آفتابنیوز : آفتاب: زندگینامه، فعالیتها و مبارزات وی گنجینه ارزشمندی از تاریخ انقلاب اسلامی در این استان را تشکیل میدهد به طوری که انقلاب اسلامی در این خطه بدون نام و یاد ملا حسنی معنا و مفهوم نخواهد داشت.
به گزارش فارس، آنچه میخوانید گفتوگوی آدینه تهران با آیتالله حسنی است:
حضرت آیتالله حسنی از اینکه امروز جمعه پیش از خطبههای نماز وقت گرانبهای خود را به هفتهنامه آدینه تهران اختصاص دادید کمال سپاسگزاری را دارم. میخواهم بحث را از سوابق مبارزاتی شما در پیش از انقلاب اسلامی آغاز کنم. حضرتعالی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه را در ارومیه اقامه میکردید. برگزاری نماز جمعه در اوایل دهه چهل با چه محدودیتهایی همراه بود و چه کمکی به عمق گرفتن مبارزات در ارومیه میکرد؟
ما در مقابل امام جمعه شهر ارومیه که در آن زمان منصوب شاه بودند مثل افرادی مانند آقای میر و آقای زاهدی که مرتب در خطبهها شاه را دعا میکردند و مجیزگوی رژیم پهلوی بودند در منطقه خودمان و همچنین در روستای «بزرگآباد» که زادگاه بنده است نماز جمعه برگزار میکردیم و مشکلات مردم در آن زمان که «لا تعد و لا تحصی» بود را متذکر میشدیم.
رژیم مخالفتهای زیادی با این نماز جمعهها میکرد و حتی در مقطعی اسلحه بنده را نیز گرفتند. جمعهها قبل از برگزاری نماز جمعه اهل نماز اول صبح جمع میشدند و برای کمک به باغات پیرزنان و نیازمندان، برای عمران و آبادی روستا و... با بیل و کلنگ حرکت میکردند و ظهر هنگام نماز مجددا به مسجد روستا برمیگشتند. آن روزها در کنار مسجد انبار زکات داشتند و روحیه خاصی بر نمازگزاران حاکم بود که اقامه نماز جمعه را بسیار لذتبخش میکرد چرا که برگزاری نماز موجب کمک به محرومین و مستضعفین، آبادی و عمران روستا میشد.
حضرتعالی همواره یکی از نقاط اتکای مردم در مقابل جریانات تجزیهطلب مثل احزاب کومله و دموکرات و... بعد از پیروزی انقلاب بودید. فکر میکنید چرا تجزیهطلبان بعد از پیروزی انقلاب به اهداف خود نرسیدند و ارزیابی شما از وضعیت این گروهها در شرایط کنونی چیست؟
به نظر من مهمترین عامل در ناکامی تجزیهطلبان اتحاد و وحدتی است که در بین ملت ایران اعم از شیعه و سنی حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنهای ایجاد کردهاند. ما در اوایل انقلاب مطیع صرف فرامین امام بودیم و اوامر ایشان را به هر قیمت اجرا میکردیم. ما اولین کسانی بودیم که به فرمان امام خمینی(ره) بسیج را در ابتدای انقلاب تشکیل دادیم.
حتی باید بگویم پیش از پیروزی انقلاب نیز یک گروه مسلح شبیه بسیج تشکیل داده بودیم که مطیع اوامر امام خمینی(ره) بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قرار شد بنده به اتفاق جمعی از علما خدمت حضرت امام خمینی برسیم. روز ملاقات من احساس کردم که محافظین و اطرافیان حضرت امام مخالفند که من مسلح خدمت ایشان شرفیاب شوم.
علاقه من به امام به حدی بود که ما دیوانه ایشان بودیم. اما این علاقه با زمین گذاشتن اسلحه جور در نمیآمد. مرحوم حاج احمد آقای خمینی خدمت امام رسیدند و عنوان کرده بودند که نظر حسنی این است که مسلح خدمت شما بیاید. امام در پاسخ به حاج احمد آقا سه بار فرموده بودند: بگذارید بیاید، بگذارید بیاید، بگذارید بیاید. امام فرموده بودند که من ایشان را از قبل انقلاب میشناسم. وقتی خدمت ایشان رسیدم حضرت امام در آن جمع فرمودند: ما هم مثل حسنی باید مسلح شویم.
در دوره اصلاحات خطبههای تند و آتشین شما در نقد عملکرد برخی مسئولین مورد توجه بسیاری از رسانهها بود. آیتالله حسنی در این دوره خط مقدم دفاع از انقلاب و مردم است. اما در دولت آقای احمدینژاد به مراتب این انتقادات کمرنگتر شده است. چه تفاوتی بین دولت احمدینژاد و خاتمی میبینید که شما از این دولت کمتر انتقاد میکنید؟
تفاوت دولت احمدینژاد و خاتمی از زمین تا آسمان است. دولت احمدینژاد یک دولت اصولگراست و من همین الان هم به احمدینژاد علاقه دارم. اگر علاقه نداشتم حتما مبارزه میکردم. خدماتی که آقای احمدینژاد مخصوصا در سفرهای استانی به شهرهای مختلف و روستاها انجام داده است در تاریخ انقلاب کمنظیر است. احمدینژاد در هفت سال گذشته شب و روز برای عمران و آبادانی کشور تلاش کرده است. در این دولت توجه به محرومین و مستضعفین بسیار پررنگ شد. اما دولت آقای خاتمی دولت اصلاحات نبود دولت افسادات بود. در آن دوره در رسانهها و روزنامهها توهین به امام و انقلاب و زیر سوال بردن مقدسات باب شده بود و لازم بود که با این افسادات مبارزه شود.
یعنی شما تمام عملکرد دولت احمدینژاد را تایید میکنید و کلیه عملکرد خاتمی را رد؟
البته به تمام معنا نه! ولی بعضی مسائلی که اطراف رئیسجمهور پیش آمده باید مراقبت بیشتری شود. بنده تذکراتی را به شکل خصوصی به آقای احمدینژاد و کسانی که میتوانند حرفهای ما را به ایشان برسانند دادهام. ما تذکرات لازم را به موقع دادهایم.
صفشکنی حضرتعالی و پیشتازی شما در دوره اصلاحات سبب شده بود که جریاناتی رو به ترور شخصیت شما بیاورند و حتی یک سایت به همین منظور راه بیندازند. اما شخصیت شما نه تنها ترور نشد بلکه آنهایی که چنین رویایی در سر داشتند سر در آخور بیگانگان دارند. فکر میکنید علت این هجمههای ناجوانمردانه چه بود؟
البته فقط ترور شخصیت نبود آنها حتی قصد ترور فیزیکی من را هم داشتند. من حمایت از انقلاب، ولایت فقیه، امام خمینی و امام خامنهای را تکلیف خودم میدانم. همین حمایت صریح علت این حملهها بود. من تصور میکنم که اینها عوامل استکبار بودند. مبارزات من با این جریانات منحرف منطقی بود. ملت در حماسه نهم دی جواب تمام یاوهگوییها را دادند. شعارهای مردم در نهم دی گواهی بر مبارزات من با این جریانات منحرف در دوره اصلاحات بود. من امروز به این نتیجه رسیدم که اگر آن روز بالاتر از این مطالب را هم میگفتیم جا داشت.
این روزها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برخی جریانات ساختارشکن و فتنهگر رویای بازگشت به قدرت را دارند و به گونهای طلبکارانه اظهارنظر میکنند که گویی نظام باید توبه کند و نه آنها یا نظام برائت بجوید و نه آنها. فکر میکنید این توهم که نظام بار دیگر بخواهد زمینه را برای حضور مجدد فتنهگران فراهم کند محقق میشود؟
خیر! مگر ماها بمیریم که فتنهگران دوباره برگردند. مادامی که کلاشینکف در دست ماست اجازه نمیدهیم که فتنهگران و آنهایی که دستشان در دست بیگانگان بود و هنوز هم هست در سرنوشت انقلاب دخالت کنند.
راز اسلحهای که همیشه در دست شما بوده و هست چیست؟ آیا در اسلحه شما فشنگ هم هست؟ فکر نمیکنید یکی از دلایلی که امروز مسلمانان در برخی مناطق تحت ظلم و ستم هستند این است که در تفنگهای آنها فشنگی نیست؟
امام خمینی(ره) جواب این سوال را دادند که به خود بنده فرمودند ما باید مثل حسنی مسلح باشیم. استان ما یک استان ویژه است. ما مرزداریم. بنده از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی با اسلحه مانوس بودهام. در همیشه زندگی مسلح بودهام و الان هم در خطبههای نماز جمعه با اسلحه حاضر میشوم. حتی شبها هم که میخوابم اسلحه زیر بالش من است.
شما یکی از ائمه جمعه هستید که علاوه بر نمایندگی ولی فقیه در استان از ابتدای انقلاب به کشاورزی هم مشغول بودهاید. با توجه به کهولت سن به نظر میرسد دیگر کشاورزی نمیکنید. آیا فرزندانتان این مسئولیت را بر عهده گرفتهاند؟
نخیر! الان هم من کشاورزی میکنم و دست برنداشتم. فرزندانم مشغولند، من هم به مزرعه و باغات سرکشی میکنم. علاقه من به کشاورزی یک علاقه فطری است.
آیا امسال محصول خوبی هم برداشت کردید؟
الحمدلله محصولات هم خوب بوده است.
آیا از عملکرد دولت در زمینه کشاورزی راضی هستید؟
خیر! از عملکرد دولت در زمینه کشاورزی راضی نیستم. کشاورزی زیربنای کشور ماست. دولتمردان باید بیش از اینها به کشاورزی بها بدهند. بعضی مسئولین ما روبنایی به مسائل کشور نگاه میکنند ما باید زیر بنایی مشکلات را حل کنیم.
یکی از آرزوهای همیشگی شما آباد کردن کویر و و تبدیل زمینهای بایر کویر به زمین کشاورزی بوده است. خوب امروز دولت برنامههایی برای انتقال آب دریای خزر به کویر دارد. فکر میکنید برنامههای دولت در این زمینه به نتیجه برسد؟
انشاءالله میرسد. چون کار خیر و یک اقدام زیربنایی است. امیدوارم که با همت مسئولین به نتیجه برسد.
در خصوص دریاچه ارومیه گلایههای زیادی از جانب شما و جناب حجتالاسلام والمسلیمن فخری امام جمعه موقت ارومیه در رسانهها منعکس میشود. شما فکر میکنید علت این بحران و راهکار برای حل آن چیست؟
یکسری عوامل مختلف در رابطه با کم شدن آب دریاچه ارومیه وجود دارد. مهمترین آنها خشکسالی و عدم بارش برف و باران است که انشاءالله خداوند این نعمت عظیم را نازل کند. عامل مهم دیگر جمعآوری آبهای روان توسط سدهایی است که بر روی رودخانههای منتهی به دریاچه زده شده است. من اوایل انقلاب به مسئولین گفتم به دریاچه ارومیه رحم کنید.
سدها به گونهای باشد که به دریاچه صدمهای نزند اما برخی مسئولین گوش شنوا نداشتند. امروز به نظر من مهمترین راهکارها اولا دعا برای نزول بارشهای رحمت الهی است. ثانیا رها کردن آب از پشت سدها به سمت دریاچه است. دولت باید به این مسئله بیشتر توجه کند و از آب رودخانههای دیگری مثل رودخانه ارس برای تغذیه دریاچه باید استفاده کرد.
شما بارها فرمودهاید در مورد انقلاب با کسی شوخی ندارید حتی اگر آن فرد پسرتان باشد. موضوع اعدام فرزندتان «رشید حسنی» در سالهای اول انقلاب و افشای محل اختفای وی توسط شما گواهی بر این مدعاست. اولا هیچ وقت از اعدام پسرتان احساس پشیمانی نکردید؟ ثانیا فکر میکنید چرا برخی خواص وقتی پای فرزندان و خانوادهشان وسط میآید علیرغم سالها مبارزه برای انقلاب اما به یک باره در امتحان و ابتلای الهی دچار تردید میشوند و نمیتوانند سربلند بیرون بیایند؟
خیر! این کلام امام علی(ع) است که میفرماید ما در زمان حضرت رسول اکرم(ص) به گونهای پرورش یافتیم که اگر خانوادهمان یا اقواممان احیانا در مقابل اسلام و انقلاب پیامبر(ص) قرار میگرفتند آنها را رد میکردیم. اسلام و ادای تکلیف برای ما مهم است. قرآن کریم درباره عموی پیامبر میفرماید «تَبَّت یَدَا أَبی لَهَبٍ وَ تَب» خود پیامبر با خیلی از اقوام و طایفه قریش اینگونه عمل کردند.
خوب! پاسخ سوال دوم
کدام سوال؟
اینکه چرا برخی خواص وقتی پای فرزندان و خانوادهشان وسط میآید علیرغم سالها مبارزه برای انقلاب اما...
پاسخ: (سکوت معنادار)
زنده باد و پاينده باد آقايان هاشمي، خاتمي ، ... ، .... .
تا زبان باز کند اندازه و شان اش پیداست