کد خبر: ۱۸۲۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶

حرف‌های متفاوت معاون وزیر ارشاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای جالب و کمی متفاوت با خبرنگار سایت سوئیسی «شالوارخ» تقریباً در همه حوزه‌ها از سیاسی گرفته تا روابط بین‌الملل، نکاتی را گفته است.

به گزارش مهر،آنچه در پی می‌آید، مشروح گفتگویی است که «مانفرد یوهان پیتریش» خبرنگار ویژه سایت «شالوارخ» سوئیس با محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دفتر معاون مطبوعاتی انجام شده و عیناً از سایت این معاونت نقل می‌شود؛ یکی از نکات جالب این مصاحبه، آغاز آن است؛ این گفتگو با صحبت‌های محمدزاده (مصاحبه شونده) شروع می‌شود!

محمدزاده: یکی از مشکلات غربی‌ها این است که ایران را نمی‌شناسند و در عصر ارتباطات، این یک ظلم بزرگ است. واقعیت‌ها در ایران با آنچه در اذهان غربی‌هاست، تفاوت بسیاری دارد. من فضای رسانه‌ای را فقط برای شما توضیح می‌دهم. در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۵۰۰۰ نشریه منتشر می‌شود که درصد کمی دولتی بوده و اغلب متعلق به اشخاص با عقایده و ایده‌های متفاوت است.

رسانه‌های مستقل ما شامل ۱۵۰ نشریه در قالب روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه و فصلنامه و حدود ۲۰ خبرگزاری رسمی و صدها پایگاه و سایت اطلاع رسانی است. دولت فقط یک روزنامه و ۱ یا ۲ خبرگزاری دارد و مابقی غیردولتی‌اند. در برخی اوقات شدیدترین انتقادات از دولت به عمل می‌آید اما دولت نسبت به انتقادات کاملاً آرام و خونسرد است.

اگر روزانه تیتر مطبوعات را مرور کنید شاهد خواهید بود چه حملاتی به دولت می‌شود. در حالی که کشورهای غربی می‌گویند ایران زندان بزرگ روزنامه‌نگاران است یا در ایران آزادی بیان وجود ندارد. اینجا رئیس جمهور ما و سایر دولتمردان از شدیدترین انتقادات در امان نیستند. خود من اصلاٌ از نقد خبرنگاران استقبال می‌کنم و هر روز مجوزهای جدیدی صادر می‌شود.

برای نمونه در جلسه امروز هیئت نظارت بر مطبوعات به ۳۰ نشریه و ۵ خبرگزاری جدید مجوز داده شد. این فضای رسانه‌ای کشور ماست. شما ببینید در سایر موضوعات فاصله بین واقعیت و آنچه که گفته می‌شود چقدر است؟ بحث انرژی هسته‌ای یک مثال بارز است. رسانه‌های غربی همه جا ادعا می‌کنند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.

در حالی که دولتمردان و سیاستمداران غربی بهتر از مردم عادی می‌دانند که اینطور نیست. ما مسلمان و شیعه‌ایم و به فتوای مراجعمان اعتقاد داریم. حدود ۲۰۰ سال پیش علمای ما در مبارزه با استعمار انگلیس فتوا دادند که مردم سیگار و قلیان نکشند. همه مردم و حتی زنان پادشاه قلیان‌هایشان را دور انداختند. چون در آن مقطع یکی از علمای ما در اعتراض به کمپانی رژی، فرمان تحریم توتون و تنباکو را صادر کرده بود.

امروز رهبر انقلاب فرموده اند استفاده از سلاح هسته‌ای برای ما حرام است. در این صورت اگر ما به دنبال سلاح هسته‌ای باشیم یعنی به دینمان توجه نکرده‌ایم. این نه یک راهبرد سیاسی و نه استراتژی بلکه یک دستور دینی است. غربی‌ها خوب این را می‌دانند اما در رسانه‌هایشان اینطور مطرح نمی‌کنند. انرژی‌های فسیلی به سرعت رو به اتمام است و در آینده نزدیک همه کشورهای صاحب انرژی ذخایرشان تمام می‌شود.

در آینده کسی قدرت خواهد داشت که انرژی‌های نوین را در اختیار داشته باشد. بعضی از قدرت‌های بزرگ می‌خواهند این انرژی‌ها تنها در اختیار آنها باشد که آینده را در کنترل خود داشته باشند. تلاش برای کسب انرژی صلح آمیز تلاش برای آینده است. آیا ایران به خاطر تلاش برای دستیابی به انرژی پاکی که شعار غربی هاست مستحق این تحریمهاست؟

مانفرد: شما تمام این بحث را می‌توانید کنار بگذارید و تنها این نکته را بگویید که از اورانیوم صرف نظر می‌کنیم و به فلوریم می‌پردازیم.

محمدزاده: مطمئنم اینطور نیست و آنها باز به دنبال بهانه خواهند بود.

مانفرد: قطعا همینطور است و بحث بحث انرژی نیست. مشکل اصلی اینجاست که شما اشتباهی مرتکب شده‌اید و در سر، سودای مستقل بودن را دارید.

محمدزاده: و تاوان آن را داریم می‌پردازیم.

مانفرد: هیچ کشور مستقلی در دنیا جز ایران وجود ندارد.

محمدزاده: شعار اول انقلاب ما «نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی» بود. اجلاس غیرمتعهدها را در همین راستا برگزار کردیم. آیا شما دولت غیرمتعهدی در دنیا سراغ دارید؟ ملت‌ها دوست دارند مستقل باشند ولی نمی‌توانند. ما امروز تحت فشارهای شدیدی هستیم. مهمترین شعار غربی‌ها آزادی بیان است. امروز آزادی بیان در کشور ما به خاطر دخالت غربی‌ها تحت فشار قرار دارد. روزنامه‌های ما مشکل کاغذ دارند.

یکی از شعارهای زیبای جهان امروز «حقوق بشر» است اما در کشور ما مردمی هستند که به خاطر کمبود دارو مشکل دارند. ۳۳ سال است آمریکایی‌ها ما را تحریم کرده‌اند ما با وجود تحریم‌ها پیشرفت هم کردیم. امروز ما در منطقه از جهت تولید علم و ساخت داروهای نوترکیب اول هستیم. ماهواره مان در فضاست و کشورما در حال رشد است.

البته فشار هم به ما وارد می‌شود ولی تا زمانی که اعتقادمان به مسیرمان پابرجا باشد همه چیز قابل حل است. نکته دیگر در خصوص فضای رسانه‌ای این است که رسانه‌های دنیا در دست نظام سلطه است. نظام سلطه یک مثلث است که دارای سه ضلع رسانه، لابی صهیونیسم و سرمایه است. رسانه‌های بزرگ دنیا یا متعلق به صهیونیست‌ها و یا در اختیار صاحبان سرمایه هستند. سرمایه‌های دنیا اغلب متعلق به صهیونیست‌هاست.

لذا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله می‌شود. هزاران نفر کشته می‌شوند. نه تنها از مردم افغانستان بلکه از بیگناهان آمریکایی هم کشته می‌شود. کاروان عروسی مردم افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم مورد حمله قرار می گیرد. در عراق روزانه ۱۰۰ ها نفر کشته می‌شوند. آیا این حقوق بشر است؟ تا جایی که ما می‌بینیم این بشر به وسیله سلاح‌ها و به بهانه‌های مختلف کشته می‌شود.

مانفرد: شیطان پرست‌ها هستند که در خدمت شیطان هستند.

محمدزاده: در حالی که این سئوال مطرح است که چرا آمریکا و ناتو به افغانستان لشکر کشیدند و بن لادن کیست؟ که بود؟ از کجا رشد کرد؟ اگر دنبال بن لادن بودند چرا وقتی کشته شد کسی جسد او را ندید. جسدش به اقیانوس انداخته شد. چرا کسی به ابهامات انفجار برج‌های دوقلو پاسخ نداد؟ و هزاران مورد دیگر که کسی مطرح نمی‌کند.

مانفرد: مردم مطرح می‌کنند ولی صدای مردم خفه می‌شود.

محمدزاده: با رسانه‌ها صدای مردم خفه می‌شود. نظام سلطه ۲ هدف کلی دارد: اول کسب سود و ثروت و دوم، اداره جهان. این دو لازم و ملزوم همدیگرند. نظام سلطه فکر می‌کند این وضعیت ادامه دارد. در حالی که فطرت انسانها مثل هم است. همه انسانها آفریده خدا هستند و خداوند فطرت انسانی را در آنها به ودیعه گذارده است. هرکسی با هر دینی فطرتی دارد و فطرت انسان‌ها طرفدار صلح و عدالت و مخالف با شیطان است.

جهان از تاریکی به سوی نور و روشنایی در حرکت است. همۀ جهان به سمت نور در حرکت است و هیچکس نمی‌تواند مانع آن شود. آیا وقتی شب به صبح نزدیک می‌شود کسی می‌تواند جلوی روز شدن را بگیرد؟ آینده جهان مثل سپیده صبح است. ملّای رومی در تمثیلی می‌گوید: کسی که از خورشید تعریف می‌کند از خورشید تعریف نمی‌کند از چشمان خود تعریف می‌کند. کسی هم که به خورشید بد می‌گوید در واقع به چشم خود بد می‌گوید که نمی‌تواند نور را ببیند. روشنایی یک واقعیت در درون انسانهاست. روح‌ها به هم متصل می‌شوند. قطره‌های متعدد به هم وصل می‌شوند و تبدیل به دریا می‌شوند. «قطره دریاست اگر با دریاست ورنه او قطره و دریا دریاست». دریا به معنای پاکی و روشنایی مطلق است. ما باید دلهامان را صاف کنیم زیرا شب تمام می‌شود.

مانفرد: آنچه که اتفاق می‌افتد جنگ علیه اسلام نیست. جنگ علیه معنویت است. شیطان پرست‌ها مسیحیت را نابود کردند به نحوی که از مسیحیت اکنون چیزی باقی نمانده است. بعد از مسیحیت نوبت اسلام است. اینها می‌خواهند مردم از خدا برگردانند.

کشتن میلیون‌ها انسان برای آنها مهم نیست. در گلدستون رامینی مثل ۱۰ فرمان نوشتند که جمعیت جهان باید به نیم میلیون برسد. از طریق جهانی سازی می‌خواهند این کار را انجام دهند. هدف آنها کنترل همه جهان از طریق یک دولت واحد، یک مذهب واحد و یک پول واحد است. هر که سر راه آنها باشد، باید نابود شود. مانند بازی شطرنج است.

راهبرد چیست؟ به نظر آنها کشتن پادشاه و خلاصی از شر ملکه. از نظر آنها پادشاه روسیه و ملکه چین است. حرفهای کیسینجر و آلبرایت موید این نکته است که روسیه به جهان تعلق دارد . در واقع می‌خواهند بگویند به ما آمریکایی‌ها تعلق دارد. با یلتسین این بلا را سر روسیه آوردند و با ۱۰۰ میلیون دلار او را خریدند. پوتین رابطه را معکوس کرد. لذا دشمن آنهاست.

از نظر آنها کشورهای عراق، ایران، سوریه و لیبی سکوی پرتاب به سمت مرکز اصلی یعنی روسیه هستند. اشتباه صدام این بود که دلار را حذف و یورو را جایگزین کرد. قذافی همین اشتباه را مرتکب شد. در نشست گروه ۲۰ آنها همدیگر را می‌بوسیدند و سال بعد کشور قذافی را بمباران کردند. (با شوخی) شما اگر آمریکا را به عنوان دوست در کنار خود داشته باشید دیگر نیازی به دشمن ندارید.

محمدزاده: ۳ سال پیش در سازمان ملل دیدم که قذافی در مجمع عمومی بیشتر از دو ساعت از آمریکا تعریف کرد. اما نهایتا با او چه کردند؟ شما باید بدانید که لشکرکشی به افغانستان تلاش برای ناامن کردن شرق آسیاست. مواضع آنها در قبال سوریه، لیبی و سایر کشورها برای نابودی شاه و ملکه است. امروز تحلیل‌های درست در جهان کم است. تحلیل‌های شما باید مطرح شود. خوشحال شدم از دیدن شما مخصوصاً اینکه شما انسانی روشن و آگاهید.

مانفرد: همکاران من می‌گویند می‌دانیم دروغ می‌گوییم ولی می‌ترسیم راست بگوییم.

محمدزاده: این همان دل‌های پاک است که بالاخره روزی جلوه‌گر می‌شوند. اگر قدرت‌های بزرگ در درون انسان‌ها شکسته شوند بیرون هم می‌شکنند. دیری نخواهد گذشت که قدرت‌های بزرگ خواهند شکست. مثل آن خرگوشی که با تیر و کمان می‌خواست نور خورشید را خاموش کند. اینها در مبارزه با صلح و عدالت اشتباه می‌کنند.

مانفرد: ترس دارم که در جنگ بین حق و باطل، باطل پیروز شود چون پول زیاد دارد.

محمدزاده: وعده خدا این نیست. خدا به مومنین وعده پیروزی داده است.

مانفرد: کی؟ چند نفر باید تلف شوند؟

محمدزاده: خیلی زود. مهم این است که اعتقاد داشته باشیم. امام در ابتدای انقلاب در یک جمله کوتاه گفت «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». دلیلش چه بود؟ آمریکا از درون امام شکسته شده بود لذا امام برای شکسته شدن آمریکا در برون این کار را کرد. آنها ۸ سال تمام رودررو با ما جنگیدند. مسئولان ما را ترور کردند، هواپیماهای ما را در هوا زدند.

شهرهای ما تصرف شد. همه به صدام سلاح دادند تا ایران را شکست دهد. اما ایران شکست نخورد چون قدرت بزرگ تر را در درون شکسته بودیم. هیبت ظلم زود شکسته خواهد شد. نیاز به بمب و موشک نیست. تنها به ایمان نیاز است.

در بنگلادش از من سئوال کردند که می‌خواهید بمب اتمی بسازید و ما خوشحالیم؟ گفتم بالاتر از بمب اتم چیزی داریم که به شما هدیه می‌دهیم: آن ایمان است. کدام کشور با بمب اتمی نجات یافت؟ اتحاد جماهیر شوروی یا اسرائیل؟ استدلالی از آقای احمدی‌نژاد برای شما نقل می‌کنم: ایشان می‌گویند چه کسی صلاحیت ندارد از تکنولوژی هسته‌ای استفاده کند؟ کسی که یک بار از آن استفاده ناصحیح کرده؟ یا کسی که ممکن است در آینده آن را داشته باشد؟

مانفرد: درباره هولوکاست اگر چیزی بگوییم ۶ سال زندان دارد. این است آزادی بیان؟! من هم رئیس گروه دوستی ایران و سوئیس و هم رئیس اتاق بازرگانی آبخازیا هستم. آبخازیا مثل ما به جنگ پرداخت. به جنگ با گرجستان و آنها هم سربازانشان را از دست دادند. داستان آبخازیا اینگونه بود که استالین، روسی نبود و آبخازی بود و وقتی به قدرت رسید آبخازی را مستقل کرد. پس از فروپاشی شوروی در پی استقلال برآمدند و از گرجستان جدا شدند.

یلتسین نپذیرفت چون عروسک دست نشانده غرب بود. آبخازی توانست گرجستان را شکست دهد. هرچند روسیه حمایتش نمی‌کرد. آبخازی ۸ سال تحریم شد. آنها منابع نداشتند. پوتین تحریم آنها را برداشت. سال ۲۰۱۰ ساکاشویلی تلاش کرد به آنجا حمله کند. روس‌ها مداخله کردند و آنها را شکست دادند. آبخازی توسط حدود ۱۰ کشور به رسمیت شناخته شد و هیچ یک از کشورهای غربی آن را به رسمیت نشناختند و تحریم‌ها علیه آن همچنان ادامه دارد. شغل من این است که مشکلات آنجا را رفع کنم. حال سئوالی دارم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در برابر آبخازیا چیست؟

محمدزاده: پاسخ این سئوال را باید از وزارت امور خارجه بگیرید. اما کلیت بحث ما این است که ما در قالب سیاست نه شرقی نه غربی، نفی ظلم از هر طرفی را دنبال می‌کنیم. لذا ما به ایده‌ها و عقاید همه احترام می‌گذاریم و از مبارزاتشان حمایت می‌کنیم. حتی در سوریه حرف مخالفان بشار اسد را هم می‌شنویم. با ساکاشویلی مخالف بودیم چون ظالمانه رفتار می‌کرد و با روسیه همفکر بودیم. ما در بحث ظلم، استاندارد دوگانه را قبول نداریم.

صلح و عدالت را برای همه می‌خواهیم. حتی اگر دشمنان ما باشند. ما برای ۴۰ میلیون کارتن خواب امریکا نگرانیم. برای ظلم به مردم فرانسه نگرانیم. ما چند خدا نداریم بلکه تنها یک خدا داریم و آن خدای پاکی‌ها، خوبی‌ها و صلح و عدالت است و خدای همه زیبایی‌هاست. ما باید تلاش کنیم به صلح نزدیک شویم.

ما مردم سوئیس را بیشتر از اروپایی‌ها دوست داریم. چون مردم سوئیس جنگ طلب نیستند مثل مردم ایران هستند. ما همیشه در جنگ‌ها دفاع کردیم. من حماسه ویلهلم تل اثر شیلر را مطالعه کرده‌ام واز آن لذت برده‌ام. رشته من ادبیات فارسی است. می‌دانم چقدر ادبیات سوئیس زیباست. این دیدار به یاد من خواهد ماند. امیدوارم در ایران به شما خوش بگذرد و باز به ایران بیایید. ما هم سوئیس را ببینیم.

مانفرد: آنچه من را به حرکت درمی‌آورد این است که حق را از باطل تشخیص دهم. امیدوارم در پی این تحلیل‌ها به حقایق پی ببرم و از شما بابت این دیدار و سخنانتان تشکر می‌کنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین