کد خبر: ۱۸۳۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۱

با خاموش‌شدن یک مشعل گاز،حجم ذخایر قابل برداشت نفت خام ایران ۱۲۰ میلیون بشکه افزایش یابد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با خاموش شدن یک مشعل گاز در جنوب کشور و تزریق ۱۹ میلیون فوت مکعب گاز این مشعل به میدان نفتی نرگسی، پیش بینی می‌شود . 

به گزارش مهر، آمارهای رسمی نشان می‌دهد به طور متوسط روزانه ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب گاز در مشعل پالایشگاه های نفت و گاز، مجتمع‌های پتروشیمی و برخی از تاسیسات نفتی کشور بدون کوچک‌ترین استفاده‌ای می سوزد.

بر این اساس در چند سال اخیر طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی طرح‌های متعدد جمع آوری گازهای همراه نفت (NGL) در مناطق مختلف نفت‌خیز کشور همچون استان خوزستان، مناطق غرب رودخانه کارون، جزایر مختلف خلیج فارس همچون NGLهای سیری، خارگ و قشم در دستور کار مجموعه صنعت نفت قرار گرفته است.

در حال حاضر حجم ذخایر نفت خام قابل برداشت ایران بیش از ۱۵۵ میلیارد بشکه برآورد می شود که در صورت راه اندازی طرح‌های مختلف NGL امکان تزریق مجدد گازهای همراه نفت به مخازن هیدروکربوری و افزایش ذخایر قابل برداشت نفت کشور فراهم می شود.

از این رو پیش بینی می‌شود تا چند هفته آینده ۲ پروژه جدید NGL در جزیره سیری با ظرفیت ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گاز و NGL طرح توسعه میدان نفتی نرگسی با ظرفیت جمع آوری روزانه ۱۹ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

با بهره‌برداری از پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت در میدان نفتی نرگسی علاوه بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، طرح جدیدی به منظور تزریق مجدد گاز به مخزن و افزایش ذخایر نفت این میدان هدف گذاری شده است.

به عبارت دیگر، با خاموش شدن مشعل ۱۹ میلیون فوت مکعبی گاز این میدان نفتی در شمال استان بوشهر و تزریق مجدد آن به مخزن هیدروکربوری ذخایر نفت خام ایران حدود ۱۲۰ میلیون بشکه افزایش می یابد.

میدان نفتی نرگسی یکی از میادین نسبتا قدیمی نفت کشور بوده که در سال ۱۳۵۳ خورشیدی کشف و از سال ۱۳۷۶ تولید از آن آغاز شد که پیش بینی می شودتا چند هفته اینده با بهره برداری از طرح جمع آوری گازهای همراه روزانه از سوختن ۱۹ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت جلوگیری شود.

سیدعبدالله موسوی مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای اجرای این طرح گازی، گفت: این پروژه با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تامین گاز مورد نیاز تزریق به مخزن آسماری میدان نرگسی اجرا شده است با راه اندازی آن فرآیند تزریق گاز و فشار افزایی مخزن نرگسی آغاز می‌شود.

در این پروژه یک ایستگاه تقویت فشار گاز برای جمع آوری حدود ۱۹ میلیون فوت مکعب گاز و تقویت فشار آنها تا ۲ هزار و ۹۰۰ پام(پوند بر اینچ مربع)، یک واحد آب زدایی گاز، خطوط لوله برای ارسال گازها به چاه‌های تزریقی و تسهیلات سرچاهی تزریق طراحی و احداث شده است.

در همین حال شرکت ملی نفت ایران با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: برای اجرای پروژه جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه نفت نرگسی بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

مهمترین تاثیر اجرای این پروژه کاهش حداقل ۹۰ درصدی حجم آلاینده‌های هیدروکربوری ناشی از سوختن گازهای همراه از یک سو و افزایش حجم نفت تولیدی مخزن به میزان ۱۲۰ میلیون بشکه در طول دوره برداشت است.

از سوی دیگر پروژه‌های جمع آوری گازهای تولیدی واحد بهره‌برداری هفت شهیدان، تزریق گاز قلعه‌نار از منشا گازهای همراه و سازند بنگستان، احداث ایستگاه تزریق گازهای همراه و بنگستان لب سفید از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در مناطق نفتخیز جنوب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین