کد خبر: ۱۸۳۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
کشتی‌گیر کابینه ۲ کارته شد

چشمک استیضاح به حسینی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی یکی از اعضای هیئت دولت است که در این ایام همواره در مجلس حضور یافته و به سوالات وکلای ملت پاسخ می‌دهد.

* وزیر ورزشکار زیر ذربین پارلمان/حسینی وزیر تذکرات و استیضاح

حسینی از جمله وزرایی است که عملکردش مورد رصد دقیق نمایندگان بوده و آنها بخش فراوانی از سوالات و تذکرات خود را به حوزه فعالیت این «وزیر ورزشکار» اختصاص می‌دهند؛ توجه ویژه به مسائل اقتصادی و نوسانات بازار ارز و سکه از جمله دلایل نمایندگان برای پرسش سوال از وزیر اقتصاد برشمرده می‌شود.

وزیری که همواره به دلایل گوناگون وارد پارلمان شده و پاسخگوی سوالات نمایندگان است و حتی به دلیل فساد بانکی ۳ هزار میلیاردی استیضاح شد اما استیضاحش رای نیاورد.

* کشتی‌گیر کابینه در مسیر پاستور-بهارستان

اکنون به نظر می‌رسد «کشتی‌گیر کابینه» راه پاستور به بهارستان را به خوبی فرا گرفته و هر روزه طی می‌کند و حال که کارت زرد دوم مجلس را هم گرفته است، طی کردن این مسیر برای وزیر مشکل‌تر می‌شود.

* وزرا چه زمانی کارت زرد می‌گیرند؟

براساس این گزارش، طبق ماده ۱۹۴ آیین‌نامه داخلی خانه ملت، در جلسه علنی ابتدا گزارش کمیسیون متضمن طرح سؤال و بررسی‌های انجام شده توسط سخنگوی کمیسیون به مدت حداکثر پنج ‌دقیقه مطرح می‌شود سپس وزیر و نماینده سؤال کننده به ترتیب و هر کدام به مدت حداکثر پانزده ‌دقیقه توضیحات خود را ارائه می‌دهند و در صورت قانع نشدن نماینده، رئیس جلسه نظر مجلس را در این مورد اخذ می‌کند.

درصورتی که اکثر نمایندگان حاضر، نظر به وارد بودن سؤال نماینده یا نمایندگان بدهند رئیس مجلس موظف است موضوع را به رئیس جمهور جهت رسیدگی ارجاع نماید.

در تبصره یک این ماده آمده است، عدم حضور وزیر در مجلس و کمیسیون به منزله وارد بودن سؤال می‌باشد.

در تبصره ۲ هم خاطرنشان شده است که سؤال کننده یا وزیر می‌توانند از وقت خود در جلسه علنی طی دونوبت استفاده نمایند.

در تبصره ۳ ماده ۱۹۴ هم آمده است، گزارش کمیسیون حداقل بیست و چهارساعت قبل از طرح سؤال در مجلس باید چاپ و بین نمایندگان توزیع شود.

در تبصره ۴ هم به صراحت تاکید شده است، در صورتی که سؤال توسط چند نماینده تنظیم گردد، نماینده منتخب سؤال‌کنندگان جهت توضیح سؤال در کمیسیون و صحن علنی باید در فرم مربوط به سؤال مشخص گردد در صورت عدم توافق سؤال‌کنندگان، نماینده آنها توسط یکی از اعضاء هیأت رئیسه به قید قرعه انتخاب خواهد شد.

تبصره ۵ این ماده هم می‌افزاید، سؤال می‌تواند شامل اجزاء متعدد باشد.

همچنین در ماده ۱۹۵ آیین‌نامه خانه ملت آمده است، چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

طبق ماده ۱۹۵ اگر سه بار با رأی اکثریت نمایندگان، سؤالات نمایندگان از وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر در دستور کار خانه ملت قرار می‌گیرد؛ در اصطلاح پارلمانی هر بار تشخیص وارد بودن سوال از وزیر یک کارت زرد را برای وی در پی دارد و با سه کارت زرد، استیضاح وزیر در دستور کار قرار می‌گیرد.

* شهریورماه؛ اولین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد

حال وزیر اقتصاد ۲ کارته شده است و با دریافت کارت زرد سوم استیضاح می‌شود؛ سیدشمس‌الدین حسینی کارت زرد اول را در ۲۹ شهریورماه دریافت کرد.

وی برای پاسخ به سوال الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در خانه ملت حاضر شد و پس از ارائه توضیحات، نادران اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و خواستار رأی‌گیری از مجلس در این زمینه است.

در جلسه یاد شده وکلای ملت با ۸۱ رأی موافق، ۱۱۶ رأی مخالف و ۲۰ رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر اقتصاد به سؤال الیاس نادران قانع نشدند و بدین ترتیب اولین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد داده شد.

در سؤال نادران آمده بود: بمب ارزی که آقای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور وعده آن را داده است، چه زمانی عمل خواهد کرد؟

*آذرماه؛ کارتی که در جیب ماند

البته در جلسه ۲۸ آذرماه خانه ملت سوال محمد‌حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس از شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی پرسیده شد.

حسین‌زاده طی سوالی در خصوص این مسئله که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با چه مجوزی اقدام به خروج ارز به نرخ مرجع نموده، خواستار ارائه توضیحات وزیر اقتصاد در این زمینه شد.

پس از سخنان وزیر اقتصاد، حسین‌زاده اعلام کرد که توضیحات وزیر اقتصاد را قانع‌کننده تشخیص داده اما با تذکر ماده ۲۱۰ احمد توکلی هیئت رئیسه مجبور به رای‌گیری از نمایندگان در مورد سوال از وزیر اقتصاد شد.

بر همین اساس نمایندگان در خصوص پاسخ‌های حسینی وزیر اقتصاد با ۱۳۳ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموعه ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که توضیحات وزیر اقتصاد را قانع‌کننده می‌دانند و آن کارت در جیب خانه ملت باقی ماند.

*دی‌ماه؛ دومین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد

به گزارش فارس، دومین کارت زرد را هم حسینی در جلسه روز گذشته (یکشنبه) دریافت کرد تا وزیر کشتی‌گیر ۲ کارته شود.

در جلسه یاد شده احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم طی سوالی از وزیر اقتصاد و دارایی پرسید که دلایل اخذ نشدن معوقات بانکی به ویژه از افرادی که تسهیلات سنگینی دریافت کرده‌اند و مدت طولانی از زمان آن می‌گذرد، چیست؟

نمایندگان توضیحات وزیر را قانع کننده ندانستند و کارت زرد دوم را به وی دادند.

* آیا مجلس وزیر اقتصاد را ضربه فنی می‌کند؟

دریافت دومین کارت زرد از سوی وزیر اقتصاد نشان از تمرکز وکلای ملت بر اقتصاد داشته و وزیر اقتصادی دولت را به لبه پرتگاه آورده است تا زنگ خطر استیضاح برای او به صدا درآید؛ زنگ خطری که امید است برخی مسئولان اقتصادی را متوجه مشکلات موجود کرده و تلاش آنها برای رفع مشکلات را دوچندان کند.

حال باید دید که در روزهای آینده باز هم سوالی از حسینی پرسیده خواهد شد و وزیر قادر به قانع کردن نمایندگان خواهد بود و یا در روزهای پایانی عمر دولت دوم احمدی‌نژاد، حسینی چمدانش را بسته و از بهارستان به پاستور و از پاستور به خانه می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
0
آفتاب جان خودتو خسته نکن نمی گذارن از رئیس جمهور سئوال و و از وزرا کسی استیضاح بشه اینها همه سرکاریه
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
0
نمی دونم تا حالا بازی های کامپیوتری سرگرمتان کرده یا نه؟ کلی کارت، چشمک، تهدید، ارعاب و ... و وقتی هم که یه بازی تموم میشه یه بازی دیگه. تازه وقتی از پشت کامپیوتر بلند میشی می فهمی که تو همون خونه خرابه ای بودی که هستی. تازه باید به فکر اجاره و نون و برق و گاز و تلفن و بنزین و دلار و نفس کشیدن و ... باشی. واله این روزا این بازی های مجازی چقدر زیاد شده.
ایی کیو سان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
0
حسینی جان ترا به خدا در جامعه خود را ظاهر نکن ! هر زمان که حرف زدی ، کوچه بازاریها شما را دوووووررررر زدن . اگر می خواهی اقتصاد یاد بگیری ، کافیست یک هفته با آنها توی بازار باشی !
شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
0
0
ایییییییول
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین