کد خبر: ۱۸۱۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
تشریح دولت وحدت ملی؛

واکنش هاشمی به یک شایعه انتخاباتی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: متن مصاحبه فصلنامه پرس و جو روزنامه اعتماد با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پیرامون دولت وحدت ملی بدین شرح است :

* مراد شما از وحدت ملی، تشکیل دولت خاصی بوده است یا یک استراتژی و سیاست راهبردی در جهت منافع ملی است یا هردوی آن ؟

- پیشنهاد تشکیل وحدت ملی هم مانند تشکیل شورای فقهی دچار نگاه های محدود سیاسی شده است. شنیدم که بعضی تاکید بر وحدت ملی را لازمه فضای تشتت می دانند؛ در صورتی که وحدت ، یکی از مفاهیم عالی در مکتب اسلام است که ضرورت آن با پسوند (ملی) در جامعه ایران که متشکل از قومیت های مختلف و نظرات فراوان و مختلف سیاسی افراد واحزاب و جریان هاست،همیشگی است.

وحدت ملی ، دخالت همه قومیت ها و در شرایط فعلی دخالت همه جناح ها و به تبع آن همه احزاب داخل خانواده انقلاب و نظام در امور جامعه است که هم یک استراتژی راهبردی در جهت منافع ملی است و هم می تواند در ظرف یک دولت خاص باشد.

*اگر دولت وحدت ملی تشکیل شد، مهم ترین ویژگی های سیاسی آن باید چگونه باشد؟

-مهم ترین ویژگی آن حضور نمایندگان افکار سیاسی ، مذهبی و قومیتی داخل نظام اسلامی در تصمیم گیری ها و اجراست.

*مهم ترین مشکلات پیش روی ایده وحدت ملی را چه می دانید ؟ کدام گروه ها آن را برخلاف منافع خود می دانند ؟

-یکی از ضرورت های تشکیل دولت وحدت ملی ، نگاه واقع بینانه و اعتدالی به موضوعات و افراد است و پیداست که اندیشه های افراطی و تفریطی چون از قبل می دانند جایی در دولت اعتدالی ندارند، مانع تراشی می کنند.

*آیا وحدت ملی می تواند گره از کار فرومانده مشکلات اخیر جامعه بگشاید؟

- اصولا ارائه هر پیشنهادی که دارای منطق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد و از طرف دلسوزان مطرح شود، برای بهتر شدن مسائل کشور است و این پیشنهاد هم با این هم با این هدف مطرح شده است. در صورت تحقق وحدت ملی، دیگر شاهد این حجم از دعواهای سیاسی که حتی به سران سه قوه هم کشیده می شود و اخیرا مورد مذمت رهبری نیز قرار گرفت، نخواهیم بود.

*مدتی است که شایعه تشکیل مثلث وحدت ملی با حضور جناب عالی، آقای ناطق و آقای خاتمی در رسانه ها طرح می شود، این مثلث در برگیرنده کدام بخش از گروه های متکثر و متعدد جامعه سیاسی ایران است ؟

-این گونه صحبت کردن و موضع گرفتن برخاسته از همان اندیشه افراطی است. در جامعه گسترده یی مثل ایران هر اندیشه وتفکر، بخشی از جامعه است و منشا هر پیشنهادی برای تشکیل شورا، در تقابل با توهم و مطلق اندیشی است . بعضی با اهداف خاص سیاسی می خواهند پیشنهاد در سطح ملی را محدود به افراد کنند که این درست نیست و حتی اگر مخالف آن هم هستند ، نباید اخلاق سیاسی جامعه را مخدوش کنند. علل مخالفت را بگویند و در فضای رسانه یی بحث شود . اینکه به خاطر مخالفت با یک ایده آن را محدود به افراد کنیم، پسندیده نیست.

*مختصات و مشخصات دولت وحدت ملی چیست ؟ آیا مدلی در این رابطه وجود دارد؟

-حضور سلایق که اصول نظام را قبول دارند و فراتر از نگاه جناحی،به منافع ملی می اندیشند . فکر می کنم دولت دوران سازندگی که به ادغان نیروهای موافق و مخالف مجموعه یی از نیروهای به اصطلاح چپ و راست و مستقل آن زمان بود، نمونه یی از دولت وحدت ملی باشد.

*به نظرتان به جز حضرت عالی چه افرادی می توانند ایده وحدت ملی را به جلو ببرند.

-همین که برای ایده دولت وحدت ملی، از واژه (جز) استفاده می کنید. مغایر با هدف آن است در این اندیشه ، صحبت از یک فرد یا جمع نیست، بلکه صحبت از جمع هایی است که با هم اجزای یک ماشین را به حرکت در می آورند و اینکه این ماشین برای دستیابی به چه هدفی و در چه مسیری حرکت کند، در قانون اساسی ما آمده که با ولی فقیه است که معمولا از طریق سیاست های کلی به اجرا در می آید.

*آیا این ایده همان دولت ائتلافی است ؟ در این صورت چرا نام آن وحدت ملی است ؟

-اگر چه دو واژه وحدت و ائتلاف معنای نزدیک به هم دارند، اما در ادبیات جاری کشور، وحدت بیشتر بار معنایی عقیدتی و ائتلاف بار معنایی سیاسی دارد. در واقع همان حکایت انگور و عنب است.

*نگاه وحدت ملی به مسائلی مانند پرونده هسته یی و مذاکره با امریکا چیست ؟

-وحدت ملی، منافع ملی را دنبال می کند و به عبارت دیگر منافع ملی است که در شرایط فعلی ما را به سوی وحدت ملی رهنمون می کند . در آن صورت هر آنچه در راستای مکنافع و مصالح ملی کشور باشد. محقق خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
اگردولت وحدت ملی تشکیل بشه افراطیون باید برند غاز بچرانند پس نمی گذارند طرح های عالمانه پا بگیره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
آفرین بر بزرگمرد سیاست ایران
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین