کد خبر: ۱۸۱۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰

یارانه نقدی چگونه ۳ برابر می‌شود!؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری "مهر" ابتدای مهرماه امسال گزارش داد: ایده‌هایی "اقتصادی-سیاسی" در برخی زیرمجموعه‌های دولت مطرح است که درصورت نهایی شدن آن، یارانه ماهانه نقدی ۹۰ هزار تومانی به ازای هر ایرانی از محل آزادسازی نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.

یکی از این ایده‌ها که حتی بالاترین مقامات اقتصادی دولت نیز آن را آنالیز کرده‌‌اند، نسخه جدید ارزی یارانه نقدی است. براساس این ایده و درصورت نهایی شدن، مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع - ۱۲۲۶ تومان- و نرخ غیر مرجع ( حدود ۲۴۶۰ تومان) از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم پرداخت خواهد شد.

برهمین اساس، برخی مقامات اقتصادی دولت محاسبه کرده‌اند که از محل آزادسازی نرخ ارز ( ارز تک نرخی بالای ۲۲۲۶ تومان)، سهم هر ایرانی از این محل سالیانه بیش از یک میلیون تومان و ماهیانه حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود.

حال، اگر یارانه نقدی موجود (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) را با این یارانه جدید ارزی (۹۰ هزار تومان ) جمع کنیم، بیش از ۱۴۰ هزار تومان می‌شود. در واقع وعده محمود احمدی نژاد رئیس جمهور برای سه برابر کردن یارانه نقدی با این ایده "اقتصادی-سیاسی" نیز محقق خواهد شد.

واکنش گسترده به ایده یارانه ارزی

انتشار این خبر که بازتاب وسیعی در رسانه‌های کشور داشت، واکنش‌های متفاوتی از سوی دولتمردان و مجلسی‌ها را به دنبال داشت.

احمدتوکلی رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره گفت: دولت الان اجازه می خواهد که ارز را گران کند و مابه التفاوت را به صورت نقدی بین مردم توزیع کند. اقدام تورم زایی که شیرینی موقت و تلخکامی طولانی مدت دارد. البته برای سیاسی کاری انتخاباتی به نظرشان مفید می رسد.

وی در عین حال، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع - ۱۲۲۶ تومان- و نرخ بازارغیرمرجع از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم در قالب یارانه را غیرقانونی و خیانت به مردم دانست.

این در حالی است که موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هزینه کردن درآمد ارزی برای پرداخت یارانه های نقدی غیرقانونی است، گفت: اگر قوه مجریه برخلاف قانون رفتار کند، مجلس براساس وظایفی که برعهده دارد، اقدامات لازم را در برخورد با دولت انجام خواهد داد.

در همین حال، محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یارانه نقدی ارزی را به صلاح کشور ندانست و گفت: در شرایط فعلی افزایش میزان یارانه نقدی راهگشای وضعیت اقتصادی کشور نیست، چون این اقدام منجر به خلق ثروت نمی‌شود.

دولتی‌ها ابتدا نه تایید و نه تکذیب کردند

همه واکنش‌ها ادامه داشت تا اینکه برخی مقامات دولتی ابتدا این خبر را نه تائید و نه تکذیب کردند ولی پس از بازتاب گسترده این خبر، آمدند و گفتند چنین چیزی نیست.

مجلس ممنوع کرد

در ادامه مجلس شورای اسلامی وارد میدان شد و قانون ممنوعیت پرداخت یارانه از محل از محل فروش ارز ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی سهم دولت را تصویب و شورای نگهبان آن را تائید کرد؛ قانونی که رئیس جمهور آن را در زمان مقرر ابلاغ نکرد تا علی لاریجانی آن را ابلاغ کند: "رئیس مجلس در پی تاخیر رئیس جمهوری، قانون حمایت از سرمایه گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور (ممنوعیت پرداخت یارانه نقدی از محل فروش ارز ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی سهم دولت ) را ابلاغ کرد."

باید مابه‌التفاوت نرخ ارز را به مردم بدهیم

حال پس از گذشت ۳ ماه از خبر اولیه خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در گفتگوی اقتصادی پس از خبری سراسری ۲۱ شبکه اول سیما می گوید: "ما باید مابه التفاوت نرخ ارز را به همین مردم برگردانیم، از نظر من ارز ۱۲۲۶ تومان است، مردم نشان دادند که خوب می توانند آن را حفظ کنند، اصلاً بیت المال به این شکل را باید بین مردم تقسیم کنیم. دولت به جای مردم نشسته و می گوید برای آموزش، بهداشت و فرهنگ شما من تصمیم می گیرم. البته بخشی از امنیت، انتظامات و فرهنگ کار حکومت است اما چرا باید همه کارها دست حکومت باشد؟"

به هر حال، باید منتظر ماند و دید دولت وعده سه برابر کردن یارانه نقدی را با چه شیوه و شگردی می خواهد اجرا کند؛ دولتی که می‌خواهد هدفمندی یارانه‌ها در همین دولت - بنا به گفتگو رئیس جمهور- تعیین تکلیف نهایی شود اما مجلس شورای اسلامی هم با ابزارهای خود، فعلا مانع از این امر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
خیلی ممنون آقای رییس جمهور لازم نیست بذل و بخشش کنید
حذف یارانه ها از اول با این ایده بود که همه ی مردم ایران که صاحب اصلی منابع ملی هستند به یکسان از آن بهره مند شوند یادتان هست می گفتید کسی که چهارتا ماشین دارد از یارانه ی بیشتری بهره مند می شود؟
اما حالا شما یارانه ها را برای اقشار خاصی در نظر گرفته اید و چنان وضع اقتصادی ما طبقه ی متوسط و کارمندان را خراب کرده اید که ما که از نظر شما نیازمند یارانه ها نیستیم هم محتاج همان یارانه های چندر غاز برای پرداخت فقط افزایش پول آب و برقمان شده ایم
آقای رییس جمهور مابه التفاوت ارز را به کسی ندهید چون این می شود به نام ما مردم و به کام دیگران
یادمان نرفته که آقای خاتمی می گفتند این توزیع فقر است و شما به خوبی این فقر را بین ما توزیع کردید
آقای رییس جمهور حقوق من کارمند حدود ۱۵۰ هزار تومان اضافه شد ولی کرایه خانه ام ۱۲۰ هزار تومان کرایه ی ماشین که تا محل کار می پردازم حدود ۱۰۰ هزار تومان و مبلغ قبض های آب و برق و گاز حدود ۵۰ هزار تومان اضافه شد این به غیر از افزایش قیمت گوشت و نان و لبنیات و میوه و کفش و لباسی و کیفی است که باید برای فرزندانم تهیه کنم
آقای رییس جمهور من جزو سه دهک پایین رده بندی نمی شوم و به همین دلیل اگر هم شما یارانه ای به کسی بدهید برخلاف قانون آن را از من که جزو طبقه ی متوسط جامعه هستم دریغ خواهید کرد و باز آن را به روستاییان و افراد تحت پوشش کمیته ی امداد و برخی خواص خواهید داد
قرار بود یارانه ها به یکسان بین افراد جامعه توزیع شود یادتان هست؟ اما الان چون فکر می کنید آن عده برای جناح شما رای آورترند تا طبقه ی متوسط تمام بیت المال را به سمت آنها سوق می دهید
اختلاف طبقاتی و اختلاف درآمد همیشه در جوامع وجود داشته و دارد و شما نمی توانید با فقیر کردن همه سعی کنید این اختلاف طبقاتی را از بین ببرید
آقای رییس جمهور اگر نیتتان هم خیر است برای این که بتوانید وضع اقشار کم درآمد را بهبود ببخشید اول باید بتوانید قدرت خرید اقشار دیگر را حفظ کنید نه این که هرسال وضع زندگی ما هم بدتر از سال قبل شود و به طبقه ی فقیر جامعه بپیوندیم!
آخر این چه عدالتی است؟ این چه مهرورزی ای است؟
نه لازم نیست مابه التفاوت ارز را به کسی بدهید چون این هم تنها دست آویزی می شود که عده ای از این پول بادآورده به بهانه ای بهره مند شوند و دست دیگران خالی و خالی تر شود به جای این کار ارزش پول ملی را حفظ کنید و ارز را تک نرخی کنید و برخلاف نظر آقای بهمنی بفهمید که ارز کالا نیست و با ارزش پول ملی نمی شود بازی کرد و بپذیرید که مسئول وضع کنونی تنها و تنها سیاست های غلط کادر اقتصادی شما و در راس آن آقای بهمنی با نگاه ارز=کالا یش اش و البته خود شما هستید که اجازه داده اید تصمیم های خطیر اقتصادی را یک عده بی عقل بگیرند و اکنون می خواهید از خودتان سلب مسئولیت کنید
یک همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
سلام ، اینها همه برای سرگرمی مردم می باشد . از یک طرف
می گویند 2-3 برابر می شود و از طرف دیگر می گویند برای یک عده را قطع می کنند .
کار درست این بود که این چند ساله را که حق مردم را ندادند ، حداقل ریشه کشاورزی ، دامداری ، صنعت و تولیدات داخلی را
مستحکم می کردند ، تا از این راه ، مواد غذایی و صنعت و تولیدات داخلی ، به قیمت ارزان به دست مردم می رسید و بیکاری در کشاورزان و کارگران و جوانان ، به حداقل می رسید ، نه اینکه همه چیز از ریشه خراب شود و پولی هم دست مردم ندادند .
اگر قرار نیست کشاورزی ، دامداری ، صنعت و تولیدات ، درست شود ، یارانه ها باید 10 برابر شوند ، برای اینکه همه چیز ها را باید گرانتر و از کشورهای خارجی بخریم !!!!!!!!!
سید روزبه
|
United States of America
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
بازم نزدیک انتخابات داریم میشیم و وعده ها و شعارها هم داره شروع میشه
مردم باشعور ایران لطفا اینبار فریب بعضی از آقایان رو نخورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
جلوي آيينه كه بذاري دو برابر مي‌شه. براي سه برابر شدنش شما نظر بدين. من كه دوبرابرش كردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
قبل از بحث یارانه نقدی من ماهانه بین 10 تا 50 هزار تومن به فقرا با واسطه اشخاص خیر کمک می کردم. هرچند میدونم ناچیزه ولی در حد وسعم کمک میکردم(درامدم هم ماهی 570 هزار تومن بیشتر نبود). با این سیاست توزیع نقدی یارانه ها ،با درامد ماهانه 1200هزار تومنی، نه پولش رو دارم که به کسی کمک کنم و نه مایل هستم چنین کاری بکنم؛ پول بدم به اونائی که بهم بگن مستکبر، مرفه، و رای بدن به کسائی که حق ما رو ضایع کنن! دور از عقل و انصافه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
بهتر است درآمد مجلسیها ابتدا مشخص شود تا معلوم شود که تفاوت درآمد یک مجلسی با غیر مجلسی چقدر است. شما که از پرداخت یارانه به مردم ناراحت می شوید چرا مخالفت خودتان را با پرداخت میلیاردها تومان از اموال عمومی به مجلسیان ابراز نگرانی نمی کنید؟ شما 100میلیون حق مسکن می گیرید ، بفرمایید کدام کارمند بیش از 100هزار توان می گیرد؟ آیا این نوع تبعیض برای مجلسیان قابل هضم است؟ آیا اختلاف میان کارمند و نماینده مجلس هزار برابر است؟ نمایندگانی که توان سئوال کردن از رییس جمهور قانون شکن ندارند حق اظهار نظر در باره یارانه و یا هر نهاد اقتصادی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
احسنت
والله حرف حق زدی
این گروه برای رسیدن به قدرت دست ... را از پشت بسته اند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین