کد خبر: ۱۸۲۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹

جزئیات حذف سهمیه بنزین خودروهای لوکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به بیش از ۶۴ میلیون لیتر در روز افزایش یافته به طوری‌که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشدی بیش از پنج درصدی برخوردار شده است.

افزایش غیر منتظره مصرف بنزین در سالجاری موجب شده است که دولت سیاست های جدیدی را به منظور کاهش و مدیریت مصرف این فرآورده نفتی در دستور کار قرار دهد و از این رو از ابتدای مهر ماه سالجاری سهمیه بنزین خودروهای آزاد از ۵۰۰ به ۳۰۰ لیتر در ماه کاهش یافت.

پیش از آن هم در خرداد ماه سالجاری طرح تبدیل سهمیه های بنزین ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان اجرا شد که با اجرای این پروژه عملا بنزین در آستانه تابستان سالجاری به صورت ۲ نرخی به خودروها عرضه شد.

در آخرین تصمیم گیری‌های جدید بنزینی دولت هم پس از اولتیماتوم به موتورسیکلت‌های فاقد پلاک ملی، قرار است از ابتدای بهمن ماه سالجاری سهمیه بنزین خودروهای جدید و صفر کیلومتر داخلی که حجم موتور آنها بالای ۱۸۰۰ سی سی دارند به طور کامل حذف شود.

نکته قابل توجه حذف سهمیه بنزین این دسته خودروها آن است که متوسط مصرف این خودروها در مقایسه با برخی از خودروهای پرمصرف داخلی انواع پژو پارس، ۴۰۵، ۲۰۶ صندوق دار و بدون صندوق، پراید، مگان دنده‌ای، تندر ۹۰ و انواع سمند بسیار کمتر بوده است.

پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مقرر شده بود که به تمامی خودروهای کمتر از ۲۰۰۰ سی.سی قدرت موتور سهیمه بنزین اختصاص یابد که با اجرای این طرح جدید برخی از خودروهایی که توسط خودروسازان داخلی مونتاژ و یا تولید می‌شوند دیگر سهمیه بنزین دریافت نخواهند کرد.

نام خودرو    قدرت و توان موتور
زانتیا ۲۰۰۰ سی.سی
هیوندا آوانته ۲۰۰۰ سی.سی
مگان ۲۰۰۰ ۱۹۹۸ سی.سی
پژو ۴۰۷ ۲۰۰۰ سی.سی
قشقائی ۱۹۹۷ سی.سی
سمند سریر ۱۸۰۰ سی.سی
لیفان ایکس ۶۰ ۱۸۰۰ سی.سی
مزدا سه ۲۰۰۰ سی.سی
وانت مزدا ۱۹۹۸ سی.سی
ام.وی.ام ۵۳۰ ۱۹۷۱ سی.سی
ایکس ۳۳ ۱۹۷۱ سی.سی

از ابتدای بهمن ماه سالجاری خودروهایی همچون زانتیا، هیوندا آوانته، پژو ۴۰۷، مزدا سه با ۲۰۰۰ سی.سی قدرت موتور، خودروهایی همچون مگان ۲۰۰۰، سمند سریر، قشقائی، لیفان x۶۰، وانت مزدای دوکابین و تک کابینه، ام.وی.ام ۵۳۰ و x۳۳ که دارای توان بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ سی.سی قدرت موتور بوده هم سهمیه بنزین اختصاص نمی یابد.

از سوی دیگر برخی از خودروهایی که طرفداران بیشتری در کشور دارند همچون نیو پیکاپ، نیو مورانو، پیکاب، رونیز، ماکسیما، سوزوکی کیزاشی، سوزوکی گراند ویتارا، تیانا، سیبا ون، نارون، وانت کاپرای تک و دوکابین هم که دارای توان موتور بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی.سی موتوری هستند هم اصلا رنگ سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی را به خود نمی بینند.

این در حالی است که سهمیه بنزین خودروهای لوکسی همچون هیوندا جنسیس، تویوتا لندکروز، پرادو، لکسوس، انواع مدل بی.ام.وی، مازاراتی، نسل جدید بنزها و انواع پورشه هم به صورت کاملا آزاد و با قیمت ۷۰۰ تومانی محاسبه و عرضه می شود.

در همین حال برخی از خودروهای وطنی همچون انواع سمند ال.ایکس، اس.آی، پژو ۴۰۵ و پژو پارس با توان موتور نزدیک به ۱۸۰۰ سی.سی فعلا از سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی بهره می‌گیرند.

انواع وسائل نقلیه سهمیه بنزین/روزانه
شخصی سواری ۲۱ میلیون لیتر
موتورسیکلت ۷ میلیون لیتر
آژانس تاکسی ۱.۶ میلیون لیتر
مسافربر ساماندهی شده ۵۳۰ هزار لیتر
خودرو آموزشگاه ۲۳۰ هزار لیتر
امداد و آمبولانس ۱۳۰ هزار لیتر
وانت بار- نیسان ۱۴ میلیون لیتر
تاکسی درون شهری ۳.۶ میلیون لیتر
تاکسی برون شهری یک میلیون لیتر

جزئیات سهمیه روزانه بنزین ۴۰۰ تومانی انواع خودروها

به گزارش مهر، آمارهای رسمی نشان می دهد که در حال حاضر انواع خودروهای شخصی روزانه ۲۱ میلیون لیتر بنزین با نرخ نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی در سطح کشور مصرف می کنند.

همچنین روزانه موتورسیکلت ها هفت میلیون لیتر، مسافربرهای ساماندهی شده ۵۳۰ هزار لیتر، آژانس ها ۱.۶ میلیون لیتر، خودروهای آموزشگاه های رانندگی ۲۳۰ هزار لیتر، تاکسی های درون شهری ۳.۶ میلیون لیتر، انواع وانت بار و نیسان ۱۴ میلیون لیتر، آمبولانس و خودروهای امدادی ۱۳۰ هزار لیتر و تاکسی های برون شهری یک نیلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی مصرف می کنند.

میزان فروش بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومانی هم با وجود کاهش ۲۰۰ لیتری سهمیه ماهانه خودروها نه تنها با کاهش روبرو نشده است که روزانه بیت ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در جایگاه های سوخت به فروش می رسد.

در نهایت بر اساس اعلام مسئولان مختلف وزارت نفت هم اکنون بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی در کارت های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است و حداقل تا پایان تعطیلات نوروز برنامه ای برای سوختن این این سهمیه‌ها ابلاغ نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
رامين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
0
0
ما نيز ارزو داريم حقوقمان و درامدمان همچون ساير كشورها بالا باشد، تا كسى حق خودمان را به خودمان با منت به بهانه يارانه نپردازد.
یک هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
0
0
سلام ، به ماشینهای چندصد میلیونی و کسانی که بیشتر از یک
ماشین دارند را ، در حد معمولی همان 60 لیتر 400 تومانی بدهند و هرچه خواستند اضافه کنند را بازهم از میان اینها ، که توان مالی
دارند اضافه بنزین را بگیرند .
شخصی که یک ماشین برای امرارمعاش خانواده اش دارد و با آن
مسافر کشی می کند ، باید فرقی با این سرمایه داران چند ماشینه و قیمتهای آنچنانی داشته باشند .
1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
برای انهائی که ماشین لوکس چند صدمیلیون تومانی سوار میشن ( که جزء سران دولت و سرمایه داران کشور هستند )باید بنزین را مفت بدهند
چون با یک ریال افزایش قیمت بنزین با ابزاری که در دست دارند راحت 100 برابر ان را از جیب مردم و دولت بیرون میکشن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین