کد خبر: ۱۸۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۵

نفت ایران، کابوس امریکا

آفتاب‌‌نیوز : این چالش ها عمدتا از ایران، ونزوئلا و روسیه ای ناشی می شوند که دیگر به غربی ها وابستگی ندارد. این روزنامه به نقل از رئیس کمیته سیاست خارجی سنای امریکا می نویسد: نفت، جریان جدیدی در سیاست خارجی شده است و ایران و ونزوئلا نه تنها هیچ همکاری جهانی ندارند بلکه بسیار هم مایلند برای ما مشکل ایجاد کنند. به گفته وی این مسائل تغییراتی هستند که عموم مردم امریکا آن را به درستی درک نکرده اند. 

یو.اس.ای.تودی می نویسد: قیمت های نفت به دلیل افزایش تقاضای جهانی به ویژه از سوی هند و چین، بسیار بالا رفته است و امریکا هم چنان بزرگترین وارد کننده و مصرف کننده نفت در جهان است به طوری که 14 درصد از نفت جهان در این کشور مصرف می شود، از این رو نگرانی های امریکا بر روی سه کشور متمرکز شده است: ونزوئلا، ایران و روسیه. 

این روزنامه امریکا در مورد ایران این چنین می نویسد: ایران از سال 1998 تا سال جاری، درآمد نفتی خود را از 11 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار رسانده است و اخیرا هم در مذاکرات با دولت های اروپایی بر سر برنامه هسته ای خود، رویکرد مواجهه را در پیش گرفته است و می گوید از انرژی هسته ای تنها برای تولید انرژی استفاده می کند ولی این برنامه ها را می توان برای ساخت سلاح هم استفاده کرد. 

ایران در ماه آگوست به تعلیق فعالیت های خود پایان داد و هفته گذشته اعلام کرد که اگر امریکا بخواهد ایران را به دلیل این برنامه مجازات کند، ایران از تمام قدرت خود برای به خطر انداختن منافع امریکا استفاده خواهد کرد. یو.اس.ای.تودی در ادامه می آورد: ایران تاثیری گسترده بر شیعیان عراق و گروه های مبارز در لبنان و فلسطین دارد و قیمت های بالای نفت به نظر می رسد از نگرانی ایران در مورد دور نمای واکنش اروپا در قبال برنامه هسته ای این کشور کاسته است و ایران مطمئن است که چین، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی ایران، تحریم های سازمان ملل را رد خواهد کرد. 

این روزنامه به نقل از شهرام چوبین، رئیس مرکز تحقیقات ژنو در سیاست های امنیتی می نویسد: امسال با افزایش 25 میلیارد دلاری سود نفت، ایرانی ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا واقعا به غرب احتیاج دارند یا خیر. 

یو.اس.ای.تودی در پایان آورده است: بروز یک واکنش سیاسی در داخل ایران می تواند حکومت این کشور را کمی محتاط تر سازد، چنانکه بازار سهام از زمان رای آژانس بین المللی انرژی اتمی، 30 درصد افت پیدا کرده است. به علاوه نهادی شامل روحانیون به ریاست هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری سابق ایران، قدرت را برای نظارت بر دولت در دست گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین