کد خبر: ۱۸۲۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶

خبرنگار شبکه سحر سرانجام آزاد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روابط عمومی شبکه جهانی سحر به ایسنا اعلام کرد، رییس جمهور آذربایجان در حالی به مطالبه به حق آناربایراملی، خبرنگار محبوس شبکه سحر در باکو و حامیان بین المللی او برای رهایی پس از ۱۰ ماه تحمل حبس ناعادلانه و سفارشی تن داد که زمان اندکی تا آزادی رسمی این خبرنگار آزاداندیش آذری باقی مانده بود.

این فرمان بر اساس بند ۲۲ ماده ۱۰۹ قانون اساسی جمهوری آذربایجان (با اکثریت نزدیک به مطلق مسلمان)، با ژست آرامش طلبی و صلح دوستی در آستانه سال نو میلادی و برای جلب نظر کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

آنار بایراملی که در جمهوری آذربایجان «زندانی وجدان » لقب گرفته و آیدین جانی اف خبرنگار و ودادی اسکندرلی و طالع خاص محمداف مدافع حقوق بشر و شاهین حسنلی عضو جبهه خلق از جمله کسانی هستند که بر اساس این فرمان آزاد می‌شوند.

بر اساس این گزارش آزادی این افراد از صبح روز پنجشنبه (هفتم دی/۲۷ دسامبر) آغاز شده است.

مدیافوروم نیز در خبری اعلام کرد که اسامی ۱۳ نفر از افرادی که آزاد شده‌اند در فهرست تهیه شده از سوی کریستوفر اشتراسر گزارشگر شورای اروپا درباره زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان قرار دارد.

این در حالی است که بیش از ۱۵۰ اسلامگرای شیعی که بیشتر آنان در رابطه با مخالفت با ممنوعیت حجاب در این کشور اسلامی دستگیر و محکوم شده اند از جمله دکتر محسن صمداف رهبر حزب اسلام و حاج آبگل سلیمان اف رییس هیات جعفری در زندان های این کشور به سر می‌برند و اکثریت افراد به اصطلاح مورد عفو، حتی در صورت عدم صدور این فرمان نیز به زودی از زندان آزاد می شدند.


خبرنگار شبکه سحر
آنار بایراملی از خبرنگاران متعهد و شناخته شده در جمهوری آذربایجان است که ۱۷ فوریه گذشته (۲۸ بهمن) با پاپوش پلیس بازداشت و دادگاه بینه قدی باکو ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) گذشته در حکمی ناعادلانه و سفارشی و در حالیکه اتهام وارده ثابت نشده بود، با استفاده از شاهدان دروغین پلیس آنار بایراملی را به دو سال حبس محکوم کرد.

به دنبال اعتراضات گسترده تشکل‌های آذربایجانی، ایرانی، ترکیه‌ای و مجامع بین المللی حقوق بشر، دادگاه تجدیدنظر باکو در دوم اگوست (۱۲ مرداد) حکم زندان آنار بایراملی خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را از دو سال به یک سال کاهش داد.

پیش از این ده‌ها نفر از تشکل‌های سیاسی و رسانه‌یی و نیز مسؤولان ایرانی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس، وزیر ارشاد، معاون وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت امورخارجه، دکتر ولایتی مشاور ارشد مقام معظم رهبری به حبس آنار بایراملی واکنش نشان داده و این حبس را سفارشی خوانده و اعلام کردند این اقدام بر مناسبات دو کشور بویژه در بخش رسانه ای تاثیر منفی می گذارد.

بیش از ۳۰ حزب و تشکل اجتماعی، رسانه‌یی و سیاسی در جمهوری آذربایجان و ده‌ها تشکل بین المللی از جمله عفو بین الملل و سازمان خبرنگاران بدون مرز و همچنین گزارشگر شورای اروپا با محکومیت بازداشت آنار بایراملی، وی را زندانی سیاسی خواندند که به علت فعالیت حرفه‌یی خبرنگاری و اطلاع از تحولات دینی بازداشت شده است.

انتشار خبر آزادی آناربایراملی، با استقبال محافل رسانه‌یی و حقوق بشر مواجه شده است.

ناظران آگاه معتقدند اقدام رییس جمهوری آذربایجان در آزادی آنار بایراملی در شرایطی که مانع آفرینی‌ها در این روند ایجاد می‌شد، تاثیر مثبتی بر مناسبات رسانه‌یی دو کشور خواهد گذاشت.

بازداشت آنار بایراملی تحت تاثیر محافل مخالف مناسبات حسنه ایران و جمهوری آذربایجان و دو ماه پس از آن صورت گرفت که در سفردسامبر گذشته علی حسن‌اف، رییس بخش سیاسی و اجتماعی ریاست جمهوری آذربایجان به ایران، تهران و باکو درباره تاسیس یک کمیته مشترک رسانه ای به منظور انجام گفتگو به توافق رسیده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین