کد خبر: ۱۸۱۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸

قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان آزاد شد

جزئیات بخشنامه جدید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: براساس بخشنامه کمیته خودرو، آن دسته از خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۴۵ میلیون تومان باشد، دیگر مشمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت و این کمیته نخواهند بود؛ بدین ترتیب قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵میلیون تومان آزاد شد.

به گزارش مهر، کمیته خودرو بخشنامه‌ای داشته است که بر اساس آن، آن دسته از خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۴۵ میلیون تومان است، از شمول قیمتگذاری کمیته خودرو و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خارج شده و تنها باید قیمتهای جدید خود را جهت ثبت در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات ایران به ثبت رسانند.

بر این اساس، آنچه که هم اکنون در میان خودروسازان رواج یافته، این است که آنها تلاش دارند تا با افزایش قیمت در بازار و نمایندگی‌های خود، زمینه را برای قرار گرفتن در شمول این بخشنامه فراهم کنند و کار را به نوعی پیش برند که قیمت برخی از انواع خودروهای آنها، بالاتر از ۴۵ میلیون تومان رود.

در واقع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نباید زمینه‌ای را فراهم کرد که افزایش قیمت خودرو و خروج آن از شمول قیمت‌گذاری به عادتی برای تولیدکنندگان تبدیل شود و شرایط به گونه‌ای پیش رود که حاشیه سود این خودروها بالاتر از حد معمول باشد.

این در شرایطی است که هم اکنون خودروسازان با برخی از رفتارهای خود همانند عدم عرضه در بازار و یا اختلاف قیمت میان نمایندگی‌ها و حاشیه بازار، تلاش دارند که قیمت را بالا برند.

البته کمیته خودرو نیز مصوبه‌ای داشته است که بر مبنای آن، قیمت‌گذاری خودروهای تجاری از حیطه وظایف این کمیته خارج می‌شود و این خودروها دیگر قیمت‌گذاری نخواهند شد، اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمتها نظارت عالیه خواهد داشت.

البته خودروسازان مکلف هم شده بودند که بازار را تنظیم کرده و اجازه افزایش قیمت را ندهند، ضمن اینکه شرایطی را فراهم کنند که جلوی دلال بازی گرفته شود.

تقوی: خودروسازان حق افزایش خودسرانه قیمت ندارند

سیدجواد تقوی، عضو کمیته خودرو در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان از دستورکار کمیته خودرو خارج شده است، گفت: کمیته خودرو براساس شرط و شروطی که با خودروسازان داشته، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

وی افزود: بر این اساس، خودروسازان باید تنظیم بازار، بهبود مستمر کیفیت، بازه زمانی برای قیمت و خدمات پس از فروش و نیز اطلاع رسانی و پاسخگویی به مردم را در دستور کار خود قرار دهند، این شرط تصویب هر گونه افزایش قیمتی در کمیته خودرو است.

به گفته مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، امیدواریم که خودروسازان با حفظ شرایط کیفی و نیز تنظیم بازار، به مصوبات کمیته خودرو پایبند باشند.

وی در پاسخ به این سئوال که این مصوبه کمیته خودرو سبب می‌شود که ماراتنی میان خودروسازان در افزایش قیمت و رساندن سطح قیمت برخی از انواع خودروهای تولیدی خود به بالای ۴۵ میلیون تومان شکل گیرد، گفت: هیچ خودروسازی حق افزایش قیمت به این بهانه را ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هر افزایش قیمتی برای هر مدل خودرو نیازمند ارایه مستندات لازم به کمیته خودرو است و هر تصمیمی که کمیته بگیرد، ملاک عمل خودروسازان قرار خواهد گرفت.

متن بخشنامه خروج خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان از قیمتگذاری

پیرو درخواست‌های تعدیل قیمت خودروهای تولیدی مواردی در خصوص قیمت مورد توافق خودروسازان و کمیته خودرو قرار گرفته است:

"۱- افزایش قیمت مصرف‌کننده با احتساب کلیه عوارض تعدیل قیمت فروش خودروهای تولیدی بر اساس متوسط افزایش ۶ درصدی و الزام به رعایت افزایش سقف ۹ درصدی در هر یک از محصولات؛ به نحوی که تعدیل قیمت پس از ارایه لیست به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ثبت در سامانه ۱۲۴ خواهد بود.

۲- تعیین قیمت فروش خودروهای سواری با قیمت فعلی شرکت بالای ۴۵۰ میلیون ریال و تمامی خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین توسط هیات مدیره شرکتهای تولیدی و پس از ارایه فهرست مقایسه‌ای قیمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

۳- موارد مورد توافق در خصوص عملکرد خودروسازان نیز به شرح زیر است:

- حداکثر زمان تحویل در فروش‌های نقدی و تحویل فوری حداکثر ۳۰ روز است

- اقدامات موثر به منظور ارایه کیفیت مناسب و آبشن‌هایی که مشتری از افزایش قیمت احساس مناسبی پیدا نماید

- اعلام آگهی فوری و گسترده در جراید و رسانه‌ها به منظور پیش فروش انواع خودروهای تولیدی بر اساس شرایط بند ۲ باشد

- انجام پیش فروش با رعایت ضوابط مصوب پیش فروش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و پرداخت سود مشارکت بر اساس حداقل نرخ سود سیستم بانکی و سود انصراف ۲ درصد کمتر از سود مشارکت

- تولید و عرضه حداکثری و در نهایت تنظیم بازار به نحوی که منجر به کاهش قیمت شود."

قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار

هم اکنون قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱SL معادل ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱EX معادل ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲EX معادل ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱EX معادل ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار وی۲۰ معادل ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۶ معادل ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار وی۹ معادل ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۶ میلیون تومان است.

پژو ۲۰۷ دستی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷ اتومات ۴۲ میلیون تومان، سورن ELX معادل ۲۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سمند مالتی پلکس EF۷ معادل ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

همچنین سمند ال ایکس سال ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، گراندویتارا اتومات کلاس ۸ معادل ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، گرندویتارا اتومات کلاس ۵ معادل ۸۲ میلیون تومان، سمند SE معادل ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر دستگاه ماکسیما اتومات مولتی ۸۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، مزدا۳ تیپ ۴ شرکتی ۹۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیسان تیانا فول ۱۱۶ میلیون تومان، مگان ۲۰۰۰ فول معادل ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰فول معادل ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیبا فول SX معادل ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
0
0
مگر چند جور ماشین زیر 45 میلیونی داریم که نگران قیمت گذاری هستند؟؟؟
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
0
0
باز اشك تمساح خودرو سازان خودرو خارجي سوار ، دل مسئولان دلسوز را به رحم آورد تا بدين سبب اشك مردم در آيد غافل از آنكه اينها همه ، تدابير پيش گيرانه براي جلو گيري از كاهش اندك قيمت اتومبيل بود كه البته بيشتر از انتظار نتيجه گرفتند .مباركتاننباد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین