آفتابنیوز : آفتاب: فارس متن نامه خودروسازان به وزیر صنعت برای تعویق تولید خودروهای یورو ۴ را منتشر کرد.
در نامهای که خودروسازان در روز ۴ دیماه به مهدی غضنفری وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد تعلیق اجرای استاندارد یورو ۴ نوشتهاند، آمده است: در شرایط فعلی که دشمنان این مرز و بوم، تولید و صنعت( از جمله صنعت نفت) این کشور را هدف گرفتهاند، صنایع خودرو سازی به دلیل مواجهه با مشکلات عدیده خارجی و داخلی، دچار بحران اقتصادی کم سابقهای شدهاند که صرفاً با حمایت ویژه دولت امکان عبور از آن را دارند.
هیئت دولت طی مصوبه شماره ۲۱۲۳۲۶ ت / ۴۶۳۲۰ ه مورخ ۱۶ اسفند سال ۹۰ برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور را تصویب کرد.
بر اساس بند ۶ مصوبه مذکور مقرر شده خودروسازان از ابتدای سال ۹۲ تمام خودروهای خود را بر مبنای استاندارد یورو ۴ تولید کنند.
بر اساس بند ۷ همین مصوبه وزارت نفت موظف شده سوخت خودروهای سبک و سنگین را از سال ۹۱ منطبق با استاندارد جهانی یورو ۴ عرضه کنند، به استناد تبصره همین بند وزارت نفت موظف به تامین ماده «اد بلو» نیز است.
۲- متاسفانه وزارت نفت تاکنون نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و به نظر نمیرسد، تا اواخر برنامه پنجم توسعه نیز قادر به انجام تعهدات خود باشد و به همین دلیل نیز نامه آقای صالحینیا معاون امور صنایع و اقتصادی خطاب به آقای مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران را تا کنون پاسخ ندادهاند. اما مصاحبه اخیر ایشان با خبرگزاری فارس و ایسنا در تاریخهای ۲۵ ( پیوست) حاکی از آن است که به دلیل نداشتن خط لوله انتقال مجزا برای بنزین یورو ۴ و همچنین نداشتن مخازن مجزا در انبارهای شهر ری و تهران جهت ذخیره نمودن بنزین یورو ۴، به ناچار بنزین یورو ۲ و یورو ۴ با هم مخلوط شده و هر دو نوع بنزین در یک مخزن نگهداری می شوند. ضمن آنکه پمپ بنزینهای کشور نیز دارای مخزن مجزا برای بنزین یورو ۴ نیستند.
۳- ایشان به صراحت فرمودهاند: ما معتقدیم تا پایان برنامه پنجم ۷۵ تا ۸۰ درصد بنزین یورو ۴ و یورو ۵ خواهد شد. بنابراین شبکه انتقال یعنی خطوط لوله می توانند این نوع بنزین را به همه شهرها منتقل کنند.(خبرگزاری فارس – پیوست)
لذا استدعا دارد موافقت فرمایید پیشنهاد به تعویق افتادن اجرای استاندارد یورو ۴ در دستور کار ستاد تدابیر ویژه قرار گرفته و مصوبه لازم اخذ شود، تا پس از تأمین و توزیع سراسری سوخت یورو ۴ و ماده ADD BLUE توسط وزارت نفت، تجهیز پمپ بنزین ها به مخازن مجزا و تجهیز مراکز معاینه فنی به امکانات تست یورو ۴، شرکتهای خودروساز نیز تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ را شروع کنند.
این نامه برای صالحینیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شافعی، معاون وزیر صنایع و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی، فروتنی مدیر کل صنایع ماشین سازی و نیرو محرکه، نوابی، مدیر کل نظارت و بازرسی امور صنایع و معادن سازمان بازرسی کل کشور، صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مدیران عامل شرکتهای خودروساز رونوشت شده است.
مردم چه گناهى كرده اند كه خودروى تحميلى شما استاندارد نيست؟
شما خودرو با استاندارد روز توليد كنيد هر زمان جايگاه ها توان عرضه سوخت استانداردتر را داشتند،( با تعداد بيشترى از خودروهاى استاندارد از اين الايندگى كمتراستقبال ميكنيم)
سئوال مهم: در مدتى خودرو سازان مهلت ميخواهند چند ميليون خودرو با استاندارد پائين توليد ميكنند و ايا امكان از رده خارج كردن انها وجود دارد؟
مردم چه گناهى كرده اند كه خودروى تحميلى شما استاندارد نيست؟
شما خودرو با استاندارد روز توليد كنيد هر زمان جايگاه ها توان عرضه سوخت استانداردتر را داشتند،( با تعداد بيشترى از خودروهاى استاندارد از اين الايندگى كمتراستقبال ميكنيم)
سئوال مهم: در مدتى خودرو سازان مهلت ميخواهند چند ميليون خودرو با استاندارد پائين توليد ميكنند و ايا امكان از رده خارج كردن انها وجود دارد؟
اما اینا با این حمایتهای بی شرمانه از خودروسازان!هرسال جون 25000 نفر رو میگیرن انگار نه انگار
وتا زمانی که میشود این فرایند را ادامه بدهیم و دند مردم نرم ودم انهایی که به علت بی کیفتی خودرو خواهند مرد گرم تا باشد ما کشوری تولید کننده در حد جهانی باشیم