کد خبر: ۱۷۹۷۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲

ماجرای خواستگاری پدر مختار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مادر مختار می‌گوید: پس از تولد مختار، خواب دیدم کسی به من می‌گوید: این فرزند تو، پیش از آن که به سن بالا برسد، سرد و گرم زندگی را خواهد چشید و ترس او ریخته خواهد شد و پیروان زیادی پیدا خواهد کرد.

شیعیان در طول تاریخ مظلومیت خود با اتکا به اصول خدشه‌ناپذیر اسلام هنگام حاکمیت‌ ظلم با انگیزه‌های خداجویانه، جنبش‌هایی را سازمان داده و حوادثی را به وجود آوردند.

یکی از این جنبش‌ها به رهبری مختار ثقفی به خونخواهی امام حسین(ع) اتفاق افتاد،‌ او این حرکت را شب پنج‌شنبه ۱۴ ربیع‌الاول سال ۶۶ هجری با شعار «یا لثارات الحسین» آغاز کرد.

به گزارش فارس،با توجه به پخش سریال «مختارنامه» از شبکه‌های مختلف تلویزیون، بر آن شدیم در سلسله گزارش‌هایی به بررسی زندگانی مختار ثقفی بپردازیم. این مجموعه مطالب با استناد به کتاب «ماهیت قیام مختار» نوشته حجت‌الاسلام سید ابوفاضل رضوی ارائه می‌شود.

*مادر مختار

نام مادر مختار «دَوْمَه» و از زنان با شخصیت تاریخ اسلام است، درباره او گفته‌اند: «مِنْ رَبّات الفَصاحَةِ وَلْبَلاغَةِ وَالْرَأی وَالْعَقل»، وی، از زنان سخنور و با تدبیر عاقله بود.

«ابوعبید»، پدر مختار، قبل از ازدواجش بسیار مشکل ‌پسند و در پی همسری ایده‌آل بود، او همسری می‌خواست که از نظر اصالت، نجابت، وجاهت، حسب و نسب، شایسته باشد و هر کسی که به او پیشنهاد می‌شد نمی‌پذیرفت، شبی در خواب می‌بیند که یک نفر به او می‌گوید: برو «دومه زیبا» را بگیر که پشیمانی ندارد و او همان است که می‌خواهی!

دومة، دختر «وهب بن عمر بن معیّب» بود و به خاطر وجاهت و دیگر محسناتش، او را «دومة الحسناء» لقب داده بودند.

او خواب خود را برای خانواده‌اش تعریف کرد، آنان گفتند:‌ این خواب اعتباری ندارد، ولی یکی از میان آنان گفت: این یک دستور است، تعجیل کن و با دَومه ازدواج کن! به این ترتیب، ابوعبید دل به دریا زد و با این دوشیزه که دل خواهش بود، ازدواج کرد و این خانم از شوهرش باردار شد.

دومه می‌گوید: هنگامی که حامله بودم؛ شبی خواب دیدم که گوینده‌ای در عالم رویا، این سرود را برایم می‌خواند:

اَبشِری بالوَلَدِ/اَشَبَهُ شیءٍ باَلاَمة

اِذ الرِجالُ فی کَبَد/تقَاولَوا علَی لَبَد

کانَ لَهُ حظُّ الأَسَد

یعنی: مژده به یک پسر پسری مثل شیر در گرماگرم نبرد او بهره کاملی از شجاعت دارد و پس از چندی خداوند نوزادی پسر، به ابوعبید عطا فرمود و او نامش را «مختار» گذاشت و خداوند، چند فرزند دیگر نیز از همین خانم، به ابوعبید داد که عبارتند از: «جبر»، «اباجبر»، «ابوحکم»، «ابوامیّه»، «اسید» و «صفیه» که این دختر بعدها همسر عبدالله بن عمر شد.

مادر مختار تا شهادت او زنده و پیرزنی فرتوت بود که در جریان محاصره «دارالاماره» به دست نیروهای «مصعب بن زبیر» نیز حضور داشت و در محاصره بود.

«ابوعجین» می‌گوید: آن روز که تعدادی از یاران و نزدیکان مختار، در محاصره قصر کشته شد و مردم هزیمت شدند، من به مادر مختار پیشنهاد کردم که بیا تا تو را به دوش بگیرم و از معرکه نجات دهم، وی با شجاعت تمام این پیشنهاد را رد کرد و گفت: «به خدا قسم اگر دستگیرم کنند و اسیر شوم، بهتر از آن است که مرا به دوش بگیری و نجاتم دهی».

*تولد و دوران کودکی مختار

او در سال اول هجرت، متولد شد، ابن اثیر می‌گوید:‌ از نخستین نوزادان مسلمانی که در سال اول هجری به دنیا آمدند «مختار» و «زیاد بن ابیه» بودند.

آری، مختار در مدینه متولد شد، زیرا پدر او پس از اسلام آوردن به مدینه هجرت کرد. مادر مختار می‌گوید: «پس از تولد مختار، باز خواب دیدم کسی به من می‌گوید: این فرزند تو، پیش از آن که به سن بالا برسد، سرد و گرم زندگی را خواهد چشید و ترس او ریخته خواهد شد و پیروان زیادی پیدا خواهد کرد».

صاحب تاریخ فخری گوید: «مختار، با شرافت نفس و علو همت و بزرگواری پرورش یافت».

*شیربچه شجاع

او هنوز نوجوانی کم سن و سال بود و بیش از ۱۳ بهار از عمرش نگذشته بود که در جبهه جنگ بزرگی شرکت کرد، هنگامی که ارتش اسلام برای جنگ با ارتش کسری از مدینه به طرف سرحدات عراق و ایران حرکت کرد، فرماندهی این لشکر به دستور خلیفه دوم به پدر مختار (ابوعبید) واگذار شده بود.

ابوعبید فرزندش مختار را نیز برای جهاد در این بسیج شرکت داد و به این وسیله مختار ۱۳ ساله از جمله رزمندگان شد که برای اولین‌ بار در جنگی عظیم شرکت می‌کرد.

این جنگ به واقعه «قسّ ناطف» معروف است که بین نیروهای اسلام و فُرس به وقوع پیوست.

همچنین «سعد بن مسعود»، عموی مختار که از شخصیت‌های به نام اسلام و از یاران مخلص امیرمؤمنان و ائمه اطهار(ع) بود، نیز در این جنگ شرکت داشت، مختار، در این جبهه به شدت فعالیت می‌کرد که از چنگ پدر بگریزد و وارد خط مقدم درگیری با دشمن شود، اما عمویش «سعد بن مسعود» او را از این کار باز می‌داشت.

این تجربه عملی، برای نوجوانی که در قبیله شجاع «ثقیف» پرورش یافته بود، اثر به سزایی در پرورش شهامت و شجاعت او داشت: و به این ترتیب، او جنگجویی شجاع و بی‌پروا، از آب درآمد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
1
0
خدا مختار را قرین رحمت کند که مزارش در مسجد مقدس کوفه و در جوار مسلم ابن عقیل و هانی است. سعادت زیارتش را داشته ام. خدا را شکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
1
1
خدایش رحمت کند اورامختار اه بهشت است بی شک
مرادی سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
1
1
اولین جنگش با ایرانیان یعنی اجداد خود تو بوده؟ افتخار میکنی به کسی که در مقابل بقول خودت فرس جنگیده وبزور شمشیر میخواد وارد کشورت بشه؟ اگر اسلام واقعی رو میخواستند که اسلام هیچگاه نگفته تجاوز کنید به همسایگان وخاک کشورهای دیگه ! پس چرا به ایران حمله کردند؟ مگر اسلام رو نباید بدلخواه پذیرفت؟نیازی به جنگ خانمانسوز و به اسیری بردن زنان وکودکان ودخترکان فارس! به مدینه وفروش در بازار نبود؟! بودش؟ وقتی بزرگانی چون سرداران بزرگ ایرانی در مقابل وحشیگریهای عرب وتازه نه عربی که به اسلام واقعی وپیامبرش ایمان داشته باشه بلکه بقول خودتون اسلام خلیفه ای که غصبی بوده! تاریخ طبری بزرگترین مرجع تاریخ اسلام هستش که دنیا قبولش داره واونجا میگه که مختار یک راهزن بوده که بسیار مقام طلب و جاه طلب بودش! او فقط بهانه کرد پیرهن امام حسین رو تا یارانی پیدا کنه اکثرا از ایرانیها تازه! هرچند کیان ایرانی میدانست مختارهم از همون اعرابی هست که ایرانی رو متنفر هستش، ولی بخاطر انتقام جنایات اعراب در ایران با او همدست شد وانتقام گرفت! چرا با اینکارها حس ناسیونالیستی ایرانیها رو برانگیخته میکنید تا جبهه گیری بشه؟ از یک راهزن دفاع میکنید و بعد هم افتخار به جنگیدنش با سپاه ایرانی که فقط دربرابر هجوم وحشیهای عرب دفاع میکردند؟ چرا یکی از نوادگان پیامبر ویا علی (ع) در این جنگهای عمر با ایرانیان شجاع ولی بی رهبر همراه نبودند؟ چون اونها هم تجاوز میدونستند ومیگفتند اسلام خودش باید مردم رو جذب کنه ونه با شمشیر! تا هزاران سال دیگه کسی قبول نمیکنه ایرانیها اسلام رو به رغبت پذیرفتند! چون با خون همراه شد! اگر هرکسی دین جدیدی داره برخلاف دستور پیامبرش به دیگران حمله کنه وتشخیص بده واسشون بهتره که دنیا بی صاحب میشد!
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
1
0
شجاعت ودلیری و انسانیت به شمشیر وجنگ وکشتاره؟ چقدر شعور داشت؟ خودش وپدرش چقدر میفهمیدند که نباید دختران ایرونی رو در بازار شما به بردارها بفروشند؟ به ایران حمله کردند که چی؟ واسه اسلام بود؟ دنیا میگه نه! بخاطر مواهب موجود در ایران بود که حتی میوه ها رو ندیده بودند اعراب چه برسه به زیبایی مراتع و سرزمینها و گوهرها وزیور آلات و مالیاتهای سنگین و...! خدا لعنت ابدی بفرسته بر یزدگرد ترسو ونامرد که شجاعانه نمرد در برابر اعراب! اسلام خودش میومد ایران وملت هم قبولش میکردند ولی شمشیر اعراب باعث شده که همونطور که میبینید بعد از 1400 سال هنوز مسلمانان واقعی در حد بسیار اندکی هستند وبقیه فقط تظاهره! مرد باشید بگین اینطور نیست؟ مقایسه کنید احکام اسلام رو در ایران وکشورهای عربی! دزدی وربا وریا و بی نمازی و دروغ!! و کم فروشی و رباخواری وحشتناک و...! در ایران بیداد میکنه! چرا؟ چون مثل اجدادشون خوب یاد گرفتند زیر شمشیر چطور جان سالم بدر ببرند. تازه همون مقداری که هم مسلمان داریم بخاطر اساس اسلام محمد(ص) هستش و رویه بزرگانی چون علی (ع) و فرزندانش ونه چیزی که بعد از حمله اعراب نهادینه شد!!
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
1
2
فرس؟تودنیا کدوم کشوره که دشمنان اجدادش قهرمانانشون بشه؟
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
0
1
(این جنگ به واقعه «قسّ ناطف» معروف است که بین نیروهای اسلام و فُرس به وقوع پیوست.)
اشتباه از ما بود که عکس ماه را در خواب پیاله می دیدیم...
اشتباه از ما بود...
اشتباه از ما بود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
0
0
اگر ادم درستی نبود امامان ما از ایشون تمجید نمیکردن
در مقابل مردم ایران نبوده اگر بود که این همه ایرانی جزو یاران او نبودن وبا او همکاری نمیکردن در مقابل کسانی جنگید که به اسم پادشاه بر این مردم حکومت میکردن و اونها رو از حقوقی مانند درس خواندن محروم کرده بودند ودرس خواندن فقط برای اشراف و بزرگان حکومت جایز بود و کسی که رعیت بود هفت پشت او رعیت باقی میماندند
ماني
|
United States of America
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
1
1
محض اطلاع شما امام چهارم مختار رو لعن كرده بوده و محمد حنفيه هم از طرفداري از مختار دست مي كشه.
حسین
|
Netherlands
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
0
0
اولا:بدون مطالعه مطلبی ننویسید.
ثانیا:حمله به ایران برای نجات مردم ایران از ظلم و ستم ساسانیان بود.ساسانیان مانع از تحصیل و ارشاد مردم و مانعی برای انتشار اسلام بودند و علاوه بر آن مردم را بسیار اذیت می کردند و اگر کمی مطالعه داشته باشید خواهید فهمید که اکثر ایرانیان با میل و علاقه خود مسلمان شدند.
ثالثا:بعضی از مطالب تاریخ طبری صحت ندارد و به مختار توهین نکنید.او نه تنها راهزن نبوده است بلکه دوستدار اهل بیت(ع)بود و ائمه(ع) از جمله امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) برای او دعای خیر نموده اند.
رابعا:ابو عمره کیسان از یاران حضرت علی(ع) بود و به خاطر انتقام گیری از اعراب با مختار بیعت نکرد.برای انتقام گیری از دشمنان اهل بیت با مختار بیعت نمود.
خداوند مختار و یاران مخلص و باوفایش را رحمت کند.
حسین
|
Netherlands
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
0
0
چرا مطالب غلط و مغرضانه می نویسید؟؟کمی مطالعه داشته باشید.حضرت علی(ع) زمانی که مختار کودک بود،او را کیس(زیرک) خطاب کرده بودند و امام سجاد(ع) نه تنها مختار را لعن نکرده بودند،بلکه برایش دعای خیر نموده بودند.
امام باقر(ع) فرمودند:((به مختار ناسزا نگویید...)) و در جای دیگر برای او دعای خیر و نموده بودند.
برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به کتاب(ماهیت قیام مختار بن ابی عبید ثقفی نوشته سید ابو فاضل رضوی اردکانی)
فریبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
من عاشق مختارم که مرحم دل امامان شد ..خداوند رحمتش کنه و در بهشت برین جایگاهش باشه
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
0
0
خداوند مختار رو قرین رحمت کنه و فرزندان ایران زمین رو همانند مختار در زمان ظهور آقا صاحب العصر (عج)یار باوفا قرار دهد.
خداوند هدایت کنه این نژاد پرستهای بی اطلاع را که فقط و بدون تحقیق کپی پیست میکنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین