کد خبر: ۱۸۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۴

تشدید سرکوب مخالفین در باکو

آفتاب‌‌نیوز : ولی از آنجا که الهام علی اف طی مدتی که قدرت را در جمهوری آذربایجان در دست داشته هیچ گاه تمایلی به تعامل با مخالفین نداشته همواره از حربه پلیس و سرکوب برای مهار آنها بهره گرفته است در همین ارتباط تلاش اخیر هزارات تن از هواداران و اعضا اتحادیه سیاسی مخالفان دولت جمهوری آذربایجان برای برگزاری هم زمان تظاهرات در چند میدان مرکزی باکو با مقابله شدید پلیس مواجه شده و به زخمی شدن و بازداشت دهها تن انجامید. 

به گفته مخالفان در این تظاهرات 27 تن از جمله 11 خبرنگار و 2 کاندیدای مخالفان مجروح و 52 تن بازداشت شدند. 

مخالفین که خواستار انتخابات آزاد هستند نتوانستند سومین تظاهرات خود را با آرامی برگزار کنند. 

آنچه در باکو روی داد این واقعیت را آشکار ساخت که الهام علی اف که در سال 2003 جانشین پدر خود شده از انجا که برحمایت و پشتیبانی ترکیه، اتحادیه اروپا و امریکا واقف است سیاست های افراطی و سرکوبگرانه خود را در قبال مخالفین ادامه می دهد و نشان داده که حاضر به هیچ سازش و دوستی با آنها نیست. 

همین حمایت ها از یک سو مخالفین را بیش از پیش تنگنا قرار داده و از سوی دیگر دست دولت را در برخوردهای شدید و افراطی با آنها باز گذارده است. 

در این ارتباط سفیر نروژ در باکو صراحتا اعلام کرد که در درگیری های اخیر پلیس به شکلی افراطی از زور استفاده کرده است. 

مقایسه وضعیت جمهوری آذربایجان با دیگر جمهوری هایی که با انقلاب های رنگین مواجه هستند و یا از سوی امریکا و اتحادیه اروپا مورد تهدید قرار گرفته اند بر این واقعیت صحه می گذارد که از آنجا که الهام علی اف با نوعی حاشیه امنیتی مواجه است به این شیوه ها متوسل شده و ابایی از بازداشت و سرکوب مخالفین ندارد. 

جمهوری آذربایجان به دلیل موقعیت استراتژیکی که داراست و دارا بودن منابع غنی نفت و گاز مورد توجه اروپا و امریکاست و آنها مایل نیستند اوضاع در این جمهوری نظیر گرجستان، قرقیزستان یا اوکراین دچار دگرگونی شود.
در حالی که مردم این کشور به راستی تحت فشار قرار داشته و فقدان دموکراسی و آزادی سبب گردیده انحصار قدرت در دست عده ای باشد که تمایلی به اعطای آزادی به مردم ندارند. 

ولی با وجود پشتیبانی امریکا، اروپا و ترکیه از الهام علی اف، مخالفین دست از فعالیت های خود بر نداشته و حاضر به سازش نشده اند. ریاست جمهوری الهام که در سال 2003 جانشین حیدر علی اف شد با توجه به حجم تقلب ها و دخالت عوامل دولتی به تایید مردم نرسیده و آنها معتقدند در صورت برگزاری یک انتخابات آزاد و دموکراتیک، قدرت به مخالفین خواهد رسید. 

ولی از آنجا که امریکا و اروپا از بروز تنش در این جمهوری و تاثیر منفی آن بر امنیت و صدر نفت و گاز نگران هستند تمایلی به تغییرات فراگیر و آنی در این کشور ندارند. 

در صورتی که ادامه این وضعیت به نفع مردم و جامعه نبوده و می تواند اوضاع را افراطی تر کرده و زمینه بروز درگیری های خشونت آمیز و خون بار را فراهم آورد که در آن صورت اگر تغییر و جابجایی صورت بگیرد هزینه بسیاری در پی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین