آفتابنیوز : آفتاب: یکروز پس از تغییرات ناگهانی و گسترده در تیم دولت، علی نیکزاد که به واسطه این تغییرات قدرت بیشتری پیدا کرده است، اعلام کرد که وزارتخانه جدیدی به نام امور زیر بنایی تشکیل خواهد شد.
همزمان هم کمیسیون صنایع مجلس تشکیل جلسه داد تا برنامه احتمالی دولت برای تشکیل وزارتخانه جدید را بررسی کند که البته با مخالفت فوری کمیسیون صنایع مواجه شد.
بخصوص اینکه سال قبل هم مجلس با برنامه دولت برای تشکیل وزارت امور زیر بنایی متشکل از سه وزارتخانه راه، مسکن و ارتباطات مخالفت کرد و تنها با ادغام وزارت راه و مسکن موافقت کرد. آنگونه که حمید رضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس خبر داده است در جلسه این کمیسیون با برنامه احتمالی دولت بهشدت مخالفت شده و قرار شده است طرحی دو فوریتی تحت عنوان «ممنوعیت ادغام وزارتخانه ها تا یکسال آینده» تقدیم هیات رئیسه مجلس شود.
شنبه شب بود که محمود احمدی نژاد چند حکم جداگانه برای جابجاییها در دولت صادر کرد که یکی از این احکام به برکناری تقی پور از وزارت ارتباطات و سرپرست شدن علی نیکزاد بر این وزارتخانه مربوط می شد. این جابجاییها باعث شد تا نیکزاد احساس قدرت بیشتری کند و به عنوان یکی از وزیران قدرتمند احمدی نژاد از تصمیم مهم دولت برای ادغام جدید وزارتخانهها خبر بدهد. البته نیکزاد جزئیات کامل طرح را نگفته است اما تصریح کرده که وزارتخانه جدید از طریق ادغام وزارت راه و شهرسازی با ارتباطات تشکیل میشود. از آنجا که نیکزاد خود اعلام کننده خبر بود و از سوی دیگر هم با حکم رئیسجمهور سرپرستی وزارت ارتباطات را عهدهدار شده است، لذا گمانهزنیها این بود که خود نیکزاد به عنوان نامزد تصدی وزارت جدید هم انتخاب شده است. لذا خبرنگاران جویای این موضوع شدند که نیکزاد بدون اشاره به اینکه متصدی وزارت خانه جدید کیست، برخی توضیحات را بیان کرد.
علی نیکزاد دیروز در جمع خبرنگاران درباره ادغام وزارت ارتباطات در راه و شهرسازی، اظهار داشت: بنده در مراسم معارفهای که انجام میشود، برنامههای خود را اعلام میکنم. وی با بیان اینکه ما توکل بر خدا داریم، گفت: دولت چنین تصمیمی گرفته است و ما هم به عنوان سرباز نظام به این وظیفه عمل میکنیم. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امیدواریم که در طول عمر، خدمتی به کشور انجام دهیم و اکنون که این ماموریت به ما واگذار شده، با همه توان و با کمک دوستان و همکاران کار را پیش میبریم. وی در پاسخ به این پرسش که چقدر در زمینه مخابرات اطلاعات دارید، گفت: بالاخره ما مهندس عمران هستیم، البته لیسانس دانشکده علوم انسانی و فوق لیسانس مدیریت دارم، ضمن آنکه مهندس عمران هم هستم. نیکزاد افزود: ارتباطات و حمل و نقل در خیلی از کشورها یکی است. در ایران هم مسکن و راه و ترابری سابق یک وزارتخانه شده است و دولت معتقد است که ارتباطات، راه و مسکن و یک وزارتخانه بهنام وزارتخانه زیربنایی را تشکیل میدهند.
فاز جدید ادغام وزارتخانهها؟
سال گذشته کمی بعد از ماجرای خانه نشینی احمدینژاد بود که ادغام وزارتخانهها با جنجالهای بسیاری کلید خورد و سرانجام وزارت مسکن و راه با یکدیگر ادغام شدند و وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و نیکزاد هم بهعنوان وزیر وزارتخانه جدید انتخاب شد. البته در سوی دیگر هم وزارت تعاون و رفاه و کار در یکدیگر ادغام شدند و شیخالاسلامی به وزارت تازه تاسیس انتخاب شد لیکن تلاش دولت برای ادغام وزارت نیرو و نفت با مخالفت شدید مجلس مواجه و ناکام شد. در همان ایام شایع شده بود که دولت در صدد ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات است.
اکنون یکسال و چند ماه پس از آن ماجرای جنجالی ادغامها که با مخالفت شدید مجلسیان هم مواجه شد، دولت ادامه پروژه ادغامها و مقدمه الحاق وزارت ارتباطات به راه و شهرسازی را کلید زده است.
نیکزاد وزیر نورچشمی رئیسجمهور؟
در این میان بخت بیشتری در دولت نصیب علی نیکزاد شده است. او که ظاهرا به وزیر نورچشمی کابیه تبدیل شده است، اکنون خود را در نقطهای میبیند که سومین وزارتخانه دولت را از طریق ادغام به دست آورد. چهره خوشحال او که دیروز از چشم خبرنگاران پنهان نماند، نشان میداد او بخت خود را بلندتر از تصرف تنها سه وزارتخانه میبیند و شاید هم یکی از گزینههای اصلی دولت برای ورود به انتخابات ریاستجمهوری باشد.
مقدمات ورود نیکزاد به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی ریاستجمهوری به انتخابات سال آینده از طریق تزریق بیش از حد منابع و بودجه کشور به وزارتخانه تحت مدیریت او فراهم شده است. اکنون بخش عمده بودجه عمرانی کشور در خدمت اتمام پروژه مسکن مهر قرار گرفته است تا از آن به عنوان عالیترین دستاورد دولت احمدینژاد به جامعه معرفی شود.
مجلس موافقت میکند؟
با این وجود پیشبرد برنامه تشکیل وزارتخانه جدید به موافقت مجلس منوط است. گو اینکه سال قبل هم رئیسجمهور اعلام کرد که برای تشکیل وزارتخانههای جدید به مصوبه مجلس نیازی نیست اما با این حال مجلسیان استدلال رئیسجمهور را نپذیرفتند و دولت را ملزم کردند برای ادغام وزارتخانهها از مجلس مجوز لازم را اخذ کند و برای وزرای جدید هم رای اعتماد مجدد بگیرد. نهایتا هم دولت مجبور شد با اخذ مجوز از مجلس به ادغام وزارتخانههای مورد نظرش اقدام کند و در همین فرآیند بود که یکی از برنامههای دولت یعنی ادغام وزارت نفت و نیرو ناموفق ماند و مجلس با چنین ادغامی موافقت نکرد.
به گزارش امروزی ها،همچنین دولت قصد داشت که وزارت راه، مسکن و ارتباطات را با یکدیگر ادغام کند، لیکن مجلس با ادغام این سه وزارتخانه موافقت نکرد و تنها با ادغام راه و مسکن موافقت کرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا مجلسیان با تصمیم جدید دولت برای ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی با ارتباطات که سال گذشته به آن رای منفی دادند، موافقند یا اینکه پیش پای دولت تابلوی توقف نصب میکنند. البته یکی، دو اظهارنظری که از سوی نمایندگان نسبت به تغییرات جدید و بخصوص انتصاب نیکزاد به سرپرستی وزارت ارتباطات انجام شده است، نشان میدهد نمایندگان نظر مساعد چندانی ندارند. بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی مجلس گفت: برخی دوستان در درون دولت فکر میکنند که همه فن حریف هستند و هر نوع مسئولیتی را میپذیرند. نماینده اسدآباد با بیان اینکه وزارت ارتباطات مجموعه گستردهای بوده که قبول مسئولیت آن سنگین است، افزود: اینکه نیکزاد قبول مسئولیت کرده یک بحث است و اینکه چرا در این شرایط دولت چنین تصمیمی را گرفته، بحث دیگری است. وی با بیان اینکه دولت تعمدا چنین اقداماتی انجام میدهد، تصریح کرد: دولت علاقه دارد با التهاب کشور را اداره کند و این التهاب یک روز در بحث ارزی و یک روز در جابهجایی وزرا باشد. وی از اینکه دولت فکر میکند مدیریت یعنی ایجاد التهاب، انتقاد کرد و گفت: این دیدگاه در صورتی در دولت وجود دارد که این تفکر به کشور لطمه میزند. نعمتی با یادآوری اینکه مجلس هشتم به ادغام این دو وزارتخانه یعنی ارتباطات و فنآوری اطلاعات و راه و شهرسازی رأی منفی داده بود، افزود: اگر پشت پرده این سرپرستی نیکزاد همان نیت ادغام این وزارتخانهها باشد، اقدام دولت خلاف قانون به شمار میآید. وی با بیان اینکه بنده فکر میکنم نیکزاد نیروی کارآمدی است، گفت: اگر ایشان بتوانند همان وزارتخانه راه و شهرسازی را که از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی ایجاد شده است، اداره کنند، کار بزرگی کردهاند چرا که بسیاری از نمایندگان از نحوه اداره وزارت راه و شهرسازی انتقاد و اظهار داشتند که نیکزاد فقط به مسکن مهر توجه میکند و به بخش راه و راهداری توجهی ندارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: دولت بهدنبال این است که در انتخابات آتی دستش بیشتر باز باشد و تحرکات راحتتری در بخشهای مختلف داشته باشد، در حالی که مردم ما از مسئولان انتظار کار جدی دارند نهچنین تحرکات سیاسی.