کد خبر: ۱۸۳۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۱
در نشست «تجربه‌ی تهران» مطرح شد:

تهران هر روز در یک شوک جدید است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این معمار، که عصر چهارشنبه ۱۳ دی ماه، در نشست هم‌اندیشی «تجربه تهران» که در موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد، سخن می‌گفت؛ اظهار کرد: ما یک ویژگی‌ و تصویر ذهنی مشترک از شهر تهران در میان همه‌ی افراد می‌توانیم ایجاد کنیم تا برای این شهر یک هویت مشترک داشته باشیم، کاری که اکنون همه‌ی دنیا برای شهرهای مهم و تاریخی خود انجام می‌دهند و ایران در آن عقب‌تر از همه است.

او توجه به منسجم کردن تهران و عواملی که به این شهر اعتبار می‌دهد را از جمله موارد مهم و حائز اهمیت برای حفاظت از تهران دانست و افزود: نخستین چیز در تهران قدیم، کوه البرز است. همه‌ی آنچه که در تهران قدیم در عهد بعد از قاجارها ایجاد شده است، نیز جزو میراث ملی ما هستند.

بافت‌های قدیمی، ساختمان‌های مهم حکومتی، پیاده‌روها فضاهای عمومی شهر، ساختمان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس همگی به عنوان نشانه در ذهن ما هستند، که هر یک از آنها را می‌توان برای تهران نشانه قرار داد.

وی با اشاره به سخنرانی که مدتی پیش آیت‌الله حائری شیرازی درباره‌ی شهر تهران داشته‌اند و سه شاخصه‌ی هوای غیرآلوده، فضای سبز برای مردم و شهر بدون ترافیک را برای یک شهر اسلامی مهم دانسته بودند، گفت: این فکر بسیار عالی است که از دید یک روحانی درباره یک شهر اسلامی مطرح می‌شود.

او با تاکید بر وجود ایرادهایی در حوزه‌ی فرهنگی شهر تهران که باید نخست درباره‌ی آن‌ها قدم برداشت و به فکر اصلاح آنها بود، اضافه کرد: به نظر می‌رسد آخرین کسانی که برایشان شهر تهران اهمیت دارد مهندسان و معماران هستند. در جامعه‌ی حرفه‌ای معماران و مهندسان، هیچ‌گاه واژه‌ی تهران قدیم یا تهران تاریخی بکار نمی‌رود. اصلا به عنوان یک موجود، اسمی از آن نیست.

یلدا ادامه داد: اکنون ضوابط و مقررات در سرتاسر شهر تهران یکی است و بافت‌های تاریخی، فرسوده و معمولی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در طرح جامع در روستاها نیز ساخت‌وسازها کمتر از چهار طبقه نیستند و حتی به شهرداری این مناطق دستور داده می‌شود تا همین‌گونه عمل کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی، اضافه کرد: با این وضعیت همه‌ی باغ‌های باقی‌مانده در شهر تهران نیز از بین می‌روند. اکنون حتی در مناطق شمالی تهران همه چیز قفل شده است. ساخت و سازها بیش از حد انجام می‌شوند و دیگر راه ورود به اصلی‌ترین نقطه‌ی شهر بسیار طولانی و پیچ در پیچ شده است، حتی در بقیه مکان‌های شهر تهران نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.

او با اشاره به این‌که، برای خدمات شهری در طرح جامع هیچ چیز تصویب‌شده‌ای وجود ندارد، افزود: با تهیه شدن طرح تفصیلی شهرداری تهران، حدود ۷۰ طرح دیگر که به سفارش همین نهاد در سال‌های گذشته تهیه شده است، دیگر مورد قبول نیستند. این وضعیت کنونی تهران ماست.

این معمار با اشاره به اینکه تهران به پیرایش فضاهای عمومی نیاز دارد، نه افزودن به فضاها، اظهار کرد: باید در کنار موج نوسازی‌هایی که اکنون در تهران وجود دارد،‌ گزینه‌هایی برای جبران بوجود بیاوریم. در واقع یکسری خدمات باید در جریان این نوسازی‌ها به جریان کمک کنند. باید حالا نگران آینده‌ی تهران باشیم چون دیگر هیچ جای خالی نداریم. در واقع به فضا نیاز داریم.

این دوستدار حوزه میراث فرهنگی افزود: اگر بتوانیم حصار طهماسبی را در کل تهران نگه داریم یک قدم بسیار بزرگ و خوب برداشته‌ایم. در سال‌های گذشته طرح‌ها و نقشه‌هایی در تهران قدیم تهیه شد تا بتوانیم در آن مسیر پیاده راه برویم، ولی هنوز هیچ کدام هنوز آن قدر جدی گرفته نشده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون مقابل خیابان ۱۵ خرداد یکسری ساماندهی با نمای دکور مانند بر روی بدنه‌های جنوبی در حال انجام است، ولی هیچ کدام استحکام‌بخشی مناسبی ندارند. دروازه‌های جدیدی در بازار تهران در حال ساخت هستند که با بافت تاریخی، ناهمگونی دارند.

یلدا تاکید کرد: ما باید در این دوره، چیزی از زمان خودمان در شهر بسازیم تا آبرویمان را برای آیندگان بخرد.

وی افزود: اکنون در بازار طاق طویزه می‌سازند و فکر می‌کنند نمای زیبایی دارد. با پلاستوفوم طاق‌های دروغی و سبک می‌گذارند که اصلا مناسب منطقه نیست. بازار حاجب‌الدوله و چند بازارچه اطراف آن در بازار تاریخی تهران نیز در معرض تخریبند ولی کسی به آن‌ها نیز توجه نمی‌کند.

به گزارش ایسنا؛ او با تاکید بر لزوم ایجاد یک تهران فرهنگی در این شهر شلوغ، افزود: باید ببینیم چگونه می‌توان در تهران بخش‌های تاریخی و قدیمی را به یکدیگر چسباند. با این کار یک مرکزیت فرهنگی می‌توان به تهران داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
0
0
موقعی که مردم دارن از الودگی می میرن و تا چند سال دیگه همه در گیر سرطان می شن معماری کیلویی چنده؟
اول سلا متی مردم بعد معضل ترافیک بعد معماری برای ایندگان
تازه زلزله رو نگفتم یه وقت نترسین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین