کد خبر: ۱۸۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹

مقاومت در برابر آزادسازی قیمت خودرو تعریف اقتصاد مقاومتی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تولیدات داخلی که به گواه آمار و مشخصات فنی و ارزیابی های کیفی صورت گرفته در ردیف برترین ها قرار داشته و با بالاترین سطح کیفیت به مشتریان عرضه می شود ولی متأسفانه به دلیل حمایت های یک طرفه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از قیمت واقعی خود فاصله داشته و همین امر باعث شده تا شرکت های تولیدکننده متضرر شده، میزان تولید باکیفیت ترین خودروهای تولیدی در کشور کاهش یافته و در نهایت مصرف کنندگان با افزایش قیمت بازار روبرو شده و متحمل زیان شوند.

با نگاهی کوتاه به مشخصات فنی، امکانات و تکنولوژی بکاررفته شده در خودروهای لوکس تولیدکنندگان داخل همچون خودروی مگان شرکت پارس خودرو به عنوان تولیدکننده باکیفیت ترین خودروهای تولیدی در کشور و مقایسه آن با خودروهای همکلاس خود می توان به این نتیجه رسید که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، واردات بیش از تولیدات در جایگاه حمایتی مسوولان قرار داشته و خودروهای وارداتی با قیمتی واقعی عرضه شده و در مواقعی حتی طعم ارز مرجع را نیز به لطف بسیاری از حامیان تولید ملی چشیده اند.

خودروی مگان شرکت پارس خودرو در دو مدل ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰سی سی تولید می شود و در مقایسه با خودروهای هم کلاس خود در بازار کشور همچون کیا سراتو از برتری فنی و البته قیمتی به مراتب پایین تر برخوردار است. این دو خودرو در بسیاری از امکانات فنی و تجیهزات با یکدیگر برابر بوده و در مواردی همچون مصرف سوخت و استهلاک خودرو، مگان نسبت به همتای خود در مزیت رقابتی برتری قرار دارد.

به لحاظ ایمنی نیز خودروی مگان در سطح بالایی قرار داشته و دارای ۵ ستاره ایمنی است در حالی که خودروی کیاسراتو ۴ ستاره ایمنی دریافت کرده و این در حالی است که این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای همکلاس خود همچون مزدا ۳، تویوتا کرولا و هیوندا آوانته نیز در جایگاه برتری قرار دارد. خودروی تویوتا کرولا به لحاظ مشخصات موتور و قدرت خودرو در سطح پایین تری نسبت به خودروی مگان قرار دارد و همچنین این خودرو نسبت به خودروهای مزدا ۳ و آوانته نیز از مصرف سوخت بهینه تری برخوردار است.

هر چند خودروی مگان را با خودروهای نام برده شده، رقیب عنوان کردیم اما واقعیت این است که با نادیده انگاشتن برتری های نسبی این خودرو نسبت به همکلاسانش هنوز به لحاظ قیمتی در ردیف خودروهایی قرار دارد که یارای رقابت با آن را ندارند.

خودروی مگان در حال حاضر با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی خود به بازار کشور عرضه می شود و همین امر مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان آن به وجود آورده است. این خودروی لوکس فرانسوی که با همکاری شرکت رنو پارس فرانسه که در برابر فشارهای سیاسی مقاومت کرده و همچنان ماندن در بازار ایران را ترجیح داده است، با قمیتی حدود ۴۴ میلیون تومان توسط شرکت پارس خودرو عرضه می شود و در مقابل خودروهای کیاسراتو، تویوتا کرولا، مزدا۳ و هیوندا آوانته به ترتیب با قیمت هایی حدود ۸۰ میلیون تومان، ۸۷ میلیون تومان، ۸۶ میلیون تومان و ۵۶ میلیون تومان در بازار عرضه می شوند.

واقعیت این است که تصمیمات غیرکارشناسی جهت جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای تولیدی باکیفیتی همچون مگان باعث نابودی صنعت ملی خودروسازی کشور شده و تولیدکنندگان داخلی را اسیر گردبادهای مالی و بحران های اقتصادی کرده است که قطعا به تبع التهاب ناشی از آن مردم نیز متضرر خواهند شد. التهابی که به طور قطع با کمی تامل درباره صنعت و تولید ملی بهبود خواهد یافت اگر مسوولان به مشکلات نگاهی واقع بینانه داشته باشند در غیر این صورت با پافشاری بر جلوگیری از افزایش قیمت محصولات و آزادسازی قیمت ها براساس حاشیه قیمت در بازار صدمات جبران ناپذیری بر پیکره صنعت خودروی کشور وارد خواهد شد.

صنعت خودروسازی در حال حاضر به بیماری تبدیل شده که اگر برای درمان آن چاره ای اندیشیده نشود چرخ های آن از حرکت بازایستاده و خاموشی آن نه تنها گریبانگیر خودروسازان و حدود ۱۷۰ هزار نفر شاغل مستقیم را می گیرد که به دليل ارتباط با بيش از ۶۰ صنعت ديگر حدود ۲.۸ میلیون نفر کل اشتغال ایجاد شده بواسطه این صنعت را با بحران مواجه کرده و زمین گیر شدن آن تبعات و پیامدهای منفی بسیاری بر اقتصاد ملی خواهد داشت.

بنابراین باید پذیرفت که مقاومت در برابر آزادسازی قیمت ها و نگاه منطقی به افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای تولیدی تعریف اقتصاد مقاومتی نیست و این راه بیراهه ای است که اگر برای برون رفت از آن مساعدت های لازم صورت نگیرد به طور قطع کمر صنعت خودروی کشور را خواهد شکست.

منبع: صد خبر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
ميشه لطف كنيد و بفرماييد با استناد به كدامين مدارك مي فرماييد توليدات فرغون سازها داراي كيفيت بالايي است . راستش را بگوييد چقدر گرفتيد تا اين مطالب را بنويسيد .
بالاخره خدايي هم هست و بايد با وجدان قضاوت كنيد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
قیمت مگان جدید که تازه وارد بازار فرانسه شده از 14000 یورو شروع می شود. که البته 20 درصد هم مالیات ارزش افزوده روی این قیمت وجود دارد. درصورتیکه سفارش عمده خرید بدهید مطمئن باشید حدود 10000 یورو به شما می دهند. حالا این قیمت را در یورو 4 هزار تومان ضرب کنید می شود 40 میلیون تومان. من در تعجب هستم که خودرو ساز های ما با این نیروی کار رایگان، انرژی رایگان و حمایت های دولتی چگونه قیمت تمام شده مگان 3 نسل قبل گران تر از نسل جدید در ایران می شود. به جای این حمایت ها بهتره مدیریت را در این شرکتها تقویت کنید تا هزینه ها را کاهش دهند. یه نکته دیگر ایرانی ها با حقوق 400 هزار تومانی باید سوار فرغون هم نشوند. قیمت کالا با دستمزد متناسب است در همه جای دنیا غیر ایز ایران
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
ورود اتومبیل را آزاد کنید ببینید کسی سی میلیون هم مگان تولیدی ( مونتاز ) داخلی را نمیخرد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
این بابا فکر کنم نمایندگی فروش مگان رو داره ، شایدم با پارتی بازی حواله های مگان رو گرفته !
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
مگان خودروي دهه پيش است كه آپشنهايش درحد پژو ٤٠٥هستش! باچه رويي اينقدر تابلو مقاله سفارشي مي نويسيد؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
عزیزم 100% گمرکی واردات هم حساب کنی مگان میشه 80 ملیون!!
در ضمن مگان تولید داخل 30% قیمتش بابت مالیات و .. به جیب دولت و ... میره..نه خودرو ساز بیچاره!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
مگان یعنی تندر پیشرفته , و قیمتش را هم باید کمی بالاتر از آن تعیین کرد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
0
0
قیمت مگان از رده خارج را نباید با نسل جدیدش مقایسه کنید. و ثانیا چرا باید قیمت تمام شده خودرو اینقدر بالا باشد که فقط موقعی قابل رقابت باشند که 100 تا 200 درصد عوارض و مالیات روی نمونه های خارجی بسته شوند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین