کد خبر: ۱۸۲۳۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
بروجردی:

غنی‌سازی در ایران هیچ وقت متوقف نمی‌شود

رفع تحریم‌ها محور مذاکرات با ۱+۵ باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن، مذاکرات ایران و ۱+۵، روابط تهران و لندن و ... پرداخت.

*محور بحث با ۱+۵ رفع تحریم‌ها باشد

وی در این گفت‌وگو در خصوص مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با بیان اینکه ما هیچ وقت اصراری نداشتیم که پیشگام باشیم تا آنها جلسه بگذارند، افزود: ما در مجلس و کمیسیون امنیت ملی بر این باوریم که مذاکره برای مذاکره مفید نیست و مذاکره باید با هدف‌گذاری مشخصی انجام شود.

بروجردی با اشاره به صدور قطعنامه‌ها در شورای امنیت و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران، عنوان کرد: اتحادیه اروپا با فشار آمریکا و با تحریک انگلیس پیشگام تحریم‌های فراقطعنامه‌ای علیه ملت ما بودند و گروه ۱+۵ باید در جهت رفع این ظلم و تغییر این سیاست اقدام کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: درست است آمریکایی‌ها فشار وارد می‌کنند، ولی حرف ما با تیم مذاکره کننده و گروه ۱+۵ این است که حتما محور مهم بحث باید رفع تحریم‌ها باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با ذکر این نکته که آنها انتظارات غیر منطقی و مغایر با معاهده NPT و مقررات آژانس داشته‌اند، گفت: اگر به ۱۰ سال گذشته نظری بیفکنیم آنها مصر بودند که ما غنی‌سازی را انجام ندهیم که این خواسته آنها خلاف معاهده NPT است. ولی امروز با عنایت الهی به این دانش مسلط هستیم و این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

وی افزود: اگر به خاطرات اکبر اعتماد بنیانگذار سازمان انرژی اتمی ایران مراجعه کنید، او سیاست‌های کنونی جمهوری اسلامی در بحث هسته‌ای را مورد تحسین قرار داده است.

بروجردی اضافه کرد: در دوران قبل از انقلاب علی‌رغم قراردادهای منعقد شده با فرانسوی‌ها، آلمان‌ها و... آنها حاضر نبودند که این دانش را به ما منتقل کنند. قرار بود ۲۳ هزار مگاوات برق اتمی تولید کنیم، ولی آنها این دانش را به ما منتقل نمی‌کردند ولی ما به این دانش مسلط شدیم.

به باور وی اگر ارزیابی منصفانه‌ای از کارنامه ۱۰ ساله چالش ما با غرب و به ویژه ۱+۵ صورت گیرد، آنها بازنده این صحنه بوده‌اند.

بروجردی در این زمینه به مذاکرات سعدآباد با حضور وزرای خارجه سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه با دبیر وقت شورای امنیت ملی ایران اشاره کرد و افزود: در آن زمان ما از آنها خواستیم تا ۲۰ دستگاه سانتریفیوژ برای فعالیت علمی دانشمندان ما در اختیارمان قرار دهند، ولی جک استراو وزیر خارجه وقت انگلیس با تفرعن و تکبر عنوان کرد که ما اجازه ۲ دستگاه را هم به شما نمی‌دهیم. اما امروز دانشمندان جوان ما موفق به ساخت هزاران دستگاه سانتریفیوژ شده‌اند.

وی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر بسته پیشنهادی جدید ۱+۵ به جمهوری اسلامی که در آن بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد و تعطیلی فردو تأکید شده، خاطرنشان کرد: غنی سازی در جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه متوقف نخواهد شد و این مصوبه مجلس و الزامی است که مجلس برای دولت ایجاد کرده و دولت مکلف به رعایت آن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد:‌ ما در مقطعی به دلیل عدم اجرای درخواست به حق جمهوری اسلامی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، تصمیم گرفتیم تا خودمان این سوخت را تولید کنیم و این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است. قرار بود که روسیه و فرانسه مشترکاً غنی سازی ۲۰ درصد و تولید صفحات سوخت را انجام دهند، ولی به دلیل تاخیر آنها جمهوری اسلامی کار را به تنهایی انجام داد.

بروجردی ادامه داد: ما حاضریم سوخت ۲۰ درصد را صادر کنیم و اگر قرار است که در مقطعی در این زمینه مذاکره‌ای صورت گیرد، این مذاکرات حتما باید با شرایطی که مبتنی بر منافع ملی است انجام شود.

*علاقه‌مندی آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ایران

وی درباره معرفی «جان کری» به عنوان وزیر خارجه دولت جدید اوباما که مواضع معتدل‌تری نسبت به کلینتون دارد و با توجه به اعلام آمادگی آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ایران و در پاسخ به این سؤال که آیا با آمدن کری احتمال مذاکره مستقیم بین تهران و واشنگتن وجود دارد؟ اظهار داشت: آمریکایی‌ها قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور بر مذاکره مستقیم با ایران اصرار داشتند و علاقه‌مند به انجام این کار هستند، زیرا می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران حرف آخر را در منطقه می‌زند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرتی تأثیرگذار در منطقه است، خاطرنشان کرد: آنها اقتدار نظام جمهوری اسلامی را در صحنه لبنان، خاورمیانه، غزه، عراق و افغانستان مشاهده‌ کرده‌اند و به همین خاطر علاقه‌مند به مذاکره هستند.

وی در عین حال یادآور شد که نگاه آمریکایی‌ها به جمهوری اسلامی، ملت و کلیت نظام هنوز بر مبنای استکباری و تفرعنی است.

بروجردی با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است، گفت: تا زمانی که احساس کنند گرگی هستند که می‌خواهند منافع ملی ما را چپاول کنند، در چنین شرایطی زمینه برای مذاکره وجود ندارد.

وی با اشاره به سه دور مذاکره مستقیم ایران و آمریکا درباره عراق، افزود: آمریکایی‌ها درخواست مکتوب و رسمی خود را در این زمینه از طریق سفیر سوئیس (حافظ منافع آمریکا) به ایران ارائه کردند که با اصرار رهبران عراق و به منظور کمک به صلح و ثبات در این کشور موافقت کردیم ۳ دور مذاکره برگزار کنیم.

نماینده بروجرد در مجلس عنوان کرد: اگر زمانی شرایطی که منافع ملی ما را تأمین کند و زمینه‌ای برای موضوع دیگری فراهم شود، آن زمان این مسئله قابل بررسی است.

*انگلیسی‌ها ضربه کاهش رابطه را تحمل نکردند

بروجردی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روابط تهران و لندن و اینکه آیا شاهد تغییری در این زمینه خواهیم بود؟ اظهار داشت: وزرای خارجه ایران و انگلیس توافقی داشتند که برای حل مشکلات اتباع و در چارچوب حفاظت منافع، تعدادی مأمور برای انجام کارهای کنسولی داشته باشند که رایزنی‌ها در این زمینه در حال انجام است و به نتایجی نیز رسیده است.

به گزارش فارس،وی در ارزیابی از اقدام انگلیس در فراخواندن دیپلمات‌هایش از تهران و فرصت ۲ روزه به دیپلمات‌های ایرانی برای ترک انگلستان گفت: انگلیسی‌ها حاضر نشدند ضربه کاهش رابطه به سطح کاردار را تحمل کنند و خودشان در قطع رابطه پیشگام بودند.

این نماینده مجلس با ذکر این نکته که تصمیم‌گیری ما در مجلس قطع رابطه با انگلیس نبود، افزود: همانطور که آمریکایی‌ها در قطع رابطه پیشگام شدند، انگلیس نیز پیشگام شد؛ ولی حفظ منافع اتباع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

بروجردی اضافه کرد: انگلیسی‌ها باید بدانند با این همه شیطنتی که بعد از پیروزی انقلاب انجام دادند از جمله در بحث هسته‌ای، اعمال تحریم‌ها و ...، این فشارها هیچ تأثیری بر راهبرد جمهوری اسلامی نخواهد گذاشت و سیاست ما ثابت است و با توجه به ساختار سیاسی نظام که ولی فقیه در رأس نظام و تصمیم‌گیر اصلی هستند، این مسیر مستقیم ادامه خواهد داشت.

*میانمار هنوز پاسخی نداده است

وی همچنین درباره سفر هیئتی از مجلس شورای اسلامی به میانمار برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان این کشور نیز گفت: علی‌رغم اینکه آقای صالحی وزیر خارجه ۲ بار با همتای میانماری در این زمینه گفت‌وگو کرده، ولی تا این لحظه پاسخی در این زمینه داده نشده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: احقاق حقوق مسلمانان در نقاط مختلف جهان به خصوص کسانی که مورد ظلم و تعدی قرار گرفته‌اند، جزو اصول قانون اساسی ماست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
رامين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
كاش غنى سازى فرهنگ مسئولين شروع شود و هيچ وقت متوقف نشود
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
ظاهرا جناب آقای بروجردی چند مسئله را فراموش کرده اند:
اولا: مذاکره دو سو دارد و هر طرف هم منافع خود را دنبال می کند، آنها از ایران تعلیق غنی سازی را می خواهند و ما هم رفع تحریم. حالا ما پیشاپیش اعلام کنیم که تعلیق محال است، خوب مذاکره دیگر برای چیست؟ آیا آنها افرادی عامی و بی سواد هستند که منتظرند مذاکره کنندگان حرفه ای ما آنها را ارشاد و هدایت کنند؟
دوما: هدف ما از غنی سازی اتکا به دانشی داخلی برای استفاده در مواقعی بوده است که در آینده آنها به ما سوخت نیروگاه هسته ای ندهند، آن هم به علت آن که ما انرژی هسته ای را برای اقتصاد آینده خود لازم می دانیم اما مثل این که خود غنی سازی به خودی خود تبدیل به هدف ما شده و ما کاری نداریم که قرار بوده اقتصاد آینده ما مصون از آسیب باشد. یعنی حاضریم همه اقتصاد کنونیمان را بدهیم تا مبادا جریان غنی سازی آسیب ببیند! گویی ایشان فراموش کرده اند که به فرض راه اندازی کامل تاسیسات غنی سازی نطنز و کار دائم آن با ظرفیت کامل، این تاسیسات سالانه فقط سوخت یک نیروگاه 1000 مگاواتی مانند بوشهر را تامین خواهد کرد. حالا ما هی غنی کنیم، کی می خواهیم به آن اعداد و ارقام برسیم و اگر هم رسیدیم و 50 هزار سانتری فیوژ در نطنز شروع به چرخش کرد، بقیه نیروگاه هایمان را چگونه می خواهیم بسازیم و چگونه مواد اولیه (کیک زرد) را برای آنها تامین خواهیم کرد!!
در نهایت ما ایرانی ها ظاهرا استعداد عجیبی برای جو گیر شدن داریم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
گل گفتى دوست عزيز غنى سازى به قيمت زندگى مردم ايران ارزش ندارد
اشگان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
تا به انجا که ما میدانیم تنها تصمیم گیرنده در مورد توقف و یا ادامه غنی سازی اورانیم شخص رهبره ولا غیر ! واقع جای تعجب داره که یک نماینده مجلس اینقدر قاطعانه از تصمیم مجلس برای ادامه غنی سازی اورانیوم صحبت میکنه!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
متأسفم وكيل محترم إز تخصص كافي بر خور دار نيست و اينده اقتصاد نظام را ارز يابيً نفرمودن و در اساس مذاكرات أولين درس در أمور بين الملل سه فاكتور را بأيد ديد و طبق ان عمل كرد اول تجربيات قبل دوم شرائط و جو فعلي و در اخر نيازمنديهاي اينده جامعه كه شامل اقتصاد سياست و فنون عملي هست در حال حاضر ما تمام مذاكرات و تجربيات ديدار هاي اسبق را به تاريخ سپرديم و شرائط كنوني را همانند سأله اي جنگ سرد شوروي سابق ميبينيم و از اينده نگري خود را محروم كرده ايم
برنامه توليد ات فراورده هاي نيروكاه ها بسيار مهمتر إز غني سازي است
چون كميسيون مسايل نيرو و هسته اي در مجلس نداريم إز مشورت با متخصصين ان محروم و كمسيون امنيت ملي ورود پيدا كرده إز عزيزان مجلسي انتظار مي رود اين نظرات حقير را بخوانند
یه ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
از دست این روس ها!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین