کد خبر: ۱۸۱۵۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲

سود ۱۵ میلیارد دلاری عده‌ای از محل فروش ارز با نرخ مرجع

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد توکلی در همایش تولید و جهاد اقتصادی در سلامت در سالن شهید رحیمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: وضعیت اقتصادی جامعه با برخی سوء تدبیرها بدتر شد به طوری که رشد تعداد جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در چهار ماهه نخست امسال منفی شد. وی سرمایه در گردش را مشکل عمده واحدهای تولیدی خواند و تاکید کرد: سوء تدبیرهای بخش کشاورزی نیز ضررهای زیادی به کشور وارد کرد که نمونه آن را می‌توانیم در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و جریان قیمت شیر جستجو کنیم.

به گزارش فارس، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاهی دولت ۶۴ بخشنامه ارزی صادر کرد، افزود: بالا و پایین شدن نرخ ارز ضربات بزرگی به اقتصاد زده و تقاضای سفته بازی، نااطمینانی ریسک و فرار سرمایه را بیشتر کرده و تولید و سرمایه‌گذاری را کم کرده است. توکلی گفت: اثر رانتی این نوسانات با یک محاسبه سرانگشتی مشخص است به طوری که دولت اعلام کرده ۲۴ میلیارد دلار ارز به قیمت مرجع فروخته و این یعنی ۱۵ میلیارد دلار از جیب ملت به کیسه برخی افراد رفته است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ میلیارد تومان در فروردین ۹۰ چک برگشتی در کشور داشتیم، تصریح کرد: این رقم به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در فروردین ۹۱ رسید. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بودجه دولت به جای کمک به رشد تولید و اشتغال به اتلاف منابع منجر می‌شود و تکیه بر ارز نفتی نیز در هفت سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

توکلی ترکیب و سطح بودجه را تورم زا و معارض با رشد و سرمایه‌گذاری دانست و تاکید کرد: نحوه تصمیم دولت و مجلس درباره بودجه عمرانی با قانون ناسازگار، غیر واقع بینانه و مغایر با مصالح کشور است. وی اضافه کرد: متوسط استفاده از ارز به ازای هر ایرانی در زمان جنگ ۶۰۸ دلار، در دوره سازندگی و اصلاحات ۳۸۴ و ۳۶۴ دلار و در دولت احمدی نژاد به ۸۹۰ دلار رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار تجدید نظر در بودجه ۹۱ شد و بر تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به عنوان مرکز همفکری تاکید کرد. توکلی تجدیدنظر در اجرای قانون هدفمندی را خواستار شد و از دولت و مجلس خواست اعتماد را به بازار برگردانند. وی افزود: مجلس باید دولت را الزام به اجرای قانون کند و به جای تمرکز به تقنین به نظارت توجه کند.



طی ۷ سال گذشته تکیه بر ارز نفتی بی سابقه بوده است
احمد توکلی با اشاره به وضعیت تولید در کشور اظهار کرد: وزارتخانه‌های کشور تعدادی از بنگاه‌ها را که ۷۰ درصد تولید را بر عهده دارند، پایش می‌‌‌کنند و نتیجه استعلام از هر هزار واحد این است که کمبود سرمایه در گردش عامل اصلی کمی تولید محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی داستان غم‌انگیزی وجود دارد، تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی گندم ۳۹۰ تومان بوده که بعد از مدتی با اعتراض تولیدکنندگان و نمایندگان مردم در مجلس این قیمت به ۴۲۰ افزایش یافت که بازم این قیمت مناسب نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرخ تمام شده قیمت گندم در واقع۴۶۲ تومان است و سال گذشته نیز دولت زمانی که تولیدکنندگان محصول را کاشت و برداشت کرده بودند، قیمت خرید تضمینی را اعلام کرد.توکلی تصریح کرد: اما امسال نیز دولت در اردیبهشت‌ماه قیمت خرید گندم را به موقع و کیلویی ۴۸۰ تومان اعلام کرد.وی افزود: خرید تضمینی گندم توسط دولت ۳.۱ میلیون تن و قیمت صادرات گندم نیز ۸۰۰ تومان بوده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارز نفتی و ساختار بودجه اظهار کرد: ساختار بودجه ما نفتی است و بودجه بر آن تکیه دارد.توکلی یادآور شد: به رغم اهداف برنامه توسعه، تکیه بر ارز نفتی بیشتر شده و در هفت سال اخیر بی سابقه شده است.

وی با بیان اینکه ترکیب و سطح بودجه تورم‌زا و معارض با رشد و سرمایه‌گذاری است، گفت: نحوه تصمیم‌گیری دولت و مجلس در ارتباط با بودجه عمرانی با قانون ناسازگار است و در نهایت بودجه به جای کمک به رشد تولید نیز سبب اتلاف منابع می‌شود.

وی یادآور شد: بیمه‌ شدگان جدید تامین اجتماعی در سال ۸۴ تعداد ۷۳۶ هزار نفر بوده‌اند که این آمار در سال گذشته به ۲۰۹ هزار نفر کاهش یافته است و این آمار نزولی بودن روند اشتغال‌زایی را در کشور نشان می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
سيد ابراهيم كراماتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
0
0
همه حاميان دولت و رئيس دولت در ذره ذره سيئات دولت و مديرانش شريك هستند و قواي مقننه و قضاييه در اين مسئوليت بار سنگين تري كه ناشي از بي مسئوليتي آنهاست بر دوش دارند.
بدون تعارف مردم انتظار گام عملي دارند؛ منتظرند كه با نام نشان مفسيدين معرفي شوند و ثروتهاي باد آورده آنها مصادره و به بيت المال بازگردانده شود.
نه حرف كارساز است و نه كيفر خواست بعد از فرار جناب خاوري ، باختري شده.
اگر اراده اي باشد هنوز هم براحتي مي توان افرادي كه ظاهر خود را آراسته اند و چنگال بر اموال مردم فرو برده اند شناسايي و محاكمه و معرفي كرد و اموال را بازستاند.
همت كنيد دارد دير مي شود! اگر فتنه اي هست زير سر همين فرصت طلبان حقه باز است ؛ از آدرس اشتباه رفتن دست برداريد.
یک هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
0
0
سلام، دوست عزیز کاملا" درست می فرمایید ، عده ای از
مسئولین سرشان به جنگ و دعوا و قدرت طلبی مشغول است و عده زیادی هم مشغول خالی کردن صندوق بیت المال و برنامه ریزی برای رانت خواری ها و احتکارها هستند . فعلا" رقابت در دزدی ها و کارهای شر و شیطانی است .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین