کد خبر: ۱۷۸۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰

آمریکا بخشی از جزئیات تدفین بن‌لادن را افشا کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کماندوهای نیروی دریایی آمریکا شب دوم ماه مه ۲۰۱۱ با یورش به مخفیگاه اسامه بن‌لادن در شهر ایبت‌آباد پاکستان رهبر القاعده را به قتل رساندند و جنازه‌ی او را با خود بردند. 

مطابق گزارش‌های رسمی، جنازه‌ی بن‌لادن پس از انتقال به ناو هواپیمابر "یو اس اس وینسون" به آب انداخته شده است. وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار با انتشار ایمیل‌هایی موافقت کرده که بخشی از جزئیات تدفین بن‌لادن را افشا می‌کند. 

ایمیل‌های منتشر شده به مکاتبات پنتاگون و نظامیان ارشد آمریکا پس از حمله به مخفیگاه بن‌لادن مربوط می‌شود. متن این ایمیل‌ها پس از چند بار تقاضا و پیگیری‌های حقوقی در اختیار خبرگزاری اسوشیتدپرس قرار گرفته است. 

مطابق قوانین آمریکا شهروندان این کشور حق دارند تحت شرایطی به اسناد دولتی دست پیدا کنند. ظاهرا بخش‌هایی از این مکاتبات که افشای آنها می‌تواند امنیت عملیات نظامی را به خطر اندازد حذف شده است. با این همه، این نخستین بار است که اسناد مکتوبی از پنتاگون در مورد چگونگی تدفین بن‌لادن منتشر می‌شود. 

یکی از این ایمیل‌ها گزارش محرمانه‌ی یک افسر نیروی دریایی است که دوم ماه مه ۲۰۱۱ ارسال شده است. مطابق این گزارش جنازه‌ی بن‌لادن پس از شست و شو کفن‌پیچ شده و در کیسه‌ای قرار گرفته که برای فرو رفتن در آب وزنه‌های سنگینی به آن وصل شده است. 

چارلز گائویت، جانشین فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا که آن زمان مسئولیت ارتباط با پنتاگون را بر عهده داشته، در ایمیل دیگری نوشته است که تدفین جنازه‌ی بن‌لادن با رعایت سنت‌ها و مناسک اسلامی انجام گرفته است. این ایمیل برای دریادار مایک مولن، رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح، و جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه، فرستاده شده است. 

گائویت در ادامه‌ی ایمیل خود می‌نویسد که پس از شست و شو و کفن‌پیچی، "یکی از افسران متن از پیش آماده‌ی شده‌ی مذهبی را که از زبان عربی ترجمه شده بود بر سر جنازه‌ی بن‌لادن خواند". بنابر این گزارش در ادامه‌ی این مراسم جنازه بر روی یک برانکارد به عرشه‌ی کشتی منتقل و به دریا پرتاب شده است. 

بسیاری از مسلمانان در "اسلامی" بودن مراسم تدفین بن‌لادن تردید دارند. بر این اساس شست و شوی جسد نمی‌تواند جایگزین غسل و خواندن ترجمه‌ی متنی عربی به جای نماز میت پذیرفته شود.

به نوشته‌ی اسوشیتدپرس ایمیل‌هایی که پنتاگون منتشر کرده نشان می‌دهد که هیچ یک از نظامیان مستقر در ناو هواپیمابر وینسون در این مراسم شرکت نداشته‌اند. ظاهرا تنها تعداد انگشت‌شماری از افراد حاضر در ناو آمریکایی در جریان انتقال جسد بن‌لادن بوده‌اند و این موضوع حتا از افسران ارشد نیز مخفی نگه داشته شده بود. 

در ایمیل‌هایی که پنتاگون با انتشار آنها موافقت کرده کمبود اسناد در مورد جزئیات تدفین رهبر القاعده به ملاحظات شدید امنیتی در این مرحله از عملیات نسبت داده می‌شود. 

مکاتبات نظامیان آمریکا در جریان حمله به مخفیگاه بن‌لادن همچنین نشان می‌دهد که پنتاگون تا چه حد در مورد این عملیات مخفی‌کاری می‌کرده است. در این اسناد جنازه‌ی بن‌لادن "بسته" یا "محموله پستی" خوانده می‌شود. 

به نوشته‌ی "اشپیگل‌آنلاین"، مخفی‌کاری بیش از حد پنتاگون در مورد جزئیات حمله به مخفیگاه بن‌لادن باعث شد که بسیاری از افراد در کشورهای اسلامی، به ویژه در پاکستان، حضور و کشته شدن رهبر القاعده در ایبت‌آباد را باور نکنند. به رغم این، مسئولان ارشد القاعده کشته شدن بن‌لادن در پاکستان را تایید کرده‌اند. 

برخی ادعا می‌کنند بن‌لادن خیلی پیش از یورش کماندوهای آمریکایی به مخفیگاهش بر اثر بیماری فوت کرده بود. تردید در مورد کشته شدن رهبر القاعده با افشای جعلی بودن عکسی که به عنوان تصویر جنازه‌ی خون‌آلود او در اینترنت منتشر شد افزایش یافت. 

به گزارش دویچه‌وله؛ پنتاگون در پاسخ به درخواست اسوشیتدپرس اعلام کرده که در حال حاضر تصویر یا فیلمی از جنازه‌ی بن‌لادن در دسترس نیست. ظاهرا پنتاگون هنوز تمایلی به انتشار مدارکی مانند گواهی رسمی مرگ، گزارش کالبدشکافی و نتیجه‌ی آزمایش "د ان آ" نشان نمی‌دهد که می‌تواند فوت بن‌لادن را تایید کند. 

خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام کرده که به خاطر خودداری از ارائه‌ی اسناد و مدارک لازم در مورد کشته شدن رهبر القاعده، قصد دارد از طریق قضایی علیه پنتاگون اقدام کند. در این میان سازمان سیا، که عملیات حمله به مخفیگاه بن‌لادن را طراحی و اجرا کرده تاکنون تمام درخواست‌های خبرنگاران در مورد اسناد مربوط به مرگ رهبر القاعده را بی‌پاسخ گذاشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
سعید
|
Netherlands
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
0
0
طبق اعتراف صریح برژینسکی ، آمریکا خود طالبان را در افغانستان به وجود آورد که به قول برژینسکی ویتنام ِ شوروی را به شوروی نشان دهد .
اگر القاعده ساخته دست خود آمریکا نبود و باور می کردم واقعا ضد آمریکا هست از تمام اقداماتش حمایت می کردم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
0
0
تشییع جنازه بن لادن بسیار محترمانه تر از قربانیانش بود که زیر خروارها آوار مرکز تجارت جهانی دفن شدند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین