آفتابنیوز : آفتاب: مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: از یک دهه پیش تاکنون همه تعمیرات سنگین هواپیما در داخل انجام گرفته و در زمان حاضر نیز حتی یک هواپیما برای تعمیر به خارج اعزام نمی شود.
به گزارش ایرنا، فرهاد پرورش افزود: اگرچه محدودیت های بین المللی شرایط تعمیرات هواپیما را سخت تر کرده اما این روند همچنان در کشور ادامه دارد به گونه ای که حتی تعمیر هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را در داخل انجام می دهیم.
وی با بیان اینکه تمام هواپیماهای هما به صورت دوره ای چک می شوند، اظهار داشت: این دوره های چک بعضا ممکن است طولانی شود و هواپیمای مورد نظر به سبب نبود قطعه از چرخه پرواز خارج شود اما هیچ هواپیمای زمین گیر نداریم و به محض پایان گرفتن دوره چک، هواپیما مجددا به فعالیت پروازی خود ادامه خواهد داد.
پرورش در ادامه تعداد هواپیماهای فعال ایران ایر را ۴۷ فروند برشمرد و گفت: طی چند هفته پیش سه فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ طبق ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری زمین گیر شد اما ۴۷ فروند هواپیما با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ صندلی در ناوگان هوایی هما فعال است.
** برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هنوز اقدامی نکردیم
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) سپس در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال ۹۲ طبق قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در این مورد هنوز اقدامی نکردیم چرا که معتقدیم به تازگی نرخ بلیت هواپیماها افزایش پیدا کرده و باید صبر کرد .
پرورش افزود: تعیین نرخ بلیت و ورود به بازار کار پیچیده ای نیست و به طور قطع اگر قرار است اتفاقی در این خصوص رخ دهد پس از تعطیلات نوروز و در اواخر سه ماهه نخست سال آینده و به صورت تدریجی خواهد بود.
وی با تاکید براینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما براساس آنچه قانون برنامه پنجم تعیین کرده است، به صورت دفعی نخواهد بود، اظهار داشت: با تدابیری که سازمان هواپیمایی کشوری اندیشیده کار آزادسازی صورت خواهد گرفت تا شوکی به بازار وارد نشود.
** هیچ پروازی به سوریه نداریم
پرورش سپس در مورد برنامه پروازی هما به سوریه نیز گفت: اکنون هیچ پروازی به سوریه نداریم ضمن اینکه برنامه پروازی هما به این کشور از مدت ها پیش قطع شده است.
** افزایش اخیرنرخ بلیت هواپیما، هزینه ها را پوشش نمی دهد
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) همچنین در خصوص افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی گفت: این افزایش قیمت بلیت هواپیما به آن میزانی نبود که افزایش قیمت سوخت و نوسانات ارزی را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه میزان پوشش دهی افزایش قیمت بلیت هواپیما برای هر یک از شرکت های هواپیمایی متفاوت بوده است، افزود: افزایش اخیر نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرها باعث کاهش مسافر شده اما در برخی مسیرها تاثیری نداشته است.
پرورش ادامه داد: در مجموع ضریب اشغال هما (میزان استفاده مسافر از صندلی ) پایین آمده است هرچند اکنون در فصل سفر قرار نداریم و به طور طبیعی در این فصل تقاضا برای سفر کاهش پیدا می کند.
مدیرعامل هما با اشاره به اینکه کاهش مسافر ممکن است سبب تغییر برنامه پروازی شرکت های هواپیمایی شود، اظهار داشت: این موضوع شاید برخی شرکت های هواپیمایی را مجبور کند تا بعضی از مسیرهای پروازی خود را تغییر دهند و به سمت مسیرهایی بروند که تقاضا برای سفر در آن زیاد باشد.
وی با تاکید براینکه تغییر برنامه پروازی شرکت های هواپیمایی باید مدیریت صحیح شود، گفت: به طور قطع سازمان هواپیمایی بر این موضوع نظارت و مدیریت خواهد کرد.