کد خبر: ۱۷۸۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
هشدار «دیده‌بان حقوق بشر» نسبت به فاجعه کشتار انسانی

ظهور ربات‌های قاتل تا ۲۰ سال آینده به رهبری آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گفته می‌شود که ارتش‌های سراسر جهان در مورد دستگاه‌هایی با قابلیت استفاده در مناطق جنگی و کاهش نیروهای انسانی در مناطق خطرناک بسیار هیجان‌زده هستند.

آمریکا اکنون در حال رهبری چنین دستاوردهایی بر روی رباتهای قاتل بخصوص پهپادهای بدون سرنشین بوده که اغلب برای حمله به غیرنظامیان مظنون در پاکستان، یمن و مناطق دیگر مورد استفاده هستند.

پهپادها از راه دور توسط اپراتورهای انسانی کنترل شده و بدون نظارت انسانی قادر به کشتار نیستند، اما سیستم‌های تسلیحاتی نیازمند نظارت انسانی کمتر نیز، در حال حاضر وجود دارند. 


سیستم سلاح فالانکس که بر روی کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا قرار دارند، می‌توانند به تیراندازی به سوی دشمن پرداخته و پرتابه‌های دریافتی را بطور خودکار از بین ببرد.

X۴۷B شرکت نورثروپ گرومان یک پهپاد اندازه هواپیما بوده که می‌تواند بر روی ناقلهای هوایی فرود آمده و از روی آنها پرواز کند. همچنین این پهپهاد می‌تواند حملات هوایی را بدون خلبان و یا حتی نیاز به سوخت گیری مجدد در هوا انجام دهد.

اما شاید نزدیکترین طرح به دستگاه کشتار ترمیناتور مانند یک ربات نگهبان شرکت سامسونگ باشد که در حال حاضر در کره جنوبی مورد استفاده است.

این دستگاه قادر به شناسایی فعالیت‌های غیرمعمول، مقابله با مهاجمان و تیراندازی با نظارت انسانی است.

این گزارش توسط سازمان دیده‌بان حقوق بشر ارائه شده که اصرار دارد چنین رباتهای ترمیناتوری پیش از آغاز کار توسط دولتها باید ممنوع شوند.

این گزارش با عنوان «شکست انسانیت» با همکاری کیلینیک بین‌المللی حقوق بشر دانشکده حقوق هاروارد در مورد اصول اخلاقی این فناوری نوظهور هشدار داده است.

این گزارش با توصیف کردن این دستگاه‌ها تحت عنوان «ربات‌های قاتل»، خواستار معاهده بین‌المللی برای منع کامل ساخت، تولید و استفاده از هر گونه سلاح خودکار شده است.

چنین دستگاه‌هایی بدین معنی خواهند بود که سربازان انسانی می‌توانند از حضور در مناطق خطرناک اجتناب کرده اما نقطه منفی این دستاوردها آن است که رباتها با انجام تصمیم‌گیریهای حساس بدون اتکا به انسان ممکن است نتوانند بین نیروهای نظامی و غیرنظامی در مناطق جنگی تمایز قائل شده و فجایع انسانی را ایجاد کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین