کد خبر: ۱۸۱۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲

فواید شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا خوردن!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیشوایان دینی ما در اهمیت این کار و آثار و فواید آن، احادیث فراوانی ذکر فرموده‌اند که در این مجال به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

به گزارش ایسنا،پیامبر خدا(ص) فرمودند: "شستن دست پیش از غذا خوردن، فقر را می‏‌زداید، و پس از غذا خوردن، غم و اندوه را می‏‌بَرَد و چشم را سلامت می‏‌بخشد۱"..

امام علی(ع) فرمودند: "شستن دست‏‌ها پیش و پس از غذا خوردن موجب فزونی عمر است و دیده را جلا می‏‌دهد۲".

امام صادق(ع) می‌فرمایند: "دست‏‌هایتان را پیش و پس از غذا خوردن بشویید، که فقر را می‏‌بَرَد و بر عمر می‏‌افزاید۳".

پیامبر خدا درباره فواید این کار در چند حدیث چنین فرمودند: "شستن (دست‏‌ها) پیش و پس از غذا، شفایی برای تن و مایه برکت در روزی است۴".

ایشان همچنین فرمودند: "شستن (دست‏‌ها) پیش از غذا، فقر را دور می‏‌کند و شستن (دست‏‌ها) پس از غذا، اندوه را می‏‌راند و چشم را سلامت می‏‌دهد۵".

همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند "پیامبر خدا فرمود: هر کس از این خرسند می‏‌شود که خیر و برکت خانه‏‌اش بسیار باشد، در هنگام آورده شدن غذا دستانش را بشوید؛ و هر کس پیش و پس از غذا وضو بسازد(شستن دست‏‌ها) در گشایشِ روزی بِزیَد و از هر بلایی در تن خویش، برکنار باشد۶".

منابع احادیث:

۱- بحارالأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۳۶۴، مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۳۰۱؛ مسند الشهاب، جلد ۱، صفحه ۲۰۵، حدیث ۳۱۰

۲- الکافی، جلد ۶، صفحه ۲۹۰، حدیث ۳، الخصال، صفحه ۶۱۲، حدیث ۱۰، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۲۰۱، حدیث ۱۵۸۹، بحار الأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۳۵۳، حدیث ۶ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۱۰۲

۳- المحاسن، جلد ۲، صفحه ۲۰۲، حدیث ۱۵۹۴، الدعوات، صفحه ۱۴۲، حدیث ۳۶۵، بحارالأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۳۵۶، حدیث ۲۰، دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۱۰۲.

۴- المحاسن، جلد ۲، صفحه ۲۰۱، حدیث ۱۵۹۱، بحارالأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۳۵۶، حدیث ۱۷، دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۶۶

۵- بحارالأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۳۶۴. مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۳۰۱، حدیث ۹۵۰، الدعوات، صفحه ۱۴۲، حدیث ۳۶۴؛ مسند الشهاب، جلد ۱، صفحه ۲۰۵، حدیث ۳۱۰، دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۶۶

۶- الأمالی للطوسی، صفحه ۵۹۰، حدیث ۱۲۲۵، تهذیب‌الأحکام، جلد ۹، صفحه ۹۷،
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
فروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
ان زمان ها نمیتوانستند میکرب و الودگی را به مردم تفهیم کنند با این حرف ها انها را وادار به این کار میکردند. خوب به راستی اگر قبل از غذا دستانت را بشوری الودگی وارد دهانت نمیشود و بیمار نمیشوی و سالم میمانی . خب این حرف خیلی ادمهای عامی را برانگیخته نمیکنه ولی بگن پولت زیاد میشه . نور چشمت زیاد میشه و.....میرفتند و میشستند. افرین بر رهبران دینی ما که به راستی با مردم و در بین انها زندگی میکردندو حتی زبا ن انها را درک میکردند و انگونه سخن میگفتند که بیسواد و با سواد مطلب را بگیرد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین