کد خبر: ۱۷۸۶۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱

واکنش بازار به کاهش نرخ ارز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه خراسان در مطلبی به واکنش بازار به کاهش نرخ ارز پرداخته است.

در این مطلب آمده است:

کاهش قیمت دلار در دو مقطع اتفاق افتاد؛ یکی در شرایطی که قیمت دلار بالای ۳۰۰۰ تومان بود و دیگری زمانی که قیمت دلار به کمتر از ۳۰۰۰ تومان رسیده بود. این کاهش قیمت تأثیرات متفاوتی بر قیمت اقلام مختلف کالاها در بازارهای کشور داشت.

مقاومت بازار آزاد در برابر کاهش قیمت کالا متناسب با افت نرخ ارز

هر چند قیمت ارز به کمتر از ۲۸۰۰ تومان رسیده است و روز دوشنبه تا ۲۷۵۰ تومان نیز معامله می‌شد اما هنوز این موضوع در بازار کالاهای اساسی تأثیر ملموسی از خود نشان نمی‌دهد، گر چه عکس این موضوع حدود یک ماه پیش وجود داشت؛ یعنی با افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی بودیم. با این حال کاهش قیمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به کمتر از ۲۸۰۰ تومان طی حدود یک ماه گذشته، موجب شده است تنها برخی محصولات وارداتی مثل انواع خودروهای وارداتی، کاهش قیمت داشته باشد.

وضعیت قیمت محصولات پروتئینی

قیمت مرغ و گوشت قرمز نیز کاهش نشان نمی‌دهد. یک فروشنده محصولات پروتئینی در پاسخ به این که آیا کاهش نرخ ارز توانسته است قیمت مرغ را پایین بیاورد به گزارشگر ما می‌گوید: اتفاقاً قیمت مرغ نسبت به دو سه روز پیش حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان در هر کیلو گرانتر شده است و دلیل آن نیز شرایط ماه محرم است. این که در برخی نذریها، به جای گوشت به استفاده از مرغ رو آورده‌اند تا ارزان‌تر تمام شود.

به گفته وی قیمت گوشت قرمز نیز هر کیلو حدود ۲۵ هزار تومان است که تفاوتی نکرده است. اما قیمت ماهی سالمون که نوعی ماهی وارداتی است افزایش داشته است. مثلا ۲۵ روز پیش قیمت ماهی سالمون کیلویی ۱۹ هزار تومان بود که اکنون به ۳۱ هزار تومان رسیده است. اما برخی اقلام نظیر آهن به دلیل این که همزمان با کاهش قیمت دلار با ممنوعیت صادراتی مواجه شدند، طی یک ماه اخیر کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، به طور مثال هر شاخه آهن ۱۴ ، حدود ۹۵ هزار تومان کاهش قیمت یافت.

اما برخی کالاها با وجود کاهش قیمت دلار، کاهش قیمتی نداشتند. مواد غذایی، لبنیات و برخی دیگر از اقلام مصرفی از جمله این کالاها بودند. مقدم از فروشندگان آهن در بازار مشهد درباره تأثیر کاهش قیمت دلار بر قیمت آهن‌آلات گفت: زمانی که قیمت دلار به اوج خود در بازار آزاد رسیده بود، قیمت میلگرد تا کیلویی ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان افزایش یافت و قیمت آهن ۱۴ تا شاخه‌ای ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزار تومان، آهن ۱۶ تا حدود ۴۴۵ هزار تومان و آهن ۱۸ تا حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. اما با کاهش قیمت دلار در مرحله اول، قیمت هر شاخه آهن حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کاهش یافت و با انتشار خبر ممنوعیت صادرات آهن‌آلات، هر شاخه آهن ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان اُفت قیمت داشت.

این فروشنده آهن افزود: با کاهش قیمت دلار در مرحله دوم، قیمت آهن دوباره کاهش یافت. دیروز نیز هر شاخه آهن ۱۴ به کمتر از ۲۸۰ هزار تومان و آهن ۱۶ به حدود ۳۲۵ هزار تومان و آهن ۱۸ به ۳۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

قیمت میلگرد نیز به صورت خرده فروشی، به هر کیلو ۱۸۰۰ تا ۱۸۲۰ تومان رسید.

مقدم گفت: به دلیل این که مواد اولیه مقاطع فولادی از خارج کشور وارد می‌شود، کاهش قیمت دلار تأثیر مستقیم بر قیمت آهن آلات دارد.

وی افزود: زمانی که قیمت آهن به اوج خود رسیده بود، در یک روز کاری یعنی از ساعت ۱۱.۳۰ تا ۱۴.۳۰ در عرض سه ساعت، ۱۲ قیمت مختلف برای آهن داشتیم.

«محمدحسین روشنک»، عضو اتاق بازرگانی مشهد در پاسخ به این سوال خراسان که آیا کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر، تأثیری در قیمت کالاهای مختلف داشته است؟ گفت: اولا وضعیت فعلی به خاطر کاهش نرخ دلار نیست بلکه به سبب بی‌ثباتی نرخ دلار است؛ چون اطمینانی برای کاهش قیمت وجود ندارد، با استناد به این بی‌ثباتی، فروشندگان نرخهای کالاهایشان را پایین نمی آورند.

این فعال اقتصادی افزود: برخی کالاها نظیر آهن آلات به دلیل این که صادرات آنها به طور موقت ممنوع شده است، نرخشان کاهش یافته است.

وی گفت: به طور مثال قیمت تخم مرغ که مشمول عوارض صادراتی شد، تا حدودی در داخل تحت تأثیر قرار گرفت.

عضو اتاق بازرگانی مشهد و صادرکننده نمونه کشور افزود: وقتی بی‌ثباتی در قیمت ارز داریم، بازار این تصور را دارد که این کاهش یا افزایش قیمت مقطعی است.

وی تصریح کرد: مشکل ارزی کشور به دلیل کمبود ارز نیست بلکه ما مشکل مدیریت بر بازار ارز و پول داریم؛ چون در این زمینه ضعف مدیریت وجود دارد این وضعیت تا زمانی که تدبیر ارزی مشخصی داشته باشیم، هم چنان ادامه دارد.

کاهش قیمت خودروهای وارداتی

کاهش نرخ ارز توانسته است قیمت خودروهای وارداتی را به دلیل رقابتی که بین شرکتهای واردکننده وجود دارد، تا حد ملموسی کاهش دهد. اما این موضوع برای خودروهای ساخت داخل به اندازه خودروهای وارداتی هنوز در بازار خیلی خود را نشان نمی دهد.

یک فروشنده نمایشگاه خودروهای وارداتی در این باره گفت: بازار خودرو رقابتی است و با کاهش قیمت ارز، از ۳۸۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان، چاره‌ای جز کاهش قیمت نداریم وگرنه خریدار به سراغ دیگران می‌رود.

به گفته وی قیمت پرادو مدل ۲۰۱۲ که تا حدود یک ماه پیش ۱۸۰ میلیون تومان بود، به ۱۵۹ میلیون تومان رسیده است یا قیمت لندکروز مدل ۲۰۱۲ که تا چند هفته پیش ۲۷۰ میلیون تومان بود، اکنون به ۲۳۵ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی با این توضیح که شرکتهای سازنده یکی دو ماه قبل از شروع سال میلادی جدید، خودروی مدل آن سال را با حک روی شاسی آن وارد بازار می‌کنند، ادامه داد: کاهش حدود یک هزار تومانی قیمت ارز موجب شده است که قیمت لندکروز مدل ۲۰۱۳ که تازگی وارد بازار شده است، از قیمت لندکروز مدل ۲۰۱۲ که یک ماه پیش در بازار بود، ارزان‌تر شود.

با این وجود این نمایشگاه‌دار معتقد است هنوز بازار خودروهای ساخت داخل به دلیل انحصاری بودن، از کاهش نرخ ارز تأثیر ملموسی نپذیرفته است.

وی افزود: تولید برخی کارخانه‌های سازنده خودروی داخلی بعد از افزایش نرخ ارز، کاهش و چون تولیدی نیست قیمت‌ها نیز افزایش یافته است.

به گفته وی قیمت برخی انواع خودروهای داخلی در بازار آزاد به دلیل آن که بازار راکد است، کاهش یافته است. مثلا قیمت تیپ ۲ پژوی ۲۰۶ از ۳۰ میلیون تومان به ۲۸ میلیون تومان کاهش داشته است. اما این موضوع برای همه خودروهای داخلی مصداق ندارد.

این فروشنده خودرو ادامه می‌دهد: قیمت پژو ۲۰۷ نیز الان در بازار نزدیک به ۵۰ میلیون تومان است؛ در حالی که در اردیبهشت ماه امسال ۲۱ میلیون تومان ثبت‌نام می‌کردند.

قیمت دارو؛ بدون تغییر

به داروخانه‌ای در خیابان عباس‌آباد تهران می‌رویم و درباره تغییرات در قیمت دارو می‌پرسیم، یکی از متصدیان در پاسخ ما می گوید: قیمت داروها خیلی تفاوتی نکرده است و حتی برخی از آنها با ارز ۲۸۰۰ تومان نیز وارد شده‌اند نه با ارز مرجع. اما قیمت برخی اقلام آرایشی کاهش یافته است.

به گفته وی تنها سه یا چهار قلم از تولیدات بهداشتی و آرایشی یک شرکت که نزدیک به ۹۰ قلم کالا وارد می‌کند کاهش قیمت داشته است اما هنوز قیمت (کل) این کالاها که وارداتی هم هستند با وجود تنزل در قیمت ارز، کاهش نداشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
قیمت داروها خیلی تفاوتی نکرده است و حتی برخی از آنها با ارز ۲۸۰۰ تومان نیز وارد شده‌اند نه با ارز مرجع. اما قیمت برخی اقلام آرایشی کاهش یافته است.

بستگی به این دارد که مسئولین بیشتر مصرف کننده چه باشند آنرا کنترل می کنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین