کد خبر: ۱۸۱۸۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
از حذف ۸ میلیون یارانه بگیر تا افزایش ۵ برابری یارانه نقدی

بالاخره یارانه نقدی حذف می شود یا افزایش می یابد؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از این شعارهای عملی نشده بعد از روی کار آمدن دولت دهم زیاد دیده شده است. افزايش حقوق بازنشستگان و پرداخت سود سهام عدالت در آستانه انتخابات دهم، تنها نمونه هایی از شعارهای تبلیغاتی است که بعد از پیروزی در انتخابات به راحتی فراموش شد و در هیاهو و جنجال های سیاسی گم شد.

حالا اما محمود احمدی نژاد باز هم در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری وعده ۵ برابر شدن یارانه نقدی را داده و گفته :"یارانه نقدی را می توان تا ۵ برابر افزایش داد."

البته این اولین باری نیست که رئیس جمهور از افزایش یارانه نقدی سخن می گوید.شهریور ماه سال ۹۰ بود که محمود احمدی نژاد گفته بود:در مسیر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک گام به سمت عدالت برداشته شد و با توجه به اینکه با قیمت امسال ۱۲۰ هزار میلیارد یارانه در سطح کشور توزیع شده و فقط ۴۰ میلیارد از آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شده است، جا دارد که این مبلغ تا ۳ برابر افزایش پیدا کند.اما نه تنها یارانه نقدی تا امروز که وعده ۵ برابر شدن آن داده شده است افزایش یافت بلکه پیامک های حذف یارانه نقدی و اعتراضات پس از آن دردسرهای زیادی را برای سازمان هدفمندی یارانه ها ایجاد کرد.

حالا نیز در حالی که وعده افزایش یارانه نقدی داده شده است، رئیس جمهور با اینکه حذف یارانه نقدی را شرعی نمی داند با کاهش یارانه بگیر ها موافق است!

وی در جایی گفته: " اجازه دهیم مردم ما توانمند شوند اصلا چرا ما باید از ۷۵ میلیون یک نفر را هم از دریافت رایانه نقدی کم کنیم، به چه دلیل؟ با کدام دلیل شرعی؟ این بیت المال است و باید مساوی بین همه تقسیم شود این روش امیرالمومنین است." اما ادامه داده:" من طرفدار کم کردن هستم، اما تبعات اجتماعی دارد به سادگی نیست. ما پایگاه اطلاعاتی جامعی نداریم از وضعیت اقتصادی تک تک افراد جامعه، چطور می توانیم آدم ها را جدا کنیم؟ تلاش کردند ۷.۵- ۸ میلیون را جدا کردند بازهم تلاش می کنیم اما نباید این اصل باشد."تا زمزمه های حذف ۸ میلیون یارانه بگیر جدی تر شود و در نهایت معلوم نشود بالاخره اگر حذف یارانه بگیرها شرعی نیست چرا رئیس جمهور با حذف انها موافق است؟!

از سوی دیگر وقتی دولت طبق سخنان محمود احمدی نژاد می تواند سقف یارانه نقدی را تا ۵ برابر افزایش دهد معلوم نیست چه نیازی به حذف یارانه نقدی ۸ میلیون نفر هست؟

در هر حال، به نظر می رسد با شرایط اقتصادی موجود، حذف یارانه نقدی حتی با وجود سخنان امید بخش محمود احمدی نژاد که وضعیت اقتصادی مردم را خوب توصیف کرده، در حال کلید خوردن است چرا که چنـد روز پس از آنكـه سازمـان هدفمنـدي يارانه‌ها با حمايت مستقيم محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور از حذف ۸ ميليون نفر از يارانه بگيران خبر داد، مركز پژوهش‌هاي مجلس هم با انتشار گزارشي كارشناسي حمايت خود را از کاهش یارانه بگیران اعلام كرده است.

هفته گذشته بود که محمدرضا فرزين، دبير ستاد هدفمندي‌سازي يارانه‌ها در همايش دومين سالروز اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها اعلام كرد كه ۸ ميليون نفر در نوبت حذف از ليست يارانه بگيران قرار دارند.

سـاعتـي بعد هم رئیس دولت دهم در این همایش طي سخناني خود را طرفدار كم كردن افراد يارانه بگير معرفي كرد.

بلافاصله هم مركز پژوهش‌هاي مجلس گفتـه است با طرح كاهش ۸ميليـونـي يـارانـه‌بگيـران موافق است.

به گزارش شفاف،آنچه مسلم است، نبـود بـودجه كافي، بروز تورم شديد به خاطر پرداخت يارانه نقدي و غيرعلمي بودن دادن پول به شهروندان و نيازمند كردن آنان به دولت از جمله دلايلي است كه به‌تدريج تداوم پرداخت يارانه‌ها را با مانع جدي مواجه كرده است و دولت مجبور شده براي كاهش پيامدهاي منفي اين قانون طرح كاهش افراد يارانه بگير را كليد بزند.

به نظر می رسد كسري شديد بودجه براي پرداخت يارانه‌ها و بروز پيامدهاي منفي يارانه نقدي باعث شده تا دولت نخستين مرحله از طرح حذف يارانه بگيران را كليد بزند.مساله ای که بر خلاف اظهارات و و عده های رئیس جمهور است .

در هر حال معلوم نیست این ۸ میلیون نفر چگونه و توسط چه نهادی شناسایی شده اند و بر چه اساسی قرار است یارانه نقدی آنها حذف شود و باید منتظر ماند و دید سرانجام با حذف یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه ها آغاز خواهد شد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
می شود لطف بفرمایید بگویید طبق کدام قانون می توانید یارانه ی عده ای را حذف کنید و به افراد دیگر از محل آن یارانه ی بیشتری ارائه دهید؟
طرح یارانه ها با این عنوان به اجرا درآمد که همه ی افراد کشور که بیت المال متعلق به همه ی آنها است از یارانه های اختصاص یافته در بخش های مختلف به یکسان بهره مند شوند نه این که به بعضی ها بیشتر به بعضی ها کمتر و به بعضی هیچ یارانه ای تعلق نگیرد!
آنهایی که به دنبال حذف یارانه های عده ای از مردم هستند تا آن را برای تبلیغات انتخاباتی به جیب عده ای دیگر بریزند یک بار طرح هدفمند سازی را دوباره بخوانند و ببینند که یارانه ها با این عنوان حذف شد که دهک های بالا بهره ی بیشتری از یارانه ها می برند و دهک های پایین کمتر و این مقادیر باید یکسان شود نه این که یارانه ی عده ای دزدیده و حذف شود تا به عده ای دیگر یارانه ی بیشتری تعلق گیرد!
ضمنا آقایان برای این که به وضع معیشت دهک های پایین رسیدگی کنند بهتر است به جای برداشت پول از جیب ملت! اول قدرت خرید دهک های بالاتر را هم حفظ بفرمایند و بعد به فکر بهبود وضع سه دهک پایین باشند
با این راهی که نمایندگان عزیز و دولت با هم می روند نه تنها وضع دهک های پایین بهبود نمی یابد بلکه ما هم که در دهک های میانی جای داده اید! بعد از یک یا حداکثر دو سال جزو سه دهک آخر خواهیم بود!
به جای فکر افزایش یارانه و حذف یارانه ی عده ای که صاحب برحق آن یارانه ها هستند و دزدی از جیب آنها به کام رای دهندگانتان ارزش پول ملی را برگردانید تا قدرت خرید کارمند و معلم و بازنشسته و وظیفه بگیر که از نظر شما دهک های میانی بوده و نیازی به یارانه ندارند! افزایش یابد و مطمئن باشید اگر از جیب مردم برندارید و به دهک های پایین هم اضافه ندهید با افزایش ارزش پول ملی وضع آنها هم بهتر می شود
ضمنا آقایان محترم شما نمی توانید منکر اختلاف طبقاتی بشوید و مانند بلوک شرق همه ی مردم را یک کاسه کنید چرا که صرف نظر از این که این ایده ها در بلوک شرق چندان موفق نبوده است کشور ما در حال حاضر توان اقتصادی این کار را هم ندارد و تنها با این روش ملتی خواهد ساخت که همه دچار درجاتی از فقر خواهند بود!
این که یک کارمند یا یک پزشک یا یک استاد دانشگاه توقع داشته باشد که در ازای کاری که انجام می دهد یا حقوقی که به او تعلق می گیرد وضع زندگی بهتری از افراد بیکار یا سه دهک پایین جامعه داشته باشد خواسته ی زیادی نیست و شما توقع دارید در حالی که نمایندگان مجلس و اعضای دولت و وابستگان آنها از افزایش حقوق های آنچنانی و پاداش برای مقابله با تاثیر تورم بر زندیگیشان بهره مند می شوند ما قشر متوسط جامعه یا حتی اقشار دیگر از حقوق قانونی خود بگذریم و به عنوان مثال افزایش حقوقمان کم یا قطع شود یا یارانه نگیریم یا یارانه ی مرحله دوم را نگیریم یا مالیات بیشتری بدهیم تا اقشاری از جامعه که به شما رای می دهند و شما را به قدرت می رسانند از مزایای مالی بیشتری برخوردار بشوند
این نه عدالت علی (ع) است و نه برازنده ی یک حکومت اسلامی که با خوردن حق مردم از بیت المال افرادی در آن بخواهند چند صباحی به قدرت برسند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
گرانی.گرانی .گرانی.و بازهم مشکلات معیشتی تا کی ادامه خواهد یافت خدا می داند
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
تا انتخابات که فکر نکنم حذف بشه چون میگن اگه رای ندید یارانتون حذف میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
0
ازروزی که یارانه دادیدفقط بیماری اعصاب وروان زیادشده ازبس تاآخرماه بایدچک ولرزه بکشیم که نکنه یارانه ماراقطع کنندروانی شدیم,پس همان بهترکه زودترقطع بشه تاماهم قطع امیدکنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
به تطر باید زیاد شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین