کد خبر: ۱۸۱۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴

روزهای سخت برای نماد پیر تهران +عكس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ده سال پیش از این روزها رسانه ها تیتر زدند كه «برج آزادی به زانو درآمد» و حالا بار دیگر از ترك خوردن نماد پیر شهر خبر داده اند اما به واقع در میدان آزادی چه خبر است؟ خبرها نشان میدهد حال برج آزادی خوب نیست.

در هفته های اخیر خبرهای متعددی درباره وضعیت نگران كننده برج آزادی منتشر شده است. علت نگرانی‌ها نفوذ آب از محوطه فضای سبز پیرامونی میدان آزادی به طبقات زیرین برج آزادی و نیز پی این ساختمان است. نم كشیدن برج آزادی نخستین بار در سال ۸۱ منتشر شد زمانی كه خبرگزاری میراث فرهنگی در خبری از وضعیت بحرانی این اثر تاریخی خبر داد. در آن سال‌ها شهرداری تهران و سازمان وقت میراث فرهنگی هر كدام توپ را به زمین یكدیگر انداختند كارشناسان میراث فرهنگی می گفتند، مدیران شهری آن‌ها به درون ساختمان راه نمی‌دهند و مدیران شهری مسئولیت وضعیت نامناسب برج آزادی را ناشی از عملكرد سازمان میراث فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی تهران می‌دانستند.

به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال ریزش برج آزادی، موجی از نگرانی در جامعه ایجاد شد. شهروندان هنگام عبور از دور میدان آزادی تصور می‌كردند هر لحظه ممكن است این ساختمان فرو بریزد. اینچنین بود كه «مهدی مسعود شاهی» مدیر بنیاد رودكی اعلام كرد در صورت تصویب بودجه ۷ میلیارد تومانی از سوی مجلس، مرمت برج آغاز می‌شود.

در دوره مدیریت محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران، ساماندهی میدان آزادی و نیز شستشوی ساختمان برج در دستور كار شهرداری قرار گرفت.روزنامه تهران امروز، وابسته به شهرداری تهران از حضور مرمت كاران برج ایفل در پایتخت خبر داد و نوشته شهرداری تهران ۴ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت این برج اختصاص می‌دهد. هر چند كه بعدها مشخص شد كسانی كه از آنها به عنوان مرمتگران برج ایفل یاد كرده بودند در واقع مسئول نورپردازی نماد پاریس بوده اند نه مرمت آن اما هر چه بود شهرداری تهران طرح ساماندهی میدان آزادی و محوطه آن را كلید زد.

دور میدان آزادی را بستند، فضای سبز و محوطه آن را زیر و رو كردند و گفتند همه این محوطه را برای جلوگیری از نشت آب عایق بندی می‌كنند. در آن زمان كارشناسان و دست اندكاران مرمت این بنا اعلام كردند كه سیستم آبیاری محوطه میدان آزادی از سال ها قبل دچار اشكال بوده است حتی در جریان مرمت لوله های جدید انتقال آب پیدا شد كه حتی در نقشه آبفای تهران هم ثبت نشده بودند. ساماندهی محوطه و مرمت بنای برج آزادی كه سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود، دو سال به طول انجامید. دست آخر مرمت كه تمام شد، ساختمان برج را هم شستند و گفتند عروس تهران سپید شد.

حالا سه سال پس از یك دوره بازسازی كامل محوطه میدان آزادی بار دیگر مدیران شهری، از ترك خوردن بخشی از بنای برج آزادی خبر می‌دهند. غلامرضا احمدی، قائم مقام شهرداری منطقه ۹ به خبرگزاری ایرنا گفته است: وضعیت ترك خوردگی‌های بنای برج آزادی در وضعیت هشدار قرار دارد كه باید جدی گرفته شود.

به گفته او در حال حاضر پایه‌های برج آزادی و سقف آن دچار مشكل جدی شده است كه برای رفع این مشكلات، كمیته ای چند نفره متشكل از دو نماینده از شهرداری منطقه، نماینده میراث فرهنگی و نیز نماینده بنیاد رودكی در پایتخت تشكیل شده است تا درباره رفع مشكل ترك خوردگی برج آزادی تصمیم گیری كند.

نشت آب در برج آزادی

همچنین محمدرضا محمودی،معاون عمرانی استاندار تهران درباره مشكل ایجاد شده برای برج آزادی گفت: مقصر اصلی اشكال به وجود آمده در نشست آب و نم دیدگی برج به دلیل اهمال شهرداری در مراقبت از برج آزادی است.شهرداری تهران باید پیمانكار مربوطه كه حدود ۵ سال پیش با دریافت پولی كلان از شهرداری اقدام به مرمت برج و محوطه بیرونی آن و نیز ایزوگام و رفع مشكلات پایه ها كرده بوده را احضار و بازخواست كند.

احمدی معتقد است:«از برج آزادی بخوبی مراقبت نشده است و باید تصمیمی مناسب در این باره گرفته شود.» در همین حال محمد حسین فراهانی،مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران روز گذشته گفته است این سازمان تفاهم نامه‌ای با شهرداری امضا كرده كه بر اساس آن برنامه‌های حفاظت از این بنای تاریخی افزایش می‌یابد.»

برج آزادی شناخته شده ترین نماد تهران در جهان است. ساختمانی كه در ۱۳۴۹ توسط حسین امانت، معمار ایرانی، طراحی و ساخته شد، در واقع طرح در مسابقه ای كه برای طراحی یك نماد شهری در تهران برگزار شده بود، برگزیده و پس از آن اجرا شد. معماری آن تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلكان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، كتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از كف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده و پرداخت شده به كار رفته‌است.

برج آزادی تنها یك ساختمان منحصر به فرد از نظر معماری نیست اسكندر مختاری، معاون اسبق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی تهران و صاحب نظر در حوزه میراث فرهنگی معتقد است این برج مهم است چون در خاطره مردم جایگاه ویژه‌ای دارد :«مردم به اخبار مربوط به برج آزادی اهمیت خاصی می‌دهند چون برج آزادی نمادی برای تهران است، نه تنها برای كسانی كه در تهران زندگی می‌كنند برای همه ایرانیان این بنا نمادی خاطره انگیز است. سال‌های سال همه كسانی كه به تهران می‌آمدند كنار این برج عكس یادگاری می گرفتند همه از این میدان خاطره دارند و طبیعی است كه این همه حساسیت در مورد آن وجود داشته باشد.»

حساسیت‌ها در مورد برج آزادی تهران و اینكه پس از چهاردهه كه از ساخت آن می گذرد چه سرنوشتی پیدا خواهد كرد برای افكار عمومی مهم است. هر خبری درباره این برج حتی اگر دو خط كوتاه هم باشد به یك جریان خبری تمام عیار تبدیل می‌شود و همه نگاه‌ها به میدان آزادی بر می‌گردد نگران اینكه نمادی كه در همه زمان‌ها شاهد و ناظر بزرگترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران بوده با این پیكر رنجور چه می‌كند. {$old_album_181930}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
2
برج ازادی خوب نیست. خیابان ازادی خوب نیست. سینما ازادی خوب نیست. اصولا ازادی خوب نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
1
تعمدا مي‌خواهند آن را نابود كنند تا ميلادشان را مطرح كنند!
هر ايراني ميهن دوست و هر فرد هنر دوستي كه دلش براي فرهنگ و هنر و تاريخ اين كشور مي‌سوزد اين موضوع را جدي بگيرد و آن را افشا نمايد!
مردم! ساكت نمانيد! هرچند گراني را تحميل كردند! هرچند بيكاري و فقر و گرفتاريها را بر ما تحميل كردند و از آنها حوصلة كار ديگري را نداريم ولي به شرافتم سوگند. به هرچه شما و من قبول داريم من خود بيمارم سرطان دارم و سيروز كبد. بيكارم و بي پول حتي پول يك دوره از شيمي درماني ام را به سختي تهيه كردم و چند حلسه را رها كردم ولي اين موضوع را جدي گرفته‌ام.
تمنا دارم افشاگري كنيد كه از قص مي‌خواهند ميدان و برج را نابود كنند.چند سال قبل گفتند اين ميدان نمادهايي صهيونيستي دارد آن زمان مقدمه اين ادعاي ويراني را چيدند.
فروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
1
مسئولین نگذارید ازادی بریزد , زیر بال و پرش را بگیرید , کشور ایران بدون ازادی , ویران است.
صفاالدين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
0
1
برج ازادي محكوم به فنا شده است و در غربت كامل بسر ميبرد و هيچ انگيزه اي براي باز گرداندن ان به دوران با شكوه گذشته اش نزد مسولين ديده نميشود و صرفا براي رفع تكليف و خالي نبودن عريضه اراده ترميم برج ازادي را از خود بروز ميدهند برج ازادي هم به سرنوشت تونل كندوان كه سالها بنام تعمير انرا بستند و سپس اعلام كردند كه تعريض تونل كندوان از نظر فني امكان پذير نيست و اشتباهي اين تصميم را گرفته و عملي كرده اند شده است و عايق بندي محوطه ان كه سال ٨٧ انجام گرفت غير فني و غير اصولي بوده وباعث نشت بيشتر اب به داخل ان گرديده است برج ازادي نماد مديريت غلط مديران شهر تهران اعم از شهردار و هيت دولت ميباشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین