کد خبر: ۱۸۲۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱

بازگشت دوباره بیکاری به مرز ۳ میلیون نفر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: افزایش دوباره تعداد بیکاران و عبور آمار از مرز ۳ میلیون نفر در نیمه اول امسال می‌گوید که معادلات سیاست‌گذاران اشتغالی کشور بر روی کاغذ با نیازهای واقعی بازار کار، فاصله معناداری دارد.

به گزارش مهر، بررسی روند بیکاری نیروی جویای کار در کشور نشان می‌دهد که در چند سال اخیر همواره تعداد بیکاران کشور بین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوسان بوده است.

به صورت کلی بیشترین تعداد بیکاران کشور نیز در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند که جدی‌ترین و اصلی‌ترین گروه متقاضیان کار در کشور را تشکیل می‌دهند.

در چند سال اخیر دولت برنامه‌ها و سیاست‌های مشابهی را درباره حل معضل بیکاری جوانان در بازار کار کشور اجرا کرده است که مهمترین آنها، طرح ایجاد و گسترش بنگاههای کوچک زودبازده است. همچنین می‌توان به تلاش برای توسعه مشاغل خانگی به عنوان دومین طرح بزرگ دولتی در بازار کار کشور، یاد کرد.

همه طرح‌های اشتغالی دولت

هرچند دولت در طول چند سال اخیر مباحث مختلفی را پیرامون حل مشکل اشتغال کشور مطرح کرده است، اما به گواه آمارهای رسمی تزریق پول و ارائه تسهیلات بانکی نتوانسته است منجر به گشایشی در بازار کار کشور شود و نه تنها نرخ بیکاری در سال‌های اخیر همواره بالای ۱۰ درصد باقی مانده است، بلکه چندان آثار مثبتی از تاثیر سیاست های اشتغالی دولت وجود ندارد.

بر پایه این گزارش، در حالی که دولت طی سال‌های اخیر برنامه ها و وعده‌های فراوانی را برای حل معضل بیکاری ارائه کرد، اما تعداد بیکاران کشور همچنان بین ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر باقی مانده و در مواردی نیز درست زمانی که دولت صحبت از تحقق میلیون‌ها فرصت جدید شغلی را می‌داد، گزارشات بیکاری آمارهای دیگری را ارائه کرده است.

تعداد بیکاران کشور با توجه به فرمول ۱ ساعت کار در هفته به عنوان مرز میان شاغل و بیکار در سال ۸۴ و ۸۵ به میزان ۲.۶ میلیون نفر، در ۸۶ و ۸۷ به تعداد ۲.۴ میلیون، سال ۸۸ به میزان ۲.۸ میلیون نفر، ۸۹ به تعداد ۳.۲ میلیون و در نهایت طی سال گذشته نیز به ۲.۸ میلیون نفر رسید.

آمار بیکاری ۷ ساله

روند افزایش تعداد بیکاران به بیش از ۳ میلیون نفر در سال ۸۹ در حال تکرار شدن در سال جاری است به نحوی که طبق گزارش مرکز آمار ایران تعداد بیکاران کشور در بهار امسال ۳ میلیون و ۱۴۶ هزار نفر بوده است که این تعداد در تابستان به ۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۷۴ نفر رسید.

کاهش ناچیز ۱۲۲ هزار و ۴۲۶ نفری بیکاران در فاصله بهار تا تابستان امسال در برابر وجود بیش از ۳ میلیون نفر بیکار در کشور؛ نشان دهنده کندی اجرای برنامه های موثر اشتغال زایی و لزوم تغییر سیاست گذاری ها در این بخش است.

تکرار دو آمار بیکاری بالای ۳ میلیون نفر در فصول بهار و تابستان امسال می تواند بیانگر این موضوع باشد که سیاست ها و برنامه های دولت در حوزه بازار کار با کندی مواجه شده و احتمال باقی ماندن تعداد بیکاران کشور بیش از ۳ میلیون نفر را در فصول پاییز و زمستان امسال را تقویت کند.

افزایش ۴۲۵ هزارنفری تعداد کارجویان

در حالی که تعداد بیکاران کشور در تابستان سال ۸۹ به میزان ۳ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۶۲۰ نفر بوده است، این تعداد در تابستان سال گذشته به ۲ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۸۷۲ نفر رسید که نشان دهنده کاهش ۷۲۶ هزار نفری تعداد بیکاران در فاصله تابستان ۸۹ تا تابستان ۹۰ بوده است.

با این حال افزایش دوباره تعداد بیکاران کشور از تابستان ۹۰ تا تابستان سال جاری به میزان ۴۲۵ هزار و ۷۰۲ نفر و همچنین عبور تعداد بیکاران از مرز ۳ میلیون نفر؛ می تواند این پیام را به همراه داشته باشد که بازار کار همچنان با عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار مواجه باشد.

هم اکنون تمرکز و تجمع بیکاران کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارد به نحوی که از کل ۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۷۴ نفر بیکار تابستان امسال، ۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۶۸ نفر در این گروه سنی قرار داشته اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
0
0
منظوراز این امار فقط تهران است ؟ نه که کل کشور !!!
یک هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
0
0
سلام ،
اگر اهداف نظام ، به اهداف اولیه انقلاب اسلامی که خودکفایی و احیای کشاورزی ( که آبروی هر کشور پیشرفته ای است ) ، دامداری ، صنعت و تولیدات داخلی ( که مورد نظر مقام رهبری هم می باشد ) ، راهنمایی نشود و تحقق پیدا نکند ، بیکاری ها روز به روز بیشتر و اوضاع خیلی خرابتر ازاین حالت هم میشود .
باید کشاورزی ، صنعت ، تولیدات را با مدیریتهای کارشناسانه و شوراها و مشورتها ، به تمامی نقاط ایران انتقال داد و بدین وسیله از بیکاری ها و مهاجرتهای بدون برنامه جلوگیری کرد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین