کد خبر: ۱۸۲۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۹

برترین‌ فیلم‌های سینمای جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شاید یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان با موضوع فقر فیلم معروف «الیور توئیست» با اقتباس از رمان «چارلز دیکنز» باشد. این فیلم به کارگردانی «رومن پولانسکی» روایتگر داستان زندگی پسر نوجوانی است که پس از مرگ مادرش در هنگام به دنیا آوردن وی، بیشتر دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در خانه‌های کار کودکان سپری می‌کند.

در جریان فیلم، «الیور توئیست» مورد تجاوز قرار می‌گیرد، گرسنگی می‌کشد و مجبور به دزدی می‌شود و حتی زمانیکه خانه‌ و خانواده‌ای پیدا می‌کند به سرعت ربوده می‌شود و سرانجام نجات پیدا می‌کند. این فیلم نامزد کسب جایزه اسکار بهترین فیلم در سال ۲۰۰۵ شد.

کسانی که فیلم «هتل رواندا» به کارگردانی «تری جورج» را فیلمی با موضوع فقر در نظر نمی‌گیرند، سخت در اشتباه هستند. این فیلم که بر اساس زندگی واقعی آوارگان جنگی رواندا در بهار ۱۹۹۴ ساخته شده است، درباره یک مدیر هتل بنام «پل روسسا باگینا» است که آوازهای منطقه جنگی رواندا را گردهم می‌آورد. جنگ رواندا موجب بی‌خانمانی و فقر بسیاری از خانواده‌ها شد که فقر و زندگی سخت این آوارگان در این فیلم به تصویر کشیده شده است. این فیلم در جشنواره فیلم برلین موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی شد.

«انتهای فقر» به کارگردانی «فیلیپه دیاز» یکی از تکان‌دهنده‌ترین فیلم‌های مستند با موضوع فقر است که مدعی است فقر، زاده‌ی جنگ، برده‌داری و سوء استفاده کشورهای ثروتمند از کشورهای توسعه نیافته است و هنوز وجود دارد. تفاوتی نمی‌کند که آیا مخاطبین پیام فیلم را دریافت می‌کنند یا خیر، در هر صورت حتی خسیس‌ترین بینندگان نیز پس از تماشای فیلم به فکر کمک به فقیران و نیازمندان می‌افتند.

فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» محصول مشترک انگلیس و هند در سال ۲۰۰۸ به کارگردانی «دنی بویل» است که با کسب جوایز فراوان از جمله هشت جایزه‌ی اسکار، هفت جایزه بافتا و چهار جایزه گلدن گلوب، نام خود را به عنوان یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع فقر ثبت کرد. فیلم مشهور «میلیونر زاغه‌نشین» داستان زندگی «جمال مالک»، پسری خیابانی است که در شوی تلویزیونی «کی می‌خواد میلیونر بشه» شرکت می‌کند و در حالیکه تنها یک سوال به برنده شدن او در این مسابقه باقی مانده، تهیه‌کنندگان برنامه او را متهم به تقلب می‌کنند، چراکه باور ندارند یک پسر خیابانی بتواند به تمام سوالات پاسخ دهد.

فیلم «قدیس قلعه واشنگتن» به کارگردانی «تیم هانتر» با بازی بازیگرانی نام‌آشنایی چون «دنی گلوور» و «مت دیلون» روایتگر داستان زندگی دو مرد بی‌خانمان به نام «متئو» و «جری» است که با شستن شیشه اتومبیل‌ها امیدوارند روزی بتوانند خانه‌ای فراهم کنند و در این زمان در پناهگاه افراد بی‌خانمان «فورت واشنگتن» زندگی می‌کنند. در این پناهگاه فقیران «جری» با یکی از افراد بی‌خانمان دیگر درگیر می‌شود و در نهایت کشته می‌شود. «مت دیلون» برای ایفای نقش در این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر از جشنواره فیلم استکهلم سوئد شد.

«در جستجوی خوشبختی» نام یکی دیگر از فیلم‌های متاثر کننده با موضوع فقر است که البته با پایانی خوش همراه است. این فیلم با بازی «ویل اسمیت» و کارگردانی «گابریل موکینو» دارای صحنه‌های حزن‌انگیز فراوانی است که روایتگر داستان زندگی یک مرد با بازی «ویل اسمیت» است که بیشتر سال‌های زندگی خود را صرف اختراع یک اسکنر دندانپزشکی قابل حمل کرده است، اما موفق به فروش آن نمی‌شود‌. در نهایت همسرش او را ترک می‌کند و او مجبور به تخلیه آپارتمانش می‌شود. البته در انتهای فیلم او مرد ثروتمندی می‌شود.

به گزارش ایسنا،فیلم «تکنواز» به کارگردانی «جو رایت» و با نقش‌آفرینی «جیمی فاکس» و «رابرت داونی» است. این فیلم داستان زندگی مردی بی‌خانمان و در عین حال یک موسیقیدان فوق‌العاده است و در نهایت یک روزنامه‌نگار با شنیدن صدای ویلن این فقیر استعداد او را کشف می‌کند. این فیلم نیز همچون فیلم «در جست وجوی خوشبختی» بازگوی داستان فرد فقیری است که به دلیلی غیر از مصرف الکل و یا مواد مخدر به چنین وضعی دچار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین