کد خبر: ۱۸۲۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۴

لئون میناسیان، تاریخ‌نگار ارمنی درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این نویسنده و پژوهشگر ایرانی پس از چند روز که در بستر بیماری بود، در بامداد روز اول ژانویه ۲۰۱۳ میلادی از دنیا رفت.

لئون میناسیان متولد سال ۱۲۹۹ خورشیدی در روستای ارمنی‌نشین «خویگان» در شهرستان فریدن استان اصفهان بود. سال ۱۳۳۰ به اصفهان رفت و تا سال ۱۳۶۰ خورشیدی به مدت ۳۰ سال در مدارس ملی ارامنه جلفا مشغول آموزش بود.

او در اصفهان از سال ۱۳۴۶ خورشیدی به عنوان سرپرست افتخاری موزه ارامنه جلفا و از سال ۱۳۵۱ به مدیریت چاپخانه جلفا برگزیده شد و پس از بازنشستگی از سال ۱۳۵۹ مسؤولیت کتابخانه کلیسای وانک نیز به او واگذار شد.

او موفق شد که اسناد و مدارک بایگانی ‌شده ۳۵۰ ساله کلیسای وانک را گردآوری و تنظیم کند که در سال ۱۳۶۲ به چاپ رسید.

میناسیان نویسندگی را از کودکی آغاز کرد و بعد‌ها در کنار تدریس، بخش عمده وقتش را صرف مطالعه و پژوهش می‌کرد.

او ۷۰ جلد کتاب - ۱۰ جلد به زبان فارسی و ۶۰ جلد به زبان ارمنی - درباره تاریخ ارامنه فریدن و جلفا، تاریخ هنر و هنرمندان ارامنه این منطقه، نسخ خطی موجود در موزه جلفا و... نگاشته است.

به گزارش ایسنا، برخی از آثار لئون میناسیان عبارت‌اند از: «تاریخ سیصد و پنجاه ساله ارامنه فریدن»، «تاریخچه اولین چاپخانه ایران در جلفای اصفهان از سال ۱۶۳۸ تا ۱۹۷۲ میلادی»، «مؤسسه‌های ارامنه ایران»، «فهرست کتاب‌های خطی موزه ارامنه جلفا»، «چهار کتاب از سرایندگان و نوازندگان ارمنی فریدن». «صومعه‏های ارامنه ایران»، «تاریخ ارمنیان جلفای اصفهان در یکصد و چهل سال اخیر ۱۹۹۶-۱۸۵۶»، «دو فرمان از حضرت رسول و حضرت امیرالمؤمنین»، «نظر مختصری به آیین مذهبی ارامنه ارتدوکس» و «ارمنیان ایران».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین