کد خبر: ۱۷۹۷۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹

جهرمی:همکاری‌ام با احمدی‌نژاد اشتباه ‌بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته نامه تجارت فردا در بیستمین شماره خود گفت وگویی خواندنی با محمد جهرمی منتشر کرده که درآن نکات قابل توجهی درمورد همکاری وزیر سابق کار و مدیرعامل سابق بانک صادرات مطرح شده است.

خلاصه گفت وگو با محمد جهرمی، وزیر کار دولت نهم و مدیرعامل سابق بانک صادرات را در زیر می خوانید:

*گاهی اوقات می‌گویند داماد آقای ناطق هستم و بعضی وقت‌ها می‌گویند داماد آقای جنتی هستم. هیچ کدام درست نیست. من داماد اصفهانی‌ها هستم نه داماد شمالی‌ها.

* آقای جنتی هم اصلاً دختری ندارد که بخواهد داماد داشته باشد.

* زمانی که آقای احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بود، با او آشنا شدم. در آن زمان بنده استاندار فارس بودم. ایشان با مجموعه مدیران اردبیل برای بررسی روند کاری استانداری و استفاده از تجربیات ما به استان فارس آمد.

* در چهار سالی که در وزارت کار بودم، به دلایل مختلف چهار بار استعفا دادم که دو بار آن کتبی و دو بار دیگر شفاهی بود.

* مثلاً یک بار به دلیل واردات بی‌رویه استعفا دادم.سال ۸۷ بود. من تقریباً از سال ۸۵ احساس کردم با آقای احمدی‌نژاد به دلایل مختلف نمی‌توانم کار کنم. بعد از واردات بی‌رویه شکر که باعث بیکاری بسیاری از کارگران کارخانجات قند و شکر شد یکباره تولید این بخش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال، به حدود ۶۰۰ هزار تن رسید. این افت تولید ضربه بسیار بدی بود که بر اثر واردات بی‌رویه اتفاق افتاد. این موضوع باعث شد که به مسائل اقتصادی بسیار منتقد شوم.

* منطق خاصی حاکم نبود، این کار(واردات) تقریباً مورد حمایت خود آقای احمدی‌نژاد بود به همین دلیل این کار انجام گرفت، در حالی که منطق اقتصادی حکم می‌کرد که به تولید و تولیدکنندگان رسیدگی شود و هر چقدر که به این دو برسند، اشتغال هم بیشتر می‌شود؛ و کنترل قیمت نیز انجام می‌شود. در ضمن تورم هم به کشور تحمیل نمی‌شود.

* یکی از مخالفان ۱۰۰ درصد نحوه اجرای یارانه‌ها بودم و بارها هم گفتم که هدفمند کردن یارانه‌ها برای کشور واجب بود، ولی چگونگی اجرا مهم‌تر است.

* گرچه ابتدا ۴۵ هزار تومان به مردم می‌دهند، ولی بعداً به دلیل وجود تورم ۶۰، ۷۰ یا ۱۰۰ هزار تومان از مردم پس می‌گیرند. بنابراین این‌گونه یارانه دادن برای مردم ارزشی نخواهد داشت.

* اگر پول به مردم نمی‌دادند و هزینه‌های مردم را کاهش و قدرت خرید مردم را افزایش می‌دادند، شاید به جای ۴۵ هزار تومان مستقیم ۴۵۰ هزار تومان به صورت‌های دیگر به مردم کمک می‌کردند.

* ساختن ورزشگاه خوب است، اما ساختن آن در محل غیرقابل استفاده جای سوال دارد! الان در بعضی بخش‌ها ورزشگاه‌هایی ساخته‌اند که استفاده نمی‌شود. در بعضی مناطق مدرسه ساخته‌اند اما خالی است. بعضی در مناطق راه ساخته‌اند، اما برای اینکه به میزان کمی راه نزدیک‌تر شود راه دیگری زده‌اند.

* در دولت بعضی موقع‌ها به جای اینکه تصمیم‌گیری‌ها جمعی باشد، فردی بود. در حالی که اساس کار دولت باید بر کار کارشناسی باشد اما در بسیاری از دولت‌ها این مساله مغفول بود.

* بیشتر تصمیمات فردی بود.ظاهراً ایشان انتقادپذیر نیستند. ایشان حرمت من را در دولت نگه می‌داشت، ولی آنچه را که خودش می‌گفت و اکنون نیز می‌گوید اجرا می‌کند.

*من گفتم در همان دولت نهم هم چهار بار می‌خواستم از دولت کنار روم. چون با یکسری شروطی آمده بودم که تحقق پیدا نکرده بود. از سوی دیگر روش‌ها نشان می‌داد به آن چیزی که احساس می‌کردم باید برسیم، نمی‌رسم و مسیرها اشتباه بود و بی‌برنامگی هم حاکم شده بود.

* دیگران می‌خواستند ما را کاندیدا کنند، که خودم نشدم.در جلسه هیات دولت چنین بحثی مطرح نشد. برعکس. آقای احمدی نژاد حضوری و در یک جلسه خصوصی در حاشیه دولت از من می‌خواستند که در دوره دهم کاندیدا نشوم و حتی اعلام کردند این دوره نامزد نشوم تا در دوره یازدهم با پشتیبانی که ایشان می‌کنند بهتر حضور پیدا کنم.

* نمی‌خواستم در دولت دهم باشم. در ضمن هم توسط آقای احمدی‌نژاد دعوت نشدم.

* آقای احمدی‌نژاد من را خواست برای اینکه یک مسوولیتی را بگیرم و من مسوولیت بانک را با موضوعیت شورای پول و اعتبار پذیرفتم. چون من تقریباً دنبال این نبودم که مدیرعامل یک بانک شوم. دنبال این بودم که تاثیرگذاری در مدیریت نقدینگی داشته باشم.

* ایشان(احمدی نژاد) خیلی از دست من ناراحت هستند، چرا پرونده را در اختیار قوه قضائیه قرار دادم و برخی از اطرافیان ایشان که مرتبط با این تخلف بودند معرفی شدند.

* آقای رحیمی گفت که مصاحبه شما خیلی باعث ناراحتی ایشان شد. اما ایشان نباید از واقعیت ناراحت باشند.

* در هتل لاله و در بعضی از جاهای دیگر گرفتند توسط برخی از مرتبطین با این پرونده در مراحل بازپرسی و دادگاه رو شد.

* از ابتدا بنده پرهیز از مصاحبه داشتم. اما بعد از اینکه دیدم برخی از مسوولان بهانه‌ای برای بدنام کردن بنده و بانک صادرات و پرسنل مخدوم آن دارند، ۳۷ روز بعد از دستگیری‌ها، این مصاحبه را انجام دادم. قرار بود در آن مقطع روز شنبه نشست برگزار کنیم، اما خبرگزاری‌ها اعلام کردند جلسه خاص اقتصادی سخنگوی دولت است و جلسه را بیندازید جمعه. خودشان این روز را پیشنهاد دادند.

* دادگاه در رای خود جعلی بودن و صوری بودن ال‌سی‌ها را اعلام کرد. من اگر در آن زمان گفتم جعلی، صوری و تبانی بوده و مهندسی شده، الان دیگر در دادگاه ثابت شده است؛ و اگر آن چیزی را که در مصاحبه اول گفتم، همان را مرور کنید الان در دادگاه دقیقاً به آن رسیدند. تبانی، مهندسی شده، ثبت نشده، جعلی و صوری را گفتند. من همان موقع گفتم. این مهندسی شده است و بدون حمایت بعضی از مسوولان و بخش‌های مختلف بانکی و همچنین مسوولان اجرایی، نمی‌توانستند این کار را کنند.

* بعد از مصاحبه و اعلام برخی موارد و همچنین شرکت در جلسه غیرعلنی مجلس و توضیح در مورد روند تخلفات انجام‌شده در بانک‌ها، آقای بهمنی یک بار در جلسه‌ای به من گفت آقای رئیس‌جمهور گفته ایشان را بردارید و شما بیا استعفا بده. من هم گفتم که بنده استعفا نمی‌دهم.

* حدود یک ماه از این قضیه گذشته بود و مدارک ما هم آماده بود که به قوه قضائیه بدهیم. در آن زمان پرونده هنوز در خوزستان بود. گفتم من استعفا نمی‌دهم، اما اگر می‌خواهید مرا بردارید، خود دانید.

* حق قانونی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی است و من کار خودم را دنبال می‌کنم و حتی اگر بیرون از اینجا هم باشم حتماً به پیگیری این پرونده کمک خواهم کرد. نسبت به عملکرد خودم در این پرونده نیز آمادگی هر‌گونه پاسخگویی را دارم.

* درمقام متهم به دادگاه رفتم. آنها یک دفعه ما را متهم به اهمال کرده بودند. اهمال به معنای اینکه وظایف‌مان را به خوبی انجام ندادیم و بعضی از بازپرس‌ها هم همین اتهام را در قوه قضائیه با توجه به مدارک و استدلال‌های ارائه‌شده رد کردند. هنوز پرونده در مسیر تحقیق و بررسی است و اعلام کردم آماده هر نوع پاسخگویی هستیم.

* هنوز در مورد تبرئه چیزی به من ابلاغ نشده است.

* چالش‌های دولت آینده خیلی زیاد است. من فکر می‌کنم تا سه دولت آینده گرفتار مسائل اقتصادی به وجود آمده هستند. کسی که می‌آید باید با شناخت خیلی خوب و بالایی بیاید. یعنی باید کاملاً خودش را وقف مسائل مختلف کشور کند.

* متاسفانه بسیاری از تصمیم‌گیری‌های محلی و تصمیم‌گیری‌های سفرهای استانی همین‌گونه بود. این رویه خیلی به درد نمی‌خورد. ولی در مجموع مسوولان وقتی از مردم و نیازها شناخت داشته باشد نسبت به مسائل توسعه در کشور در مجموعه برنامه‌ریزی‌هایش، بهتر می‌تواند عمل ‌کند. حال عمل می‌شود یا خیر به حسن ارتباط مردمی بر‌نمی‌گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
حرفی که خیلی ازاصولگراها بهش اعتقاد دارن اما مثل شم شهامت ندارن بگن>>> اشتباه کردیم به احمدی نژاد رای دادیم یا باهاش همکاری کردیم.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
چرا حالا ؟
علی
|
Germany
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
ولی حالا چرا ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
احتمالا میخواد کاندیدا بشه!!
من موندم چطور همه تازه زبونشون در اومده
قبلا همش به به و چه چه می کردن
پشیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
این دولت داره تموم میشه و حقوق 25میلیونیوهزاران امتیاز دیگه آقا(رئیس سابق بانک صادرات) هم قطع شده
پس دیگه دلیل برای حمایت نیست باید رفت پشت سر یک نفر دیگه سینه بزنه
دلیلش فقط پول و پست هست که آقا حالا پشیمون شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
افسوس ازاینگونه صحبتها جه دردی دوامی کنه زمانی که نیازبودمی گفت ودرصورت مخالفت باشهامت کنارمیرفت وهمه چیزرافاش میکرد
آرش
|
United States of America
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
چرا هیچ یک از وزیران و مدیران آقایان هاشمی و خاتمی از

همکاری با این دو نفر هیچگاه اطهار پشیمانی نکردند؟

آیا ممکن است به دلیل اعتقاد و اعتماد به درستی راه آنها باشد؟
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
چه دیر به بصیرت رسیدیدما7سال پیش این بصیرت امروز شما را داشتیم که احمدی نژادهمه را به خاک سیاه می نشاند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
همه این موارد نظرات اصلاح طلبان بود واست چرا اصولگرایان با ازمون خطا انهم بعد از 4تا 7سال انهم با این هزینه سنگین به کشور به ان رسیده اند مردم عبرت بگیرید
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
مردم عزیز بهوش باشید این با بصیرتان دیروز و نادمان امروز فوج فوج خواهند آمد و غزل های دیگری سر خواهند داد. آخه دوره 8 ساله ننگین دیگه داره تموم میشه.
رسول مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
نمیدانم مسیولین وقتی توسط آقای احمدی نژاد برکنار میشوند تازه نطقشان باز میشود .چراتاوقتی در پست خود بودند کوچکترین اشاره ای نمیکردند؟ لابد ایشان نقش خود در طرح بنگاههای زود بازده را فراموش کرده اند که با شکست کامل و به هدر دادن هزاران میلیارد تومان به سرانجام هم نرسید.ایکاش کمی هم در این مورد صحبت میکردند.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
آقای جهرمی با توجه به طرحهای شکست خورده شما در وزارت کار و بانک صادرات که باعث شد زیانهای جبران ناپذیری به این کشور زده شود از شما خواهش میکنم دیگر وارد این عرصه ها نشوید . خسته نباشید
پسر ملت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
جهرمی گفت:چالش‌های دولت آینده خیلی زیاد است. من فکر می‌کنم تا سه دولت آینده گرفتار مسائل اقتصادی به وجود آمده هستند. کسی که می‌آید باید با شناخت خیلی خوب و بالایی بیاید. یعنی باید کاملاً خودش را وقف مسائل مختلف کشور کند.
پسر ملت میگوید:
به غیر از اصلاح طلبان هیچ مجموعه ای چنین شناختی ندارد.
اردلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
درود مردم اول سوابق افراد را كنترل بعد اظهار نظر فرمائيد آقاي جهرمي چه كرد ؟ بدرود
رضا بی نفس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
می مردی همون اوایل این افشا گر ها رو می کردی حالا که دیگه همه چیز تموم شده می خوای بگی من خوبم و اون اه اه ... خودتی سگ زرد برادر شغال
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
تو انتخابات ٨٨ گلوى خودمو پاره كردم از احمدى نژاد حمايت كردم و.... عجب شكرى خوردم يك عمر پشيمونم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
هر کی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه.
شمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
ایشان با طرح زود بازده سیستم بانکی را به خاک سیاه نشاندند و منابع بانکی را احتمالا میان دوستان قسمت کردند. حالا که کار احمدی نژاد تمامه می خوان رنگ عوض کنن؟؟ مردم را احمق فرض کردند؟
رئیس جمهور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
احمدی نژاد مرد هست که خیلی ها این مردی را ندارند یک جرئت خاصی دارد که هیچ کس ندارد
+amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
0
0
خلایق هر چه لایق...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
0
0
جرات لفظی است که وقتی معنا دارد که همراه با عقلانیت باشد نه همراه با ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
0
0
م ي ر ه
ali
|
United States of America
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
0
0
راست می گی به مولا
عباس محمدی
|
United States of America
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
0
0
از کی تا حالا بی تدبیری شجاعته اگه بی تدبیری شجاعته از من شجاع تر در دنیا پیدا نمیشه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
0
0
خود کرده را تدبیر نیست.چه دیر فهمیدی دوست عزیز کاش سه سال پیش آینده نگری الان رو داشتی ازین به بعد به جای توجه به ظاهر افراد به سابقشون نگاه کن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
کافر همه را به کیش خود پندارد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
0
0
این آقا خودش مورد اتهامه
چطور گذاشتن مصاحبه کنه؟؟
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
0
0
ببخشید این آقای جهرمی که با بیانات شیواشون به فیض رسوندن ما رو و افکار منورشون رو با ملت به اشتراک گذاشتند و اظهار ندامت فرمودند آیا همون آقای جهرمی مدیرعامل بانک صادرات هستش که از ماجرای 3000 میلیارد هم بی اطلاع بودند؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
0
حالا روشن شدین و معنی بصیرت رو فهمیدین

از همون دوره شهرداری معلوم بود که ایشون به جای برنامه و طرح راهبردی فقط پول خرج کردن و چاله آسفالت پرکردن بلده
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
0
0
آقای جهرمی! تمام افراد نون به نرخ روز خور همینطورند! تا برسه مزایا نوکر وچاکر طرف هستند ولی نکنه روزی بیاد که حقوق 25 میلیونی وپاداشهای 100 میلیونی وهزاران مزایای دیگه لغو بشه ودیگه نتونی رفقا ودوستان وفامیل رو مستفید به وامهای کلان وبی حساب وکتاب بنمایی!! این مملکت از همون اول تا حالا از این افراد ضربه خورده ومیخورد وخواهد خورد! خدایا بار پروردگارا! این مملکت رو از شر وجود سیل وخشکسالی ودروغ ونون به نرخ روز خوری افراد و نیرنگ ونفاق و خود رایی و... در امان دار! آمین
گوگول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
0
0
من هم گهگاهی گول رفیق بد را می خورم ولی فقط به خودم خسارت می زنم نه به 70میلیون نفر واقعا که بنازم روی شما را که به سنگ پای قزوین گفته زکییییییییییییییییی!!!!!
عليرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
0
0
به نام خدا:اينگونه موارد خارج از انتظار نيست چون زمان دولت احمدي نژاد در حال سپري شدن هست خيلي از باديسمها به خودشان آن چيز را((...)) خواهند خوراند كه نبايد با احمدي نژاد همكاري ميكردند ويا اشتباه كرده اند ومي خواهند با خدمت مجدد به اين ملت وكشور اداي دين نمايند!!!. چه انسانهاي پستي پيدا ميشوند. آقاي عزيز شما 8 سال نفهميديد كه به چه كسي خدمت ميكنيد پس جطور در طي اين مدت كم متوجه شديد كه نبايد با احمدي نژادهمكاري ويا خدمت مي كرديد؟! چه آدمي هستيد ؟ من كه به آدم بودنتان شك دارم خجالت بكشيد مرد باشيد . افرادي چون شما مثل برگ درخت كه باد به هر سو مي وزد پرت ميشود هستيد . الان كه دولت احمدي نژاد رو به زوال هست مي خواهيد براي چريد اين كشور در آينده نيز براي خودتان مقام ومنزلتي فراهم نمائيد. نفرين اين ملت دامن شما را خواهد گرفت.شما ها همان نامحرماني هستيد كه امام شهدا در وصيتشان كشور را از لوث وجودتان بر حضر داشته اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
0
0
گل گفتي .بصيرت را اصلاح طلبان از 8 سال پيش داشتند واز حضور همچنين ادمي احساس خطر كردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
0
0
گل گفتي .بصيرت را اصلاح طلبان از 8 سال پيش داشتند واز حضور همچنين ادمي احساس خطر كردند.
اصولگرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
0
0
لابد فکر میکنید اگه کروبی یا موسوی رئیس جمهور شده بودند الآن وضعت ملت گل و سنبل بود. انتخاب احمدی نژاد در بین آن کاندیدا ها بهترین انتخاب بود ناسپاسی است اگر تمام مشکلات را به پای دولت بنویسیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
0
0
عزیزم دوره اصلاح طلب ها رو هم دیدیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین