کد خبر: ۱۷۹۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۳

انتقاد ناوی پیلای از اعدام ۱۴ افغان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک گفت‌وگوی خبری تاکید کرد که مجازات اعدام بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین خود افغانستان باید برای جرایم بسیار جدی و خطرناک و پس از یک روند قضایی منسجم و شفاف صادر شود؛ در حالی که وجود نقص‌های فراوان در سیستم قضایی افغانستان موجب بروز شک و تردیدهای زیادی در این گونه پرونده‌ها شده است.

بر اساس این گزارش طی روزهای ۲۰ و ۲۱ نوامبر، ۱۴ زندانی در کابل که به جرایمی چون قتل، تجاوز و جرایم امنیت ملی محکوم شده بودند در زندانی در حاشیه این شهر به مجازات اعدام رسیدند.

خانم پیلای در ادامه گفت "سیستم قضایی افغانستان اغلب بر پایه اعترافاتی که در نتیجه استفاده از شکنجه به دست می‌آیند استوار است که این مسئله حقانیت و عدالت دادگاه‌های این کشور را زیر سوال می‌برد."

وی در سخنانش یکی از دلایل وجود نقصان در سیستم قضایی افغانستان را ناشی از تاثیرات چند دهه جنگ در این کشور دانست و هشدار داد که حق زندگی که از اصلی‌ترین حقوق یک فرد است باید در چنین کشوری که از قتل و خشونت رنج می‌برد نیازمند توجه و استحکام بیشتری است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، حامد کرزای رییس جمهور افغانستان پس از بررسی پرونده ۲۵۰ زندانی محکوم به اعدام در کمیته ریاست جمهوری، حکم اعدام ۱۴ زندانی را تایید کرده است، از این رو ناوی پیلای خطاب به کرزای یادآور شد که حاکمیت قانون می‌تواند بر اساس اعتدال و انسانیت پایه‌گذاری شود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین از کرزای خواست تا با دقت بیشتر و بر اساس حقوق بین‌الملل از اعدام برای مجازات مجرمان استفاده کند؛ این در حالی است که این کشور در طول یک سال گذشته اعدامی انجام نداده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین