آفتابنیوز : آفتاب: دکتر محمدحسین صبور، استاد راهنمای پروژهای که این مکانیزم در قالب آن، طراحی و ساخته شده است، در گفتوگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مکانیزم سیستم توضیح داد: این دستگاه در صندوق عقب خودرو نصب میشود و قادر است ویلچر را از روی زمین بلند کرده و در داخل صندوق عقب قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: این تحقیقات در قالب یک پروژه پایاننامه کارشناسی ارشد تدوین و اجرا شده است اما یک تیم چند نفره از متخصصان به صورت حرفهیی بر روی آن کار کردهاند.
صبور با اشاره به این که این مکانیزم در طرح اولیه برای خودروی تندر ۹۰ طراحی شده است، اظهار کرد: مکانیزم طراحی شده، قابلیت نصب بر روی هر خودرویی را دارد و با توجه به فناوریهای روز میتوان از مواد سبکتر و کاراتری برای ساخت آن استفاده کرد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با تاکید بر این که فقط ایده این طرح از مشابه خارجی آن گرفته شده است، افزود: بومی که در این مکانیزم تعبیه شده، با فشار دکمهای از صندوق عقب ماشین بیرون میآید و با یک چنگک ویلچر را گرفته، آن را جمع میکند و به داخل صندوق عقب میبرد. جالب توجه است که تمام این مراحل تنها با فشار دو دکمه انجام میشود.
وی گفت: این که برد کنترل این مکانیزم باید کجا نصب شود، بستگی به نظر متقاضی و استفاده کننده آن دارد. این مکانیزم میتواند از داخل صندوق عقب و یا داشبورد خودرو قابل کنترل باشد؛ ضمن این که میتوان برای آن یک سیستم کنترل از راه دور طراحی کرد.
صبور درباره سازه این سیستم نیز توضیح داد: کل سازه طرح اولیه از آهن ساخته شده که بسیار مستحکم و سنگین است. مزیت سنگینی این سازه نیز در توانایی آن برای بلند کردن جسم سنگینی مانند ویلچر و ثابت نگه داشتن آن در صندوق با وجود حرکتهای زیاد خودرو است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران ادامه داد: هم اکنون میتوان برای متقاضیان، سازه این سیستم را با موادی سبکتر و در عین حال با استحکام آهن طراحی کرد. ضمن این که میتوان از یک سیستم سوئیچینگ برای تشخیص زمان توقف و حرکت از سوی مکانیزم، بهره برد.
وی با تاکید بر ایمن بودن این سازه، تصریح کرد: خود سازه بسیار ایمن است؛ همچنین در زمان نصب میتوان با استفاده از پوششهایی ضمن افزودن زیبایی بر آن، ایمنی آن را نیز بالاتر برد.
به گزارش ایسنا،صبور با اشاره به ثبت اختراع این مکانیزم، گفت: واردات نمونه خارجی این سیستم و خدمات پس از فروش آن پر هزینه است و اگر نیاز به استفاده از آن احساس میشود، بهتر است که خودروسازان ایرانی، استفاده از نمونه ایرانی آن را آغاز کنند که علاوه بر هزینه کمتر با ویژگیهای مورد نظر آنها نیز طراحی خواهد شد.