کد خبر: ۱۸۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۶

ایران خواستار بسته شدن پرونده هسته ای خود شد

آفتاب‌‌نیوز : حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه، به خبرنگاران گفت: « ما از این آژانس و رئیس آن خواسته ایم تا در کار خود مصمم باشند و به مسؤولیت های خود بپردازند و تحت تأثیر نفوذهای سیاسی قرار نگیرند.»
آصفی با تأکید بر این مطلب که پرونده ایران می بایست زودتر از این بسته شود افزود: ایران با IAEA همکاری صمیمانه و نزدیکی داشته و همیشه فعالیت های هسته ای ایران بسیار شفاف بوده است و به چنین همکاری هایی در آینده نیز ادامه خواهد داد.
این آژانس به دلیل اتهام ایالات متحده از سال 2003 به بعد در حال بررسی و تحقیق درباره برنامه هسته ای ایران بوده است. امریکا مدعی است که تهران تحت نام کاربرد شهری انرژی اتمی سلاح های شیمیایی تولید می کند. با طفره رفتن اتحادیه اروپا در روند مذاکرات هسته ای، آصفی گفت: ایران از اعضای جدید دعوت خواهد کرد تا در آینده نزدیک ادامه دهند و همچنین افزود، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، از چین دیدن خواهد کرد و چندین هیأت نمایندگی نیز به همین منظور به کشور های امریکای لاتین، آسیایی، عربی و اروپایی مسافرت خواهند کرد.
آصفی با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای ارائه پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که این تهدیدها هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.
انگلیس، فرانسه و آلمان از ایالات متحده حمایت کرده و تهدید کرده اند اقدامات خشنی را در رابطه با برنامه هسته ای ایران دنبال خواهند کرد.
در روز 22 سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش نویس لایحه اتحادیه اروپا را پذیرفت و از تهران خواست تا پیش ازنوامبر فعالیت های مرتبط با غنی سازی خود را به حالت تعلیق درآورد و همچنین هشدار داد که پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد کرد.
ایران نیز بارها اعلام کرده که فعالیت های تبدیل اورانیوم را مجددا به حالت تعویق در نخواهد آورد ولی تمایل دارد که مذاکرات با اتحادیه اروپا از سر گرفته شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین