کد خبر: ۱۷۹۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰

خسارات اقتصادی رژیم صهیونیستی در جنگ ۸ روزه غزه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیش از ورود به مبحث اصلی که بررسی خسارات مادی به رژیم صهیونیستی در تجاوز نظامی اخیرش به نوار غزه می‌باشد، باید به نکاتی اشاره شود، از جمله اینکه این جنگ نه اولین جنگ رژیم صهیونیستی است و بالطبع نه آخرین آن و از این منظر باید تاکید کرد که صهیونیست‌ها سرزمین ملت فلسطین را اشغال کرده و در آن مرتکب جنایاتی می‌شوند که در قالب «جنایات جنگی» قرار می‌گیرد و تمام جنگ‌هایی که دست به آن زد از جنگ ۱۹۴۸ گرفته تا ۱۹۵۶ و ۱۹۶۷ و اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ و سال ۲۰۰۸ تا جنگ اخیر آن در نوار غزه در همین راستا قرار می‌گیرد.



این گزارش نگاهی دارد بر جنگ ۸ روزه و خسارت های آن بر اقتصاد اسرائیل:

هزینه جنگ و خسارات وارده از شلیک موشک‌ به سرزمین‌های اشغالی

بر این اساس کارشناسان امور اقتصادی اسرائیل پیش بینی‌ کرده‌‌اند که مجموع خسارات وارده به رژیم صهیونیستی در پی تجاوز نظامی اخیر این رژیم به نوار غزه به ۲.۶۱ میلیارد دلار بالغ شود که هزینه جنگ و خسارات وارده از شلیک موشک‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی را شامل می‌شود.

در مقایسه خسارات وارده به رژیم صهیونیستی از این جنگ با خسارات شلیک موشک‌های حزب الله به سرزمین‌های اشغالی در تابستان ۲۰۰۶ از جنوب لبنان، منابع اقتصادی صهیونیستی تاکید می‌کنند که جنگ اخیر نوار غزه خسارات و زیان‌های بسیاری را چه در بعد نظامی و چه در بعد غیر نظامی به اقتصاد اسرائیل وارد کرد و در این بین بحران اقتصاد جهانی موجب شد تا این خسارات بیش از پیش بر اقتصاد رژیم صهیونیستی نمود داشته باشد.

گزارش‌های اقتصادی به این نکته اشاره می‌کند که هزینه روزانه جنگ بر نوار غزه ۱۳۰ میلیون شکل برابر با ۴۳ میلیون دلار برای رژیم صهیونیستی بوده که آمادگی نیروی ذخیره و تامین هزینه تجهیزات نظامی را شامل می‌شد.

بر این اساس برآوردها در صورتی‌که جنگ ادامه می‌یافت، پیش‌بینی شده بود که هزینه آن در ماه اول به ۵.۵ میلیارد شیکل برابر با ۱.۴۴ میلیارد دلار بالغ شود که همان طور که گفته شد، تنها آمادگی نیروی ذخیره و تامین هزینه تجهیزات نظامی را شامل می‌شد و مابقی هزینه‌ها ۵.۴ میلیارد شیکل برابر با ۱.۴۱ دلار برآورد شده بود که پرداخت غرامت مستقیم و غیر مستقیم به آسیب‌دیدگان از حملات موشکی مقاومت به خصوص در مناطق جنوبی سرزمین‌های اشغالی را دربرمی‌گیرد.

اما شماری از مسئولان رژیم صهیونیستی خسارات روزانه ناشی از جنگ علیه نوار غزه را ۱۷۰ میلیون شیکل بیان کرده و در خصوص هزینه غیر مستقیم نیز می‌گویند که هزینه‌های غیر مستقیم عملیات «ستون ابرها» بسیار بیشتر از رقم فوق‌الذکر است.

از سوی دیگر موشک‌های مقاومت فلسطینی حدود ۷۵۰ هزار صهیونیست را تهدید کرد و روند زندگی طبیعی و رفت و آمد آنها در تمام مناطق جنوب سرزمین‌های اشغالی مختل کرد که همین امر موجب وارد آمدن خسارات مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد رژیم صهیونیستی شد که مهمترین خسارات اقتصادی مستقیم را باید در تامین هزینه ساخت مناطق و تاسیسات آسیب دیده در جنگ ملاحظه کرد.

اما خسارات غیر مستقیم شامل تامین هزینه غیرنظامی جنگ است که خسارات وارده به کارخانه‌ها و تاسیسات و مراکز تجاری و بازرگانی آسیب دیده از جنگ را دربرمی‌گیرد و به طور معمول تامین هزینه این مراکز و تاسیسات بسیار بیشتر از خسارات اقتصادی مستقیم است.

منابع مذکور یادآوری می‌کنند که «ایهود باراک» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مناطقی که ۴۰ کیلومتر با نوار غزه فاصله دارند، حالت فوق‌العاده اعلام کرد که به معنای بسته شدن و تعطیلی مراکز تجاری و صنعتی در این مناطق و وارد آمدن زیان اقتصادی به آنها از بیم فرود آمدن موشک‌های مقاومت و در معرض حمله قرار گرفتن آنهاست.



هزینه سامانه گنبد آهنین اسرائیل در هشت روز جنگ غزه



«آوی دیختر» وزیر دفاع شهری رژیم صهیونیستی گفت که هزینه جلوگیری و ردیابی موشک های مقاومت از سوی سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین در هشت روز گذشته بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار بوده است.



پیشتر محافل صهیونیستی اعلام کردند که سامانه دفاع موشکی صهیونیست‌ها که با هزینه سرسام آور طراحی و نصب شده است، تنها موفق به ردیابی ۴۲۱ موشک از مجموع ۱۵۰۰ موشک شلیک شده از سوی گروه های مقاومت فلسطین به سوی سرزمین‌های اشغالی بوده است.



خسارت‌ اسرائیل در بخش گردشگری



روزنامه صهیونیستی«یسرائیل هیوم» فاش کرد که طی یک هفته گذشته از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار به اقتصاد این رژیم خسارت وارد آمده است.



رسانه‌های صهیونیستی همچنین اعلام کردند که ۶ هزار گردشگر، سفر خود به سرزمین‌های اشغالی را به دلیل جنگ غزه لغو کردند.



وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به لغو شمار زیادی از بلیط‌های رزرو شده از کاهش مدت حضور گردشگران در سرزمین‌های اشغالی خبر داده بود.



سخنگوی گروه «فتال» که صاحب بزرگترین هتل‌های زنجیره‌ای در اراضی اشغالی است، اعلام کرد که بسیاری از بلیط‌های رزرو شده در این هتل لغو شده است و احتمالا طی چند روز آینده لغو بلیط‌ها ادامه داشته و افزایش یابد.



همچنین رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که چهار کشتی گردشگری که حامل ۶۰۰۰ گردشگر خارجی بوده از توقف در اراضی اشغالی به دلیل فقدان امنیت ممانعت کرده و برخی شرکت‌ها هواپیمایی خارجی نیز تصمیم گرفته‌اند که محدودیت‌هایی را در پرواز‌های خود به اسرائیل اعمال کنند. منابع صهیونیستی همچنین اعلام کردند که فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو نیز خسارت‌های زیادی را متحمل شده تا جایی که بسیاری از هواپیماها در سفر خود مسیرشان را به سمت شمال و شرق تغییر دادند که این امر باعث افزایش هزینه‌های پرواز شد.



گزارش سازمان مالیات رژیم صهیونیستی از خسارت های جنگ غزه

بر این اساس سازمان مالیات رژیم صهیونیستی برآورد می‌کند که کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و تجاری اسرائیل که در معرض حملات موشکی مقاومت فلسطینی قرار داشتند، دارای درآمد سالیانه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد شیکل معادل ۱۳.۱ میلیارد دلار برای اسرائیل بودند که در جریان جنگ اخیر آسیب دیدند و هم اکنون برای بازسازی این کارخانه‌ها و مراکز کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید صدها میلیون شیکل برای بازسازی آنها پرداخت کند و این موضوع به شکلی ویژه در منطقه نقب غربی قابل ملاحظه است.

هشدار درباره کاهش درآمد ناخالص داخلی در پی جنگ غزه

از سوی دیگر گزارش وزارت دارایی رژیم صهیونیستی به کابینه این رژیم هشدار داد که به دنبال جنگ اخیر در نوار غزه باید در انتظار کاهش درآمدهای ناخالص داخلی در سرزمین‌های اشغالی باشد، چراکه بخش قابل توجهی از کارگران و کارمندان یهودی کارخانه‌ها و ادارات و مراکز صنعتی و تجاری اسرائیل به عنوان نیروی ذخیره ارتش این رژیم به خدمت فراخوانده شده و به حالت آماده باش درآمدند و این بار مالی سنگینی را بر کابینه بنیامین نتانیاهو وارد کرد که با ناتوانی بازپرداخت به دلیل افزایش هزینه‌های نظامی مواجه خواهد شد و نتیجه مستقیم آن را باید در بودجه سال آینده اسرائیل مشاهده کرد که افزایش هزینه‌های نظامی از یک سو و افزایش مالیات‌ها و کمک‌های حمایتی کابینه نتانیاهو از اقشار کمک درآمد و متوسط جامعه صهیونیستی را درپی دارد.

هزینه هر نظامی ذخیره برای کابینه نتانیاهو

از سوی دیگر موسسه بیمه رژیم صهیونیستی در گزارشی از جنگ اسرائیل در نوار غزه به این موضوع اشاره می‌کند که هزینه هر نظامی ذخیره برای کابینه نتانیاهو روزانه معادل ۴۵۰ شیکل برابر ۱۱۷.۷۵ دلار بود و این صرف نظر از هزینه‌های دیگر مانند تامین غذا و محل اسکان و نگهداری این نیروهاست.

براساس برآورد موسسه بیمه رژیم صهیونیستی به خدمت گرفتن ده‌ها نظامی صهیونیست ذخیره برای سازمان بیمه این رژیم روزانه ۵.۴ میلیون شیکل برابر با ۱.۴۱۳ میلیون دلار هزینه به عنوان پرداخت غرامت و بیمه آنها به دلیل حضور در پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی دربر دارد.

گزارش مجله اقتصادی اسرائیل درباره هزینه جنگ غزه

از سوی دیگر مجله اقتصادی صهیونیستی «ذمارکر» که مهمترین مجله اقتصادی این رژیم به شمار می‌آید، در گزارشی یک روز پیش از برقراری آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطینی از هزینه‌های جنگ نوار غزه برای این رژیم نوشت که این جنگ در طول یک هفته ۳ میلیارد شیکل برابر با ۷۶۷ میلیون دلار برای تل‌آویو هزینه دربر داشته است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود توضیح می‌دهد که از این رقم یعنی ۳ میلیارد شیکل یک میلیارد شیکل برابر با ۵۱۱ میلیون دلار تنها هزینه بخش نظامی بوده و هزینه سایر بخش‌ها به ۲۵۵ میلیون شیکل بالغ شده که بخش غیرنظامی و مدنی را دربرمی‌گیرد که بر اثر اصابت موشک‌های مقاومت آسیب دیده است.

این مجله اقتصادی اسرائیل در گزارش خود تاکید می‌کند: تاکنون برآوردهای دقیقی از خسارات وارده به بخش غیرنظامی و مدنی اسرائیل صورت نگرفته است و آنچه تاکنون از آمار و ارقام درباره خسارت‌‌های وارده به این بخش ارائه شده اعدادی تقریبی و تخمینی است، اما بی‌تردید بار اصلی این جنگ و خسارات وارده به آن بر دوش شهروندان اسرائیلی و از طریق پرداخت مالیات جدید و هرچه بیشتر خواهد بود.

گزارش کابینه رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر کابینه رژیم صهیونیستی گزارشی از خسارات وارده به سیستم «گنبد آهنین» توسط موشک‌های مقاومت ظرف جنگ ۸ روزه‌ این رژیم به نوار غزه ارائه داده و میزان این خسارات را بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار اعلام کرده است. اگرچه کابینه رژیم صهیونیستی در گزارش خود اعلام کرده است که این سیستم توسط آمریکا حمایت می‌شود و هزینه‌های مالی آن متوجه این کشور است که به معنای مالیات‌های بیشتر بر شهروندان آمریکایی است.

اما از جمله مراکز و بخش‌های اقتصادی که در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی بر نوار غزه متحمل زیان‌ها و خسارات کلان شد، بورس رژیم صهیونیستی بود.

براساس گزارش‌های صهیونیستی تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه روزانه ۴۰۰ میلیون دلار به بورس این رژیم زیان وارد کرد که زیان ناشی از مجموعه «گنبد آهنین» به تنهایی به ۲۰ میلیون دلار بالغ شده است.

به گفته ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گنبد آهنین بیش از ۳۵۰ موشک را برای مقابله با موشک‌های مقاومت شلیک کرد که هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیون دلار را متحمل تل‌آویو کرد، در حالی‌که هزینه ساخت موشک‌های ساخت فلسطینیان فراتر از ۱۰۰ نبود، در مقابل موشک‌های گراد که قیمت هر یک از آنها به ۱۱۰۰ دلار می‌رسد.

گزارش‌های منتشره تاکید می‌کند که قیمت هریک مجموعه گنبد آهنین فراتر از ۲۰۰ میلیون دلار است و ارتش رژیم صهیونیستی پنجمین مجموعه از این دست موشک‌ها را در نقب و ششمین مجموعه را در تل‌اویو نصب کرد.

گزارشی از بازارهای اسرائیل

در خصوص بازارهای رژیم صهیونیستی نیز باید گفت، موشک‌های مقاومت فلسطینی فعالیت بازارهای تل‌آویو و قدس و شهرک‌های جنوب سرزمین‌های اشغالی را فلج کرد و بنابر گزارش پایگاه اقتصادی «گلوبز» قدرت خرید اسرائیلی را طی جنگ ۸ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه ۳۲ درصد کاهش یافت.

«عاطف علاونه»، تحلیلگر امور مالی و اقتصادی جهان عرب می‌گوید که بازتاب‌های اقتصادی که در جنگ نوار غزه بر جامعه صهیونیستی برجای ماند، در احساس بیم و هراس و وحشت از وضعیت اسرائیل بود که تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را در این رژیم دربرمی‌گرفت.

همچنین این جنگ بر توان و قدرت صادراتی رژیم صهیونیستی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و در بازارهای جهانی ارزش شیکل را به شدت کاهش دهد که در عمل هم مشاهده شد که پس از مدت‌های طولانی ارزش شیکل در طول جنگ علیه نوار غزه و فرود آمدن موشک‌های مقاومت فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی ارزش شیکل در برابر ارزهایی چون دلار و یورو را به شدت کاهش داد.

به گزارش فارس،از سوی دیگر گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند که میزان درخواست‌های دریافت غرامت ارائه شده توسط شهروندان اسرائیلی به بیش از ۵۰۰ درخواست رسید که همه آنها در خصوص دریافت غرامت بابت زیان‌ها و خسارت‌های وارد شده به املاک و دارایی‌هایشان در این جنگ است.

این گزارش‌ها تاکید می‌کنند که روند اینگونه درخواست‌ها به شدت در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که طی این جنگ ۸ روزه به بیش از ۱۵۰۰ درخواست برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
0
0
هزینه ی ما چقدر شد بابت این جنگ بین دو تا کشور دیگه؟؟؟
arash
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
0
0
اسرائیل به اهداف خودش رسید
1: آزمایش گنبد آهنین با موشکهای ایران
2: کشتن فرمانده حماس
3: از بین بردن تمام سکوهای آتش از غزه
پس از نظر استراتژیک جنگ اسرائیل خوشحال ی باشد.
lvhnd
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
0
0
در تمام عکسهای خبری موشکهای حماس از داخل مناطق مسکونی شلیک شده وحتی از حیاط ساختمانه! وقتی اسرائیل این نقاط رو با موشک وهواپیما میزنه، سر وصدای همه بلند میشه که آهای اسرائیل موشک زده وسط مجتمع مسکونی!! میبینید؟ در عکس خودتون هم مشخصه! نمیشه که اینجوری. چرا حماس این مناطق رو انتخاب میکنه؟ یعنی نمیدونه بلافاصله ردیابی میشه مکانشون وزده میشه؟ بنظرم درست نیست اینکار. خوب گروهی نظامی هستند که باید در میدان جنگ در مرزها موشک بزنند نه سوئ استفاده از مناطق مسکونی که اونها نزنند از ترس تلفات غیرنظامی. 2006 هم حزب الله از محلی امن برای غیرنظامیان موشک میزد ووقتی اسرائیل اونجار زد چندین زن وکودک کشته شدند وسر وصدای وحشتناک مدافع حقوق بشر! حقوق بشر رو باید همه پاس بدارند!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین