کد خبر: ۱۸۰۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
علی لاریجانی:

تشکیلات حزبی باید مثل حزب جمهوری اسلامی باشد/

اصلاح ساختار نظام کار مجلس نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤالی در مورد ساختار سیاسی کنونی کشور و مباحثی در مورد تشکیل نظام پارلمانی گفت: اگر قرار باشد اصلاحی در رابطه با ساختار نظام صورت بگیرد، کار مجلس نیست بلکه اصلاح قانون اساسی است.

وی افزود: قانون اساسی ما ظرفیت‌های خیلی خوبی دارد و اگر قانون درست اجرا شود مشکلی ندارد. بر همین اساس باید بگوییم که گیر کار کجاست؛ به اعتقاد من مشکل در دو جا است. مسئله اول این است که ما از نظر تربیت سیاسی وضع به سامانی نداریم. یعنی مدیران استراتژیک ما باید ورزیده شده باشند.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که مدیریت‌های استراتژیک تجربه و جایگاه خاص خود را می‌طلبد؛ کسی که در جایگاه استراتژیک قرار می‌گیرد، نمی‌تواند بگوید که من تمام وقتم را کارهای تاکتیکی

رئیس قوه مقننه گفت: مسئله بعدی که باید به آن توجه کرد احزاب در کشور هستند. همیشه در ساختار سیاسی احزاب برای مردم سالاری یک غنا ایجاد می‌کنند؛ تشکیلات احزاب باید منضبط و بر اساس قانون اساسی باشد نه اینکه هر کسی که به قدرت می‌رسد یک چیزی درست می‌کند که بعد از انتخابات هم بادش در می‌رود، تقریبا اکثر تشکیلاتی که ما داریم در ایام بعد از انقلاب، دولت ساخته هستند تا در انتخابات بعدی موثر باشند.

لاریجانی با بیان اینکه تشکیلات حزبی باید مثل حزب جمهوری اسلامی باشد؛ اظهار داشت: احزاب باید دارای مانیفست باشند و کادرسازی و تولید برنامه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: اگر ما از تربیت مدیران استراتژیک برخوردار باشیم و تشکیلات متناسب با قانون اساسی را داشته باشیم، می‌توانیم با همین قانون اساسی کارمان را ادامه دهیم. اگر این مسئله انجام شود مدیران کشور سیاست گذار نخواهند بود و هر مدیری را که روی کار می‌آید، نمی‌تواند بگوید که ما سیاست‌های کشور را عوض می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در کار اجرایی همیشه اول باید به ترتیب بها داد تا به ضمانت اجرایی؛ باید فضا را طوری آماده کرد که انتخاب درست صورت گیرد.

لاریجانی گفت: بعد از اینکه رهبر انقلاب نظرشان را درباره ساختار نظام مطرح فرمودند من از ایشان در مورد این مسئله سؤال پرسیدم و ایشان گفتند که فقط مثال زده‌اند و نظرشان این نبود که ساختار عوض شود.

وی افزود: اگر آن شرایط محقق شود، ما یک رهبر داریم که سیاست‌ها را مشخص می‌کند و یک پارلمان هم داریم که از طرف مردم قوانین را معلوم و مسئولین را انتخاب می‌کند و این قدرت را هم دارد که بگوید چرا برخی اقدامات انجام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
1
0
تمامیت خواه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین