کد خبر: ۱۷۹۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
سفر رئیس مجلس به چند کشور منطقه؛

لاریجانی: استقرار سامانه‌های موشکی ناتو در ترکیه اثرات منفی در منطقه خواهد داشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  علی لاریجانی که اصلی‌ترین هدف این سفر دوره‌ای را پیشبرد و تقویت روابط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد، در اولین مقصد خود با استقبال محمد‌جهاد لحام رییس مجلس شعب سوریه وارد این کشور شد و پس از دیدار با گروه‌های فلسطینی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و مذاکرات بین‌پارلمانی با رییس پارلمان سوریه، با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پیش از سفر درباره این کشور در جمع خبرنگاران هدف خود را گفت‌وگو با مسوولین سوریه برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی جهت رفع بحران در این کشور عنوان کرده و گفته بود: برخی رفتارهای ماجراجویانه که در سوریه به بهانه‌ی اصلاحات ایجاد شده است، بدون شک مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست و ایران همواره موافق اصلاحات دموکراتیک و واقعی در کشور سوریه است و همیشه مخالفت خود را با ماجراجویی در این کشور اعلام کرد.

لاریجانی پس از ورود به سوریه نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد: معتقد به اصلاحات دموکراتیک در سوریه هستیم و در عین حال رفتارهای ماجراجویانه را در این کشور تایید نمی‌کنیم. متاسفانه عده‌ای که مدعی دموکراسی هستند در سوریه به دنبال ماجراجویی هستند و ما موضع‌مان، رفتار دموکراتیک و اصلاحات مبتنی بر دموکراسی است و ارسال سلاح به سوریه توسط برخی از دول عربی را یک اقدام خصمانه تلقی می‌کنیم و با هرگونه ماجراجویی مخالفیم.

رییس مجلس شورای اسلامی هم چنین در نشستی که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق با حضور گروه‌های فلسطینی و نمایندگان آن‌ها در سوریه برگزار شد، اظهار کرد: همه طرح‌های اسرائیل و آمریکا در فلسطین با شکست مواجه شده است و در لبنان نیز حضور حزب‌الله توفیقات زیادی برای مقاومت اسلامی این کشور داشته است و اگر روحیه مجاهدت در این مناطق نبود ما هیچگاه نمی‌توانستیم شاهد این پیروزی‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: در طول دهه‌های اخیر همواره وضعیت صهیونیست‌ها و آمریکا رو به افول بوده است و شکست آنها در جنگ‌ها علیه مقاومت فلسطین و لبنان این موضوع را نشان می‌دهد.

رییس مجلس با اشاره به حمله نظامی اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه، گفت: مقاومت فلسطین باعث شده که صهیونیست‌ها به دنبال آن باشند که با دستپاچگی این جنگ را به پایان برسانند و حضور دبیرکل سازمان ملل و وزیر خارجه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نیز بیانگر این موضوع بود چرا که تا پیش از آن رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد می‌تواند با سامانه گنبد آهنین خود در مقابل موشک‌های مقاومت فلسطین بایستد اما در جنگ اخیر نتوانست به این هدف دست یابد و برای اولین بار ما شاهد موشک‌باران تلاویو توسط مقاومت فلسطین بودیم و همه این اتفاقات باعث شد که رژیم صهیونیستی از لحاظ سیاسی و امنیتی ضربه شدیدی بخورد و از سوی دیگر نیز بیانگر رشد مقاومت بود.

لاریجانی تصریح کرد: در سوریه نیز به دلیل آنکه این کشور از مدافعان حامیان مقاومت بود آمریکا و متحدانش در تلاش بودند تا با ماجراجویی و تحرکات نظامی، سوریه را از این عملش باز دارند اما به این هدف خود نیز دست نیافتند.

وی ادامه داد: انقلاب‌های منطقه و بیداری اسلامی که به عنوان یک ظرفیت خوب برای تحول در منطقه است نیز باعث سردرگمی آمریکا و متحدانش شده است و آنان به دنبال سرد کردن تنور این بیداری‌ها هستند. 

علی لاریجانی در دیدار با رییس مجلس شعب سوریه نیز خاطرنشان کرد: سابقه دوستی ملت ایران و سوریه سابقه طولانی و مستحکمی است و جمهوری اسلامی ایران مواضع سوریه را در قبال مقاومت لبنان و فلسطین ستایش می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای غربی در طول این دو سال اخیر ماجراجویی‌های زیادی در سوریه انجام داده و مشکلات فراوانی برای ملت و دولت این کشور ایجاد کرده‌اند اما هیچگاه توفیقاتی برای رسیدن به اهداف خود بدست نیاوردند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای دموکراتیک در منطقه حمایت می‌کند و این اعتقاد را دارد که با سلاح و خشونت نمی‌توان دموکراسی ایجاد کرد.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که ملت و دولت سوریه بتوانند هر چه سریعتر از مشکل ایجاد شده رهایی پیدا کرده و از شرایط بحرانی خارج شوند.

علی لاریجانی در ادامه سفر خود به دمشق با بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز دیدار و درباره مباحث مهم منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار حمایت ایران از دولت و ملت سوریه را به رئیس جمهور سوریه اعلام کرد. 

پس از این دیدار رییس مجلس شورای اسلامی حرم حضرت رقیه (س) را زیارت و در مراسم عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان شرکت کرد.

گام بعدی لاریجانی در این سفر، لبنان و مذاکره را با مسوولین این کشور بود که با توجه به حوادث اخیر غزه و شکستی که صهیونیست‌ها متحمل شده‌اند، این سفر از اهمیت بیشتری برخوردار شد.

وی با استقبال نمایندگان مجلس لبنان وارد این کشور شد و در بدو ورود به بیروت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: حادثه غزه حادثه مهمی بود و پیروزی مقاومت نشان داد که مقاومت اسلامی فلسطین به یک نیروی استراتژیک در منطقه تبدیل شده است و موج وحشت در دل صهیونیست‌ها ایجاد کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد با توجه به اقتدار مقاومت ملت فلسطین بتواند به حقوق تاریخی و ملی خود دست یابد.

وی تاکید کرد: این پیروزی نشان داد که مقاومت یک نیروی استراتژیک در منطقه است.

علی لاریجانی در دیدار با نمایندگان گروه‌های مقاومت فلسطینی در لبنان نیز خاطرنشان کرد: مقاومت فلسطین و پیروزی آن‌ها در غزه یک ظرفیت بزرگی را ایجاد کرد و البته مقدمه آن روحیه مجاهدت و پیروزی ملت لبنان در جنگ ۳۳ روزه بود و باید تاکید کرد که مقاومت ملت بزرگ لبنان در جنگ ۳۳ روزه یک متاع گرانبها بود.

وی تصریح کرد: اسرائیل برای به وجود آوردن یک ظرفیت برای خود و خارج شدن از انزوای موجود، جنگ جدیدی را علیه ملت غزه ایجاد کرد اما موج مقاومت و قدرت فلسطین این جنگ را به یک سونامی بی‌حیثیتی برای اسرائیل تبدیل کرد چرا که در این جنگ اسرائیل با یک قدرت منسجم و روحیه مجاهدت بسیار قوی مواجه شد و بدون شک شما عزیزان نیز در این پیروزی سهم مهمی داشتید.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم فلسطین و مقاومت اسلامی را به عنوان یک استراتژی مهم و یک هدف اصلی دنبال می‌کند.

همچنین در ادامه این نشست نمایندگان گروه‌های فلسطینی طی سخنانی حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین را بسیار مهم و اثرگذار دانستند و ابراز امیدواری کردند که این حمایت‌ها ادامه پیدا کند، ضمن اینکه بر این موضوع تاکید داشتند که ماهیت رژیم صهیونیستی مبتنی بر تجاوز و جنگ است و جنگ اخیر در فلسطین بدون شک آخرین جنگ برای آزادی‌ کامل فلسطین نخواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی پس از صحبت‌های نمایندگان فلسطینی اظهار کرد: به خوبی مشخص است که قدرت اصلی در منطقه از آن چه کسانی است و حوادث اخیر و جنگ ۳۳ روزه به خوبی نشان داد که قدرت اصلی منطقه در اختیار گروه‌های مقاومت است و قدرت اصلی از آن ملت و مجاهدین است نه آنانی که در کاخ‌ها نشسته‌اند، لذا باید همین راه مجاهدت را ادامه داد.

وی افزود: جمهوری اسلامی حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه را افتخار خود می‌داند و کمک‌های ما به نیروهای مقاومت در منطقه بدون منت است و حرف‌های کلفتی که برخی از کشورها مانند آمریکا و اسرائیل می‌زنند هیچ ارزشی برای جمهوری اسلامی ندارد.

لاریجانی تاکید کرد: به آمریکایی‌ها گوشزد می‌کنیم که اگر صدای ملت‌های مسلمان منطقه را تاکنون نشنیده‌اند بعد از این جنگ غزه گوش شنوا داشته باشند و ما نیز باید بدانیم که روند امور در منطقه به چه سمتی است و آیا آمریکا در عراق توفیقی داشته است؟ آیا در افغانستان توفیق داشته است؟ آیا در جنگ ۳۳ روزه به موفقیتی دست پیدا کرده است و همین طور در جنگ ۲۲ روزه و یا اینکه آیا این همه فشارهایی که بر جمهوری اسلامی آورده‌اند تاثیری بر مسئله هسته‌یی ما دارد؟ بنابراین مسیر حرکت و پیروزی‌ها بسیار روشن است.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که گروه‌های مقاومت از وحدت خود مراقبت کنند و بدانند که از طرح‌های سازش توفیقی حاصل نشده است و کشورهای عربی منطقه نیز بدانند با دلالی به هیچ کجا نمی‌رسند ما آرزو داریم ان‌شاءالله پیروزی‌های بیشتر نصیب مقاومت شود.

لاریجانی با نبیه بری رییس مجلس لبنان هم دیدار و بر لزوم تحکیم روابط ایران و لبنان تاکید کرد.

رییس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه باید بصورت عملی از مقاومت حمایت کنند و این مساله با حرف و شعار، شدنی نیست.

این دو سپس یک نشست خبری مشترک برگزار کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان این‌که «پیروزی مردم غزه بر رژیم صهیونیستی یکی از مهم‌ترین مباحث منطقه‌ای است»، افزود: پیروزی مردم بر رژیم صهیونیستی افتخاری برای همه مسلمانان بود و البته ملت لبنان در جنگ ۳۳ روزه راه را برای مقاومت گشود به طوری که در جنگ ۲۲ روزه نیز فلسطینی‌ها در مقابل صهیونیست‌ها مقاومت کردند.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه "ایران به حمایت از مقاومت در منطقه افتخار می‌کند"، گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی در منطقه است که ما باید در این زمینه هوشیار باشیم.

لاریجانی با انتقاد از مواضع برخی کشورهای اسلامی در قبال فلسطین، تصریح کرد: حرف‌های درست و ژست سیاسی مشکل مردم فلسطین را حل نمی‌کند. مردم فلسطین علاقه‌مند هستند کشورهای اسلامی به آنها کمک واقعی کنند.

وی افزود: ما با افتخار اعلام می‌کنیم که در کنار مردم فلسطین و لبنان هستیم و در جبهه مقاومت از همه کشورهایی که در این جبهه باشند حمایت خواهیم کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در دیداری که با آقای نبیه بری داشتم درباره مباحث منطقه‌ای گفت‌وگو کردم که این مباحث حول و حوش راهکارهایی برای ثبات بیشتر در منطقه بود. چراکه متأسفانه در دهه اخیر عده‌ای در منطقه سنگ می‌اندازند تا مشکل درست کنند آن وقت است که عقلا باید جمع شوند تا مشکل را حل کنند.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به بیداری اسلامی در منطقه و حرکت‌هایی که شاهد آن هستیم ما رویه منطقه را در مسیر بیداری اسلامی مثبت ارزیابی می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، محمد نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز در این نشست خبری با تشکر از لاریجانی و هیئت پارلمانی به دلیل قبول دعوت برای سفر به این کشور گفت: دولت ایران و رییس مجلس شورای اسلامی ایران در هر جایگاهی و هر شرایطی از ملت و دولت لبنان حمایت کرده‌اند و جا دارد که از مواضع دولت ایران در حمایت از لبنان تشکر کنم.

وی با تأکید بر افزایش ارتباط ایران و لبنان، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و لبنان در جهت گسترش روابط باشد.

شرکت در ضیافت شام محمد نبیه بری رئیس مجلس لبنان، برنامه بعدی لاریجانی در سفر به لبنان بود.

علی لاریجانی در نشست خبری دیگری نیز درباره موضع ایران در قبال سوریه پاسخ داد و گفت: بحث ما در سوریه این است که اصلاحات و دموکراسی باید محقق شود اما دموکراسی از لوله تفنگ بیرون نمی‌آید. بر همین اساس است که مذاکرات با سایر کشورها انجام می‌شود تا راه حل سیاسی برای موضوع سوریه کسب شود.

وی با بیان این‌که «برخی کشورها که معارضان سوریه را تسلیح می‌کنند در حقیقت جبهه مقاومت را تضعیف می‌سازند»، خاطرنشان کرد: در موضوع سوریه ما معتقدیم نباید عده‌ای از بیرون شرط و شروط تعیین کنند چراکه سرنوشت مردم سوریه باید توسط سوری‌ها رقم بخورد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که اختلاف عمیق بین ایران و ترکیه به دلیل شرایط سوریه است؟، افزود: ما با ترکیه که کشور دوست و برادر ماست درباره موضوع سوریه اختلاف‌نظر داریم و این اختلاف نظر ما در مباحث روشی است، چراکه ما معتقدیم باید موضوع سوریه به دور از مناقشات بیرونی با یک همگرایی حل و فصل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین به پرسشی درباره احتمال حمله نظامی ناتو به سوریه واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما به طور مطلق هرگونه اقدام نظامی در سوریه را رد می‌کنیم و اساساً معتقدیم مشکلات سوریه باید توسط خود سوری‌ها حل و فصل شود و نتیجه آن توسط صندوق‌های رأی و به شکلی کاملاً دموکراتیک مشخص شود.

وی درباره موضع ایران در قبال گروه‌ها و جریان‌های مختلف لبنان پرسید که رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: ابتدا باید بگویم در همین جنگ ۳۳ روزه که افتخار ملت لبنان است برخی‌ها در لبنان از حزب‌الله حمایت نکردند اما معتقد به وحدت گروه‌ها و جریان‌ها در لبنان هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران از غزه در تهاجم اخیر صهیونیست‌ها نیز اظهار کرد: ما کمک به مردم فلسطین و غزه را وظیفه شرعی خود می‌دانیم و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نیز از فلسطین حمایت کرده‌ایم و از این پس نیز این کار را خواهیم کرد.

لاریجانی در برابر پرسش دیگر خبرنگاری که پرسید "آیا عدم حمایت ایران از نیروهای مخالف بشار اسد موجب اختلاف در سوریه نمی‌شود؟" پاسخ داد: ما با طرف‌های مختلف در سوریه در ارتباطیم و محدودیتی در این زمینه قائل نشدیم در نشست اخیر نیز از گروه‌های معارض دعوت کردیم که تشریف بیاورند و حرفشان را بزنند لذا ما در این چارچوب آماده حل مشکل هستیم.

رییس مجلس در پاسخ به این پرسش که "با توجه به اینکه نخست‌وزیر لبنان در این کشور حضور ندارد آیا سفر شما به بیروت به دلیل انتقال پیام مهم و فوری از سوی ایران به لبنان است؟"، تصریح کرد: نه؛ حامل پیام فوری نیستم اما مذاکراتی را با مقامات لبنانی انجام داده‌ام.

وی بار دیگر با تاکید بر این‌که «ایران به هیچ عنوان اقدام نظامی در سوریه را نخواهد پذیرفت»، گفت: معتقدیم مشکلات سوریه باید توسط خود سوری‌ها حل و فصل و نتیجه آن توسط صندوق‌های رأی و به شکلی کاملاً دموکراتیک مشخص شود.

رییس مجلس شورای اسلامی پیش از ترک لبنان ، با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز دیدار کرد.

در این دیدار که غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران و هیات پارلمانی همراه نیز حضور داشتند، آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات اخیر غزه بررسی شد.

لاریجانی در این دیدار با تبریک پیروزی مهم و تاثیرگذار ملت و مقاومت فلسطین بر دشمن صهیونیستی، این پیروزی را مرهون روحیه وصف ناپذیر ملت فلسطین و پایداری و نبرد شجاعانه گروه‌های مقاومت فلسطینی خواند و تاکید کرد: پیروزی اخیر که در تداوم پیروزی مقاومت اسلامی لبنان در جنگ ۳۳ روزه و مقاومت فلسطین در جنگ ۲۲ روزه غزه به دست آمد، قدرت مقاومت در منطقه را تثبیت و ضعف و ناتوانی رژیم پوشالی صهیونیستی را به خوبی آشکار کرد.

وی بر حمایت اصولی جمهوری اسلامی ایران از مبارزات ملت های منطقه به ویژه ملت قهرمان فلسطین و لبنان علیه اشغالگران صهیونیست تاکید کرد.

دبیرکل حزب الله نیز ضمن تبریک متقابل پیروزی ملت و مقاومت فلسطین در غزه به مسوولان جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران، پیروزی مقاومت در جنگ اخیر غزه را دستاورد راهبردی و بزرگ در راستای تقویت توان نظامی مقاومت و قدرت بازدارندگی گروه های مقاومت فلسطینی در برابر دشمن صهیونیستی خواند.

سید حسن نصرالله با تقدیر از حمایت های همه جانبه رهبری، دولت و ملت ایران از مقاومت در فلسطین و لبنان، تاکید کرد بی شک جمهوری اسلامی ایران شریک اصلی در پیروزی های مقاومت در سال های گذشته در لبنان و فلسطین است.

آخرین برنامه سفر لاریجانی در لبنان حضور در مزار شهدای حزب‌الله لبنان و ادای احترام به مقام این شهیدان و همچنین حضور برمزار عماد مغنیه از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود.

استانبول ترکیه آخرین مقصد سفر دوره‌ای رییس مجلس شورای اسلامی بود که مورد استقبال مسوولان استانداری استانبول و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و برخی شخصیت‌های مذهبی ترک قرار گرفت. 

علی لاریجانی که همزمان با تاسوعای حسینی در ترکیه بود، در بدو ورود فرارسیدن این رویداد تاریخی را به همه مسلمانان و شیعیان ترکیه تسلیت گفت و با حضور در جمع هزاران نفر از عزاداران حسینی در استانبول گفت: حسین(ع) در موج‌های هولناک حوادث روزگار سفینه نجات است و انسان‌های سرگشته از دنیای دغل‌کار را به ساحل آرامش رهنمود می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید خدا را شکر کنیم که به آیینی گرویدیم که سبک زندگی آن سبک زندگی عاشورایی است؛ چراکه این فرهنگ عاشورا در مقابل فرهنگ دنیای مدرن که صرفا عزت‌گرایی را ترویج می‌کند گذشت،‌ایثار، مجاهدت،‌سرافرازی و بزرگی را به انسان می‌آموزد.

وی افزود:‌امام حسین(ع) به ما آموخت که مرگ بهتر است از زندگی ذلت‌بار و زیر بار حقارت رفتن و پیام عاشورا،‌ پیام با عزت زیستن برای همه مسلمانان بود.

وی تصریح کرد:‌ برادران و خواهران عاشورایی، عاشورا فقط یک حادثه تاریخی نیست؛ بلکه یک جریان حیات‌بخش برای بشریت است و آموزه‌ امام حسین(ع) که فرمود اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید رمز سعادت انسان‌هاست. امروز در عصر حاضر بیش از هر چیزی به این شعار نیاز داریم.

رییس مجلس با اشاره به سیاست‌های رژیم صهیونیستی گفت:‌ سیاست‌مدارن دغل‌کار و صهیونیست‌های بی‌شرافت که انواع و ابزارها را برای کشتن مردم مورد استفاده قرار می‌دهند. از همین فرهنگ هراس دارند و سیاستمداران غربی به جای محکومیت رفتار آ‌نان در غزه با سفر به سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند که آن‌ها نیز همدست جنایت‌های اسراییل هستند و آن‌چه باعث سربلندی ملت غزه شد روحیه مجاهدت و آزادگی آن‌هاست.

وی با اشاره به تجاوز روزهای گذشته رژیم صهیونیستی به فلسطین و نوار غزه گفت:‌ رژیم صهیونیستی در این تجاوز شکست سختی را متحمل شد و شما ایمان داشته باشید که این رژیم فاسد در روزهای دیگر شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کند و من به ملت غزه نوید می‌دهم انقلاب اسلامی ایران با شعار حسینی بر دیکتاتوری آ‌مریکایی پیروز شد و در جنگ ۸ ساله نیز با سربلندی خارج شد.

وی تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران از فلسطینیان و همه‌ مظلومین عالم حمایت می‌کند و افتخار ما این است که از حزب‌الله نیز حمایت کردیم و حمایت ایران از مردم مظلوم فلسطین و کمک‌های همه‌جانبه آ‌ن بود که باعث شد رژیم سفاک صهیونیستی به خاک ذلت بنشیند.

لاریجانی با اشاره به لزوم وحدت مسلمانان گفت:‌ امروز مسلمانان در پناه وحدت می‌توانند در مقابل توطئه‌ دشمنان پیروز و با سربلندی از معرکه خارج شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماجراجویی‌های اخیر غرب در منطقه مانند سوریه تصریح کرد:‌ کشورهای منطقه باید هشیار باشند تا به راهی کشیده نشوند که نفعش به آمریکایی‌ها برسد و جهان اسلام از آ‌ن هیچ منفعتی نبرد.

عصر روز شنبه دیدار و گفت‌وگو درباره مسایل و تحولات منطقه با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و جمیل چیچک رییس مجلس این کشور دیگر برنامه‌های سفر لاریجانی به ترکیه بود و پس از آن به تهران بازگشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران و در فرودگاه مهرآباد گفت: اتفاقات مهمی در منطقه در حال وقوع است که مساله‌ سوریه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست؛ چراکه موضوع سوریه از حساسیت بالا و اهمیت به‌خصوصی برخوردار است و لازم است اصلاحاتی در این کشور انجام شود و ما برای برون‌رفت از بحران موجود سوریه با رییس‌جمهور و رییس مجلس این کشور مذاکرات خوبی داشتیم. هم‌چنین صحبت‌هایی نیز در مورد سرنوشت گروگان‌های ایرانی در سوریه با مسوولین این کشور صورت گرفت و ان‌شاءالله در روزهای آینده خبرهای بهتری از این عزیزان خواهیم شنید.

وی افزود: در لبنان نیز موضوعات متعددی من‌جمله حادثه بزرگ غزه و شکست مفتضحانه صهیونیست‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نظرات سید حسن نصرالله دبیرکل حماس و رییس مجلس این کشور در این رابطه اخذ شد.

لاریجانی با اشاره به بخش سوم و پایانی سفر خود به کشور ترکیه گفت: در ترکیه ضمن شرکت در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) مذاکراتی را با نخست‌وزیر و رییس مجلس این کشور در مورد روابط اقتصادی دوجانبه و هم‌چنین موضوعات منطقه‌ای داشتیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صحبت‌هایی هم با مسوولین ترکیه در مورد موضوع سوریه شد که البته نظرات متفاوتی مطرح شد اما بر این موضوع تاکید شد که باید با ارایه‌ی یک راهکار مشترک و مثبت، سوریه از بحران موجود عبور کند و اصلاحات مورد نظر نیز باید به صورت دموکراتیک و بر سر صندوق‌های رای ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در دیدار با مسوولان ترک هم‌چنین بر این نکته تاکید شد که استقرار سامانه‌های موشکی ناتو در ترکیه اثرات منفی در منطقه خواهد داشت و لازم است برادران ما در کشور ترکیه به این نکات توجه داشته باشند.

لاریجانی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد این‌که آیا موضع مقامات ترکیه با توجه به مشخص‌تر شدن معارضان سوری هنوز تغییر نکرده است یا خیر؟ گفت: مسائلی که در منطقه در حال رخ دادن است به صورت سیال و متنوع است و شرایط آن دایم تغییر می‌کند و لازم است مسوولین امنیتی منطقه در جلسات منظمی راهکارهای برون‌رفت از بحران‌ها را بررسی و با تعامل مناسب آن را به نتیجه برسانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین