کد خبر: ۱۷۹۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰

باهنر:کاندیدای انتخابات نمی‌شوم

طرح اصلاح قانون انتخابات در صحن مجلس قابل حذف است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا باهنر در نشستی خبری با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، و این‌که «طرح یادشده مخالفان و موافقینی دارد» توضیح داد: در این طرح شرایط مربوط به کاندیداها مطرح می‌شود و معتقدیم باید حداقل و حداکثر سن در این زمینه مد نظر قرار گیرد، همچنین میزان سواد نیز مورد توجه باشد، چون براساس قانون سواد در حد خواندن و نوشتن اکتفا می‌کند، اما این موضوع برای صلاحیت رییس‌جمهور کافی نیست و با توجه به گسترش دانشگاه‌ها قرار دادن شرط دکتری یا فوق‌لیسانس برای کاندیداهای ریاست جمهوری محدودیت ایجاد نمی‌کند.


وی با اشاره به این‌که «براساس قانون رییس‌جمهور باید مدیر، مدبر، رجل سیاسی و مذهبی باشد»، خاطرنشان کرد: مبنای تشخیص این موضوع تا بحال شورای نگهبان بوده و شکی در آن نیست، اما باید برای رجل مذهبی و سیاسی مدیر و مدبر تعریف حقوقی کمی پیدا کند تا شورای نگهبان دقیق‌تر بتواند به وظیفه خود عمل کند.


وی با اشاره به این‌که «براساس قانون فعلی خیلی‌ها به خود اجازه می‌دهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند» گفت: این موضوع باعث می‌شود گاهی نامزدها مایه طنز و ریش‌خند داخلی‌ها و خارجی‌ها شوند و ممکن است هزار نفر ثبت‌نام کنند، اما در نهایت چهار یا پنج نفر صلاحیت داشته باشند و در فضای داخلی و خارجی اعلام این‌که حدود ۹۹۵ نفر رد صلاحیت شده‌اند، بازتاب خوبی ندارد، پس معتقدیم بسیاری از آن‌ها که ثبت‌نام می‌کنند، نباید اجازه ثبت‌نام پیدا کنند.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در رابطه با طرح اصلاح قانون انتخابات و مطرح شدن آن در مجلس با اعتقاد به این‌که «این قانون مشکلات جدی دارد» گفت: هرچه بیشتر این موضوع بماند، برای نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه دارد، پس بهتر است هرچه زودتر هزینه‌ها را کمتر کنیم.


وی با اشاره به این‌که «طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس در مرحله رایزنی است»، تصریح کرد: اگر اکثریت مجلس موافق نباشند، این طرح در صحن علنی قابل حذف است و می‌تواند تصویب نشود.


وی در رابطه نقش هیات رییسه در زمینه تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: این‌طور نیست که بر اساس نظر هیات رییسه مجلس طرحی تصویب و یا رد شود و تا لحظه‌ای که دکمه نتیجه زده نشود، نتیجه رای‌گیری مشخص نمی‌شود. پس این‌طور نیست که هیات رییسه تصمیم به تصویب و یا رد طرحی بگیرد، بلکه این کار در روند دموکراتیک مجلس انجام می‌شود.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، همچنین درباره استراتژی‌ جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات پیش‌رو، اظهار کرد: استراتژی تدوین شده‌ جبهه پیروان این است که بر برنامه محوری توجه داشته باشیم و با توجه به مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و موضوعات مربوط به سیاست بین‌الملل از نامزدهای انتخاباتی، برنامه‌های عملیاتی‌شان را مطالبه کنیم.


وی با اشاره به این‌که «در ایام انتخابات معمولا نقدهایی مطرح می‌شوند» تصریح کرد: سیاست دوم جبهه پیروان خط امام و رهبری تلاش برای وحدت‌،هماهنگی، همدلی و همراهی است و تلاش برای این‌که تعداد نامزدها به حداقل تنزل یابند و البته تعامل اخلاقی، انسانی و برنامه‌ای با رقبای احتمالی جبهه خط پیروان امام و رهبری،‌پس الان در این فاز نیستم که کاندیدای مستقل داشته باشیم بلکه به دنبال گفت‌وگو با نامزدها هستیم تا آن‌ها را به هم نزدیک کنیم.


به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این‌که «باید به برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی توجه شود» افزود: معتقدیم نامزدها باید همراهان اصلی خود را برای اداره آینده کشور معرفی کنند و حداقل دو یا سه نیروی کلیدی مثل معاون اول، دبیر شورای امنیت ملی و تئوریسین اقتصادی خود را معرفی کنند تا برنامه‌های آن‌ها به شکل دقیق‌تر روشن شود.


باهنر در توضیح دلیل دیدارهای جبهه پیروان با جامعتین و برنامه‌های انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین گفت: جامعه اسلامی مهندسین مانند انتخابات اخیر مستقل و خارج از تشکل‌های اصول‌گرا تصمیم‌گیری نخواهد کرد، البته ممکن است کاندیداهایی به جبهه اصول‌گرایان پیشنهاد کند، اما در تفاهم جمعی با اصول‌گرایان جلو می‌رویم و در مذاکراتی که با جامعه روحانیت مبارز داشتیم تاکید بر برنامه‌های عملیاتی و اجرایی نامزدهاست و تلاش داریم که کاندیداها به حداقل تعداد و حداکثر وحدت برسند و سعی می‌کنیم به سمت وحدت حداکثری حرکت کنیم.


وی همچنین در واکنش به گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری گفت: اسامی کاندیداها را از رسانه‌ها شنیده‌ایم و دنبال افزودن تعداد کاندیداها نیستیم، از جمله کسانی که رسما در رسانه‌ها اعلام کردند، آقایان قالیباف،‌رضایی، پورمحمدی، عارف و کمالی از حزب اسلامی کار هستند و بقیه شایعات است و احتمال کذب و یا صحت آن وجود دارد، پس باید منتظر اعلام رسمی احزاب و افراد باشیم.


وی درباره احتمال کاندیداتوری منوچهر متکی در انتخابات پیش رو نیز گفت: هنوز اظهار نظر رسمی از ایشان نشنیده‌ام و ما کلا تلاش‌مان بر این است که همه کاندیداها را به تفاهم با هم توصیه کنیم و استثنایی وجود ندارد و زمانی که تعداد نفرات کم شدند، وارد مصداق‌ها می‌شویم.


وی در ادامه و در پیش‌بینی تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: پیش‌بینی در این زمینه سخت است، اما می‌توانم بگویم از نظر جریان‌های سیاسی سه قطب طرفدار دولت، اصول‌گراهای رقیب دولت و غیراصول‌گراها در انتخابات آینده حضور خواهند داشت و کسانی که مواضع‌شان در مقابل فتنه ۸۸ روشن باشد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، البته به این معنا نیست که سه کاندیدا داشته باشیم، بلکه سه جریان در انتخابات شرکت می‌کند و فکر می‌کنم بیشتر از سه کاندیدا در انتخابات پیش‌رو به رقابت بپردازند.


باهنر همچنین درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: من کاندیدا نیستم و این موضوع را تکذیب کردم، اما این بحث مطرح بود که اگر جبهه پیروان به جمع‌بندی برسند که کاندیداهای اصول گرا را دور هم بنشاند و به تفاهم برسند خوب است، از طرف جبهه کسی در این جلسات حضور داشته باشد و من در این زمینه اظهار نظر کرده بودم، پس برای رقابت و رای‌آوردن در انتخابات نمی‌آیم، چون معتقدم افراد صالح و توانمند برای مدیریت در کشور وجود دارند.


وی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر این‌که طرح اصلاح قانون انتخابات برای حذف هاشمی رفسنجانی از رقابت‌های انتخاباتی مطرح شده است، گفت: هیچ قانونی نیست که در مجلس تصویب شود و به نفع همه آحاد کشور باشد و سوال این است که آیا کسی که سنش از ۷۵ سال گذشته می‌تواند رییس جمهوری فعال و در میدان باشد؟ سن ۷۵ سال به بالا حداکثر می‌تواند مشاور مناسب برای مسوولین اجرایی باشد، البته آقای هاشمی چندین بار اعلام کردند که کاندیدا نیستند من هم مطمئنم که ایشان کاندیدا نیستند.


نایب رییس مجلس شورای اسلامی در رابطه با لایحه بودجه و رسیدن زمان تقدیم آن به مجلس نیز گفت: متاسفانه در دو سه سال اخیر دولت در اعلام لایحه بودجه تاخیر داشته است و امیدواریم امسال این اتفاق نیافتد؛ چراکه براساس مهلت قانونی تا نیمه آذر وقت است و تذکرات لازم داده شده است.


وی با بیان این‌که «بودجه سال آینده باید تحولات جدی داشته باشد»، خاطرنشان کرد: باید تاکید بر قطع شدن وابستگی هزینه‌های جاری کشور به درآمد نفت باشد و البته در این راستا مساله تحریم‌ها موقعیت خوبی ایجاد کرده است تا مجلس و دولت وابستگی بودجه دولت به نفت را به حداقل رساند.


وی با اشاره به این‌که «قیمت امروز ارز برای ما قابل قبول نیست و آن‌ را قیمت اقتصادی نمی‌دانیم» گفت: فکر می‌کنیم قیمت اقتصادی ارز بین عدد بازار فعلی با قیمت مرجع است که برای سال ۹۱ پیش‌بینی کردیم.


وی همچنین تاکید کرد: فرصت مناسبی است که هزینه‌های غیرضروری مجلس و دولت به حداقل برسد و بودجه ۹۲ انضباط جدی‌تری در کم کردن هزینه‌های غیرضروری داشته باشد.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در رابطه با جنگ هشت روزه غزه با اشاره به این‌که «این جنگ ۱۶۰ نفر شهید داشت که مایه تاسف است»، تصریح کرد: شاهد بودیم اکثر رسانه‌ها بر پیروزی مقاومت در این نبرد اذعان داشتند و تحولات درون رژیم صهیونیستی از جمله استعفای وزیر دفاع آن نشان داد که شکست قطعی برای رژیم صهیونیستی بود.


وی با بیان این‌که ‌«تحلیل‌ها در رابطه با جنگ هشت روزه غزه متفاوت است»، گفت: برخی می‌گویند بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رژیم صهیونیستی برای آن‌که اراده خود را به مقامات کاخ سفید تحمیل کند این اقدام را انجام داده است و برخی انتخابات پیش‌روی رژیم صهیونیستی را دلیل می‌دانند برای ایجاد وحدت و انسجام و امیدواری در بین ساکنان غاصب فلسطین اشغالی، اما شاهدیم این چند حرکت جدید هیچ کدام از خواب‌های رژیم صهیونیستی برای آن‌ها را تعبیر به خیر نکرد و پیروزی از آن مقاومت است که مدیون مقاومت مردم غزه و جبهه مقاومت بود.


وی افزود: همان‌طور که اعلام شده است، هر جا جنگی با اسراییل در بگیرد، ما در آن جنگ هستیم و از امکانات خود استفاده می‌کنیم و این را وظیفه شرعی و قانونی و انسانی خود می‌دانیم، پس در هر جنگی با اسراییل باشد، کمک‌های معنوی و مادی و نظامی خواهیم داشت و در جنگ هشت روزه اخیر ما از هیچ پشتیبانی دریغ نکردیم.


نایب رییس مجلس در رابطه با دور جدید مذاکرات هسته‌یی ایران و ۱+۵ و شانس موفقیت ایران در این مذاکرات گفت: موفقیت مذاکرات نسبی است و مهم جهت‌گیری است، اما امیدواریم ۱+۵ با توجه به تجربیات گذشته قبول کند، بحث فناوری هسته‌یی حقوقی است و امنیتی نیست.


وی با بیان این‌که «فشار تحریم‌ها ملت ایران را مصمم‌تر می‌کند»، افزود: امیدواریم آقایان طبق اساسنامه آژانس حقوق هسته‌یی ما را به رسمیت بشناسند، اما ما کار خود را انجام می‌دهیم و در جهت اطمینان‌بخشی به دنیا مثل گذشته کار خود را خواهیم کرد؛ چرا که در گذشته از نظر تئوری و عملیاتی این موضوع را ثابت کرده‌ایم، اما اگر آن‌ها فرهنگ ایرانی،‌شیعه و اسلامی را درک می‌کردند می‌فهمیدند، وقتی بالاترین مقام مذهبی و سیاسی کشور اعلام می‌کند، استفاده از سلاح هسته‌یی حرام شرعی است در این زمینه، انحراف بوجود نخواهد آمد، اما برای اطمینان بیشتر آمادگی‌های لازم را داریم مشروط به، به رسمیت شناختن حقوق هسته‌یی‌مان؛در رابطه با پروتکل الحاقی فعلا بحثی مطرح نیست.


وی همچنین درباره مخالفت مجلس برای اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها و احتمال سقوط آرای نامزدهای مجلس در انتخابات پیش‌رو گفت:به طور کلی منافع ملی، حزبی و شخصی وجود دارد که اگر در راستای هم قرار گیرد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما گاهی منافع در تضاد است و زمان امتحان آن‌جاست.


باهنر با بیان این‌که «اقدام برای مرحله دوم پرداخت یارانه‌ها را به ضرر منافع مردم و منافع ملی می‌دانیم»، گفت: این موضوع حتی اگر به قیمت کاهش رای ما باشد، اجرا نمی‌کنیم و موکلف به دفاع از آن هستیم.


وی توضیح داد: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها زمانی اجرایی خواهد بود که قیمت‌ها در کشور به قیمت جهانی برسد در حالی که با توجه به نرخ ارز امروز هیچ کشوری نیست که قیمت بنزین در آن کمتر از لیتری ۳ هزار تومان باشد، اما کشور ما تاب تحمل افزایش قیمت جدید را ندارد، پس مرحله اول هدفمندی با قوت و قدرت سرجایش است و عقب‌گرد ندارد.


وی با اشاره به علت‌ تورم از جمله وابستگی دولت به نفت، برخی سیاست‌های دولت و مجلس از جمله افزایش نقدینگی، تحریم‌ها و فشارهای مصنوعی به نرخ ارز گفت: الان به نقطه تورم اقتصادی غیرقابل قبول رسیدیم، پس مسائل اقتصادی نیاز به برنامه دارد و اصلاحات اقتصادی کار را سخت می‌کند، اما مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها به هیچ وجه برگشت‌پذیر نیست، اما مراحل بعدی نیاز به تدبیر،‌برنامه‌ریزی و وحدت قوا دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
سید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
0
با توجه با شرایط فعلی اصولگرایان در جامعه ایران نمره منفی گرفته اند
نظر شخصی خودم حضور مقتدرانه اصلاحات علل خصوص بزرگ اصلاحات دکتر سید محمد خاتمی هستش
من تنها با اومدن ایشون رای میدم
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
0
تو رو خدا بیا و بشو!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
0
خدا را هزار مرتبه شكر.اللهم محفظنا من كيد الفجار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
0
چون ما شدیدا" به اصوالگرایان داریم !! پس مجبوریم بریم سراغ کسی دیگر !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین