کد خبر: ۱۸۲۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵

حذف نامحسوس «ریال» از بازار سفر!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علاقه مندان به سفر این روزها با اخبار متفاوتی در خصوص حوزه مورد علاقه اشان روبه رو می شوند. این اخبار از بالارفتن نرخ ارز گرفته تا گران شدن قیمت بلیط هواپیما، همگی سبب سیر نزولی افزایش قیمت سفر شده اند.

به گزارش CHN البته اخبار بازار سفر به اینجا ختم نمی شود بلکه این روزها پدیده جدیدی به نام نرخ‌های ریالی – دلاری در بسته‌های سفر مطرح شده‌اند که مسافر باید بخشی از هزینه دلاری سفر خود را متقول شود.

هرچند با توجه به وضعیت بازار برخی از آژانس ها بسته‌های سفر خود را به ریال میفروشند و دلار نمی‌گیرند، ولی حدود ۴۰ درصد آژانسداران نرخ سفر را به دلار دریافت می کنند چراکه نوسان قیمت ارز در کشور چاره ای جز این برایشان باقی نگذاشته‌است.

دلاری که یک روز ۲۶۰۰ تومان و در روز بعد ۳۱۰۰ تومان است سبب وارد شدن آسیب های جدی به بدنه گردشگری خارجی کشور شد چنانکه آژانسداران راهکار جدیدی اتخاذ کردند و دلار را به عنوان واحد پول سفر در نظر گرفته‌اند.

"ابراهیم مصطفوی" مدیر داخلی یکی از آژانسهایی است که همچنان نرخ سفر را به ریال از مسافر دریافت می‌کند. او درخصوص نرخ‌گذاری‌های جدید بسته‌های سفر گفت: «از آنجایی که برخی از هزینه‌های آژانس‌ها مانند اقامت در هتل و برخی از پروازهای خارجی با دلار محاسبه می‌شود، آژانسداران به ناچار برخی از قیمت‌ها را به دلار به مسافر اعلام می‌کنند در این میان برخی از آژانس‌ها نیز با تبدیل دلار به ریال و محاسبه ریالی آن نرخ‌خود را اعلام می‌کنند.»

در این میان گفته می‌شود، این قیمت با نرخ دلار ۳۰۰۰ تومانی محاسبه می شود چراکه در حال حاضر نرخی که می توان برای دلار در نظر گرفت این قیمت است. البته این نرخ با افزایش فاحش قیمت دلار در بازار آزاد تغییر می کند.

مصطفوی افزود: «هرچند ممکن است با افزایش نرخ دلار این قیمتها برای آژانسدار به صرفه نباشد ولی از آنجایی که پروازها چارتر شده اند، آژانسدار چاره ای جز پر کردن پرواز خود ندارد. از این رو سعی می کند قیمتی را برای دلار هزینه شده در بسته سفر خود در نظر بگیرد که کمترین ضرر را متحمل شود.»

به گفته او، ۳۵ درصد آژانسهایی که تور برگزار می کنند نرخ بسته های سفر خود را به دلار یا یورو اعلام می کنند بخصوص آژانسهایی که تورهای اروپایی برگزار می کنند.

البته این روزها تورهای آفریقا و آمریکا نیز به تورهای اروپایی پیوسته اند و دلار را به عنوان پول رایج بسته‌های سفر خود اعلام می‌کنند. چراکه برای این تورها محاسبه قیمت با ریال به صرفه نیست.

از یک سو بیشتر پروازها خارجی است مخصوصا سفرهایی که نیازمند چند پرواز است تا بتوان به مقصد رسید. از دیگر سو هتل‌های خارجی اتاق های خود را به دلار و یورو می‌فروشند. از این رو برای آژانس برگزار کننده تور اروپا، آمریکا و آفریقا اعلام نرخ به ریال به صرفه نخواهد بود.

قبل از نوسانات قیمت ارز در تورهای اروپایی شاهد ارائه قیمت بسته های سفر به دلار بودیم. این روند یک روند ساده دربرگزاری این تورها بود. این نرخ های دلاری در واقع در شرایطی رخ می داد که سود آژانسدار در دریافت یورو یا دلار از مسافر و خرج کردن آن بود که صرف پروازهای داخلی، کشتی های کروز و اقامت درهتل می شد.

ولی این روزها با نوساناتی که بازار ارز پشست سر گذاشت شاهد تبدیل دلار به پول رایج سفر شدیم و حتا تورهای آسیایی نیز به دلار قیمت گذاری می شوند. چنانکه حدود ۳۰ درصد آژانسها که تورهای اروپایی یا آسیایی برگزار می کنند نیز نرخ بسته های سفر خودرا ریالی – دلاری محاسبه می کنند. به این معنا که آژانسهایی که با پروازهای داخلی کار می کنند قیمت هواپیما را ریالی اعلام می کنند و قیمت هتلها را به دلار محاسبه می کنند اینگونه است که با نرخ های ریالی – دلاری مواجه می شویم.

با این وجود، رشد مسافر کاهش چشمگیری داشته چنانکه برخی از کاهش ۹۰ درصدی تعداد مسافران و برخی دیگر از کاهش ۹۹ درصدی آن در تورهای خارجی خبر می دهند. بیشتر آژانسها توانایی پر کردن تورهای خودرا ندارند و ناچار متضرر می شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین