعت مهلت دادند تا با شرط‌های پیشنهادی تل آویو برای اعلام آتش بس در نوار غزه موافقت کند.

موشه یعالون، معاون بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون این رژیم از شروط تل آویو برای پذیرش آتش بس خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از النشره، به گفته وی این شروط عبارتند از:

۱- توقف کامل عملیات پرتاب موشک از غزه به سمت شهرها و شهرک‌های اسرائیلی

۲- هدف قرار ندادن یگان‌های ارتش اسرائیل در مرزها

۳- توقف کامل عملیات‌های نظامی و نیز توقف عملیات گروه‌هایی که علیه اسرائیل فعالیت می‌کنند

۴- حماس مسئولیت کامل نوار غزه را برعهده بگیرد و به هیچ گروهی اجازه ندهد که عملیاتی را علیه اسرائیل آغاز کند.

یعالون وجود نماینده ویژه رژیم صهیونیستی در مصر را تکذیب کرده و اعلام کرد که مصر از طریق سفارت اسرائیل در قاهره تماس‌هایی را با مسئولان اسرائیلی برقرار می‌کند.

روزنامه آحارونوت نیز اعلام کرد که دولت حماس و گروه‌های فلسطینی شرط‌هایی را برای اعلام آتش بس با اسرائیل مطرح کردند:

۱- پایان دادن به حملات هوایی و زمینی علیه غزه به ویژه در نواحی مرزی

۲- لغو محاصره نوار غزه و بازگشایی تمامی گذرگاه‌های مرزی

۳- توقف ترور رهبران و مقام‌های حماس و دیگر گروه‌های مقاومت

نبیل شعث، یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح نیز اعلام کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مذاکراتشان با رژیم صهیونیستی در خصوص آتش بس در غزه هماهنگی کامل داشتند.

پیشتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود در صورتی که نیروهای مقاومت به عملیات پرتاب موشک به اراضی اشغالی پایان دهند آماده پایان دادن به درگیری‌ها است.

مشعل: رژیم‌صهیونیستی باید گام نخست را در برقرای آتش‌بس بردارد
رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در سخنانی تاکید کرد رژیم‌صهیونیستی باید گام نخست در برقراری آتش‌بس در جنگ غزه را بردارد.

به گزارش نامه به نقل از العربیه، «خالد مشعل» در سخنانی در کنفرانس خبری امروز -دوشنبه- در قاهره گفت: حملات رژیم‌صهیونیستی علیه نوار غزه قادر به برآورده کردن اهداف حمله به این منطقه نبوده است.

مشعل در ادامه با اشاره به حملات خمپاره‌ای حماس به عمق سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به حملات رژیم‌صهیونیستی افزود: حماس اسرائیل را حیرت‌زده کرده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی خواستار برقراری آتش‌بس شده است و این اقدام باید از سوی اسرائیل که خود جنگ را آغاز کرده است، صورت بگیرد.

افزایش شهدای غزه به بیش از ۱۰۰ نفر 

در همین راستا، وزارت سلامت دولت حماس از افزایش تعداد شهدای حملات رژیم‌صهیونیستی به غزه به بیش از ۱۰۰ نفر خبر داد.

سخنگوی وزارت سلامت دولت غزه امروز -دوشنبه- در صفحه‌ فیس بوکش نوشت که با به شهادت رسیدن «محمد طبیل» شهروند فلسطینی در اردوگاه آوارگان «النصیرات» تعدادی شهدای غزه به ۱۰۰ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه در میان شهدای فلسطینی ۲۴ کودک و ۱۰ زن دیده می‌شود، افزود: تعداد مجروحان فلسطینی از روز چهارشنبه تاکنون نیز به بیش از ۸۵۰ نفر رسیده است که در میان آنها ۲۶۰ کودک و ۱۴۰ زن نیز حضور دارند.

اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا توقف فوری حملات در اسرائیل و نوار غزه را خواستار شدند و تاکید کردند برقراری آتش بس «به نفع همه است.»

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل «توقف فوری حملات» و «حمایت از تلاشهای میانجی گرانه مصر و دیگران» را خواستار شدند و از سفر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به منطقه نیز استقبال کردند.





واشنگتن پست: حمله اسرائیل به غزه به نفع حماس شد
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که طی سال‌های گذشته از عدم حمایت اغلب کشورهای دیکتاتوری عربی رنج می‌برد، امروز شاهد آن است که مجموعه‌ای از کشورهای عربی دوست که از نفوذ منطقه‌ای بسیاری نیز برخوردار هستند به صراحت مواضع خود را در برابر حمله رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه اعلام می‌کنند.

به گزارش نامه نیوز؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: در حالی که حملات رژیم‌صهیونیستی علیه نوار غزه طی روزهای گذشته تشدید شده است، حمایت آشکار کشورهای عربی منطقه از دولت حماس نشان می‌دهد که پس از گذشت دو سال از انقلاب‌های کشورهای منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه شاهد تغییرات سیاسی دینامیکی در این منطقه هستیم.

واشنگتن پست در ادامه به مواضع «محمد مرسی» در قبال حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه اشاره کرده و یادآور می‌شود: اقدام محمد مرسی در مامرو کردن «هشام قندیل» نخست‌وزیر دولت مصر برای اظهار همبستگی دولت و مردم مصر با مردم و دولت فلسطین، و نیز هشدار به اسرائیل نسبت به ادامه عملیات‌های نظامی علیه نوار غزه، به روشنی گواهی بر این تغییرات است.

واشنگتن پست دیدار هشام قندیل از نوار غزه را تغییراتی آشکار در سیاست خارجی مصر نسبت به زمان حضور حسنی مبارک در راس قدرت این کشور می‌داند و می‌نویسد: تغییرات در بدنه سیاست خارجی مصر در قبال مردم غزه زمانی مشاهده می‌شود که اسرائیل عملیات نظامی خود را علیه گروهی که از آن به عنوان یک گروه تروریستی یاد می‌کند تشدید کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد، حماس که در برهه‌ای از زمان به دلیل سیاست‌های که در پیش گرفته بود برای یک مدت طولانی تحت محاصره روشن رژیم‌صهیونیستی و تحریم‌های حمایتی پنهان رژیم‌های عربی قرار گرفته بود، تنها با کشورهای سوریه و ایران رابطه سیاسی داشت و از حمایت‌های این دو کشور بهره‌مند بود.

بر اساس این گزارش، حکومت‌های دموکراتیک جدید در مصر و تونس به همراه قطر و ترکیه که از نفوذ منطقه‌ای ویژه‌ای برخودار هستند اکنون متحدان جدید حماس را در منطقه تشکیل می‌دهند.

مردم فلسطین اکنون در حال فاصله گرفتن از جنبش فتح و حکومت آن در کرانه باختری رود اردن هستند و اغلب شهروندان فلسطینی و کشورهای عربی حماس را تنها نیروی می‌دانند که نشان دهنده یک چالش جدی در برابر رژیم‌صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری و پایان دادن به محاصره نوار غزه است.

واشنگتن پست در انتها می‌نویسد: غزه اکنون در شرایطی متفاوت از جنگ رژیم‌صهیونیستی علیه این منطقه در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ قرار دارد به گونه‌ای که جامعه عربی اکنون به طور کامل حمایت‌های خود از حماس و مردم غزه را در قبال حملات رژیم‌صهیونیستی در اولویت برنامه کاری خود قرار داده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین