کد خبر: ۱۸۲۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۲

نگاهی به بهترين‌هاي سينما در سال ۲۰۱۲

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آخرين روزهاي سال ۲۰۱۲ ميلادي را پشت سر مي‌گذاريم، سالي که خوشبختانه سال نسبتا خوبي براي سينماي جهان بود؛ از تعداد قابل توجه فيلم‌ها و پويانمايي‌هاي توليدشده گرفته تا فروش خوب گيشه‌ها براي آثار ابرقهرماني و فيلم‌هاي نام‌آوري مانند «عشق» که جوايز بين‌المللي بسياري را از آن خود کردند. در نوشتار پيش رو نگاهي مي‌اندازيم به پرفروش‌ترين و هم‌چنين برترين فيلم‌هاي توليدشده در جهان در طول سال ۲۰۱۲ ميلادي.

گيشه ترکان‌ها

در ابتدا و براي جذاب‌تر شدن ماجراي سينما در سال ۲۰۱۲، مطلب را با ارائه فهرست پرفروش‌ترين‌هاي سينماي جهان آغاز مي‌کنيم و کاملا طبيعي است که ۱۰ فيلم پرفروش سال ۲۰۱۲ از آنِ سينماي هاليوود باشد که علاوه بر توجه به جذابيت، هميشه روي عنصر گيشه نيز به‌طور خاص سرمايه‌گذاري مي‌کند و خوشبختانه يا متاسفانه بايد اعلام کنيم که فيلم ابرقهرماني «انتقام جويان» صاحب رده اول جدول پرفروش‌ترين فيلم سينماي جهان در اين سال شده است؛ فيلمي سرشار از هيجان لحظه‌اي اما خالي از هرگونه داستان و درام جذاب.

جدول فروش و امتيازهاي عجيب

چنان که در اين جدول مشاهده مي‌کنيد، هيچ يک از فيلم‌هاي پرفروش سال ۲۰۱۲ ميلادي در رده فيلم‌هايي با يک داستان قدرتمند و منسجم نيستند و در مجموع نمي‌توان فيلم‌هايي مانند «انتقام‌جويان» يا «حماسه گرگ و ميش» را آثار ماندگاري دانست که تا ابد در ياد و خاطره علاقه‌مندان سينما باقي بماند (البته بايد خيزش شواليه تاريکي را از اين قاعده مستثنا کرد)

با اين حال، قسمت عجيب‌تر اين جدول، ميزان ستاره‌هايي است که کاربران «IMDB» به اين فيلم‌هاي پرفروش اعطا شده است، به اين ترتيب فيلمي مانند «انتقام جويان» در فهرست اين سايت حداقل در کوتاه مدت، بالاتر از شاهکارهايي مانند «ضربه شيطان» ساخته «اورسن ولز» يا «پسربچه» اثر «چارلز چاپلين» قرار مي‌گيرد که جاي تعجب فراوان دارد.

فيلمي که جهان را تسخير کرد

امسال در هر جشنواره‌اي که صحبت از سينما باشد، محال است نامي از جديدترين ساخته «ميشائيل هانکه» برده نشود. اين فيلم که «عشق» يا در زبان سازنده فيلم «Amor» نام دارد، بدون شک موفق‌ترين و مهم‌ترين اثر غير آمريکايي امسال سينماي جهان است. در پرونده اين درام عاشقانه اروپايي، کسب جايزه نخل طلاي جشنواره «کن»، جايزه انجمن منتقدان بوستون، جايزه فيلم‌هاي اروپايي (EFA)، جايزه انجمن منتقدان لس‌آنجلس، لاس وگاس، نيويورک، سن‌ديه‌گو و واشنگتن‌دي‌سي به چشم مي‌خورد. مي‌توان گفت که موفقيت‌هاي اين فيلم «هانکه» در سطح جهان، تاحدودي ما را به ياد موفقيت‌هاي بي‌بديل فيلم «جدايي نادر از سيمين» مي‌اندازد.

فيلم «عشق» داستان زندگي يک زوج کهنسال (ژرژ و آنا) است که در دهه هشتم زندگي خود به سر مي‌برند و پيش از بازنشستگي، هردويشان مدرس موسيقي بوده‌اند. در ميانه داستان، «آنا» دچار سکته مي‌شود و مسير داستان به سويي مي‌رود که عشق اين زوج، در بوته آزمايش قرار مي‌گيرد.

مهم‌ترين‌ها

با اين وجود تعداد فيلم‌هاي مهم و قابل توجهي که در سال ۲۰۱۲ ميلادي به سالن‌هاي سينماي جهان آمدند آن قدر هست که بتوان فارغ از ميزان فروش يا امتياز کاربران IMDB بخشي از آن‌ها را به عنوان به يادماندني‌ترين آثار سينماي جهان در سال ۲۰۱۲ ميلادي دسته‌بندي کرد، فيلم‌هايي که در ادامه معرفي مي‌شود، از ميان ده‌ها فهرست رسانه‌هاي معتبر و کانون‌هاي سينمايي بين‌المللي، انتخاب شده‌اند و البته ترتيب خاصي در شماره‌گذاري آن‌ها در فهرست ما در نظر گرفته نشده است.

زندگي پي

فيلم ۱۲۰ ميليون دلاري و سرشار از تصويرپردازي‌هاي بديع «زندگي پي» ساخته «آنگ لي» به داستان سفر اديسه‌وار مرد جواني به نام «پي پاتل» مي‌پردازد که از يک فاجعه دريايي جان سالم به در مي‌برد و در درياي بي‌کران با يک ببر بنگال هم‌سفر مي‌شود.

فرانکن ويني

پويانمايي نامتعارف «تيم برتون» که به طرز حيرت‌انگيزي به روش ايست‌حرکتي ساخته شده بود چشمان بسياري را به سمت خود خيره کرد. اين داستان عجيب و غريب که در گونه کمدي‌ترسناک به سينماهاي جهان آمد، باوجود نام بزرگ تيم برتون که همراه آن بود موفقيت چنداني در گيشه به دست نياورد اما از نگاه منتقدان و سينماروهاي حرفه‌اي، يک اثر به يادماندني شد.

مشکل با منحني‌ها

يکي ديگر از مهم‌ترين اتفاقات سينمايي سال ۲۰۱۲ ميلادي، حضور دوباره پيرمرد خستگي ناپذير سينما، «کلينت ايستوود» در کسوت بازيگر نقش اول يک فيلم بود. اين کارگردان و ‌بازيگر با فيلم جديدش نشان داد که در سن ۸۱ سالگي هنوز توانايي در دست گرفتن نقش اول يک فيلم مهم را دارد.

بينوايان

به طور دقيق نمي‌توانم بگويم که اين چندمين بينوايان تاريخ سينما و تلويزيون است؛ اما آن‌طور که از شواهد بر مي‌آيد، درام موزيکال «تام هوپر» که با بازي درخشان «راسل کراو» در نقش «ژاورن» و «هيو جکمن» در نقش «ژان والژان» با مدت زمان ۲ ساعت و ۴۰ دقيقه ساخته شده است به‌خوبي از پس جذب تماشاگراني که خط به خط داستان ديکنز را حفظ هستند، برآمده است.

لينکلن

بازهم نام «لينکلن» روي يک فيلم ديگر؛ از حضور اين شخصيت تاريخي آمريکا در نقش شکارچي خون‌آشامان که بگذريم، فيلم امسال «استيون اسپيلبرگ» براساس زندگي رئيس جمهور مشهور آمريکا، فيلم خوش‌ساختي از آب درآمده است که تا به اين‌جاي کار موفق به جلب نظر مثبت تماشاگران و منتقدان شده است.

اسکاي فال

برخلاف بسياري از دوستان، ما هيچ علاقه‌اي به ترجمه نام اين فيلم نداريم و از عنوان «سقوط آسماني» استفاده نمي‌کنيم. آخرين مجموعه از سري «جيمز باند» درحالي که صاحبانش پنجاهمين سالگرد نمايش اولين جيمز باند را جشن مي‌گرفتند تبديل به پرفروش‌ترين فيلم سينماي انگلستان شد و با يک بودجه ۲۰۰ ميليون دلاري، جايگاه خود را به عنوان يکي از موفق‌ترين‌هاي جيمز باند نيز ثبت کرد.

جانگوي از بند رها شده

به‌طور کلي حضور «کوئينتين تارانتينو» در سينما يک اتفاق مهم است، حالا اگر اين اتفاق با ساخت يک فيلم وسترن و بازي «جيمي فاکس»، «لئوناردو دي کاپريو» و «کريستوفر والتز» همراه بشود تبديل به يکي از مهم‌ترين اخبار پايان سال ميلادي مي‌شود.

خيزش شواليه تاريکي

جديدترين بتمن «کريستوفر نولان» به سينماها آمد و با يک فروش خيلي خوب به کارش پايان داد. هم نظر منتقدان مثبت بود و هم نظر تماشاگران و از طرف ديگر تقابل اين محصول شرکت «دي سي کميکز» با «انتقام جويان» اثر «مارول» چندين برابر به ارزش‌هاي اين فيلم نولان افزود؛ با اين حال هنوز روشن نيست که آيا خيزش شواليه تاريکي، آخرين بتمن «کريستين بيل» هم بوده يا نه؟

هابيت: يک سفر غير منتظره

مي‌توان نمايش فيلم «هابيت» در روزهاي پاياني سال ۲۰۱۲ ميلادي را مهم‌ترين اتفاق سينماي جهان در اين سال دانست چرا که پس از ارائه سه‌گانه موفق «ارباب حلقه‌ها» توسط «پيتر جکسون» در دهه ۲۰۰۰ ميلادي، مدت‌هاي مديدي بود که سينمادوستان منتظر به تحقق پيوستن وعده جکسون براي ساخت «هابيت» بودند.


باشگاه خبرنگاران 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
معین
|
United States of America
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
0
0
نویسنده رمان معروف بینوایان ویکتور هوگوست که در فهرست مهمترین ها نویسنده بینوایان به اشتباه دیکنز نوشته شده است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین