کد خبر: ۱۸۳۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵

دادگاه فساد مالی «علنی» اما بدون حضور خبرنگاران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در گرمای مرداد سال ۹۰ به یکبار پرده از راز یک فساد اقتصادی بزرگ برداشته شد.

بزرگی این فساد به قدری بود که داغی این سوژه خبری بر گرمای روزهای تابستان سایه انداخته بود و تیتر همه روزنامه‌ها به بررسی این موضوع اختصاص پیدا کرد.

پرونده چیزی نبود جزء یک فساد بزرگ که ابعاد آن مشخص نبود اما از آن به فساد ۳ هزار میلیاردی در رسانه‌ها نام برده می‌شد و به این نام شناخته شد.

دادگاه رسیدگی پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی در دور اول برگزاری خود به اتهامات ۳۹ متهم رسیدگی کرد که در نهایت برای این افراد حکم صادر شد اما در دور دوم برگزاری این دادگاه‌ها که از ابتدای آبان‌ماه آغاز شده است هنوز امکان حضور خبرنگاران فراهم نشده است.

حجت‌السلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران و قاضی ناصر سراج رئیس دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده هر کدام با تأیید خبر برگزاری جلسات دادگاه‌ها به صورت علنی تأکید کردند که کارت دعوتی برای خبرنگاران صادر نشده‌است اما در هنگام محاکمه افراد مهم قطعاً به رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

عادلانه محاکمه می‌شوند

۳ مهرماه سال ۹۰ حجت الاسلام ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه مردم درخواست رسیدگی عادلانه به پرونده فساد مالی اخیر را دارند گفت: قول می‌دهیم که اراده‌ای جدی برای رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد و با همه عاملان اینگونه جرائم برخورد قاطع می‌شود.

وی درباره برگزاری دادگاه‌های فساد اقتصادی و علنی و غیرعلنی بودن آن گفت: تشخیص علنی و غیرعلنی بودن یک محکمه با قاضی پرونده است که درباره این پرونده به خصوص نظر قاضی در علنی برگزار شدن این دادگاه ها است.

سرانجام دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ علنی برگزار شد

سرانجام در اواخر بهمن سال ۹۰ اولین جلسه رسیبدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی با حضور متهمان این پرونده در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سراج برگزار شد.

قاضی سراج در ابتدای برگزاری جلسه دادگاه با قرائت دستور ویژه رئیس قوه قضاییه مبنی بر برگزاری دادگاه‌ها و همچنین علنی بودن آن رسانه‌ها را به رعایت اصول قانونی در هنگام انتظار اخبار مربوط به دادگاه دعوت کرد.

۱۵ جلسه رسیدگی به این پرونده نهایتاً در اواخر خرداد امسال به پایان رسید و به اتهامات ۲۹ متهم رسیدگی شد و برای آنها حکم صادر شد.

دادگاه‌ فساد ۳ هزار میلیاردی در حال برگزاری است

در تاریخ ۲۰ آبان امسال یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بر اساس روال عادی خود در حال برگزاری است.

این منبع آگاه درباره اینکه شروع مجدد رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی چه زمانی است، اظهار کرد: دادگاه روال عادی خود را طی می‌کند و در حال رسیدگی به اتهامات برخی از متهمان است.

وی در پاسخ به این سوال که با این حساب دادگاه‌ها برگزار شده اما درباره آن اطلاع رسانی نشده است، گفت: زمانی که نوبت به رسیدگی به اتهامات افرادی مثل خاوری رئیس سابق و فراری بانک ملی برسد، قطعاً به مانند دور اول برگزاری دادگاه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

به این ترتیب در شروع دور دوم رسیدگی به اتهامات افراد دخیل در این پرونده از خبرنگاران برای حضور در این جلسات دعوت نشد و دادگاه بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

دادگاه فساد ۳ هزار میلیاردی همچنان علنی برگزار می‌شود

انتشار برخی اخبار در رسانه‌ها درباره چرایی عدم حضور خبرنگاران در دور دوم دادگاه این فرضیه را قوت بخشید که دور دوم دادگاه‌ها به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

به این ترتیب رئیس دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی انتشار برخی اخبار و مطالب راجع به نحوه ادامه رسیدگی به این پرونده را نادرست خواند و اصل قانونی علنی برگزار کردن دادگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد.

قاضی سراج رئیس دادگاه رسیدگی به پرونده فساد کلان بانکی اخبار و مطالب مندرج در برخی مطبوعات و خبرگزاری‌ها مبنی بر ادامه رسیدگی به این پرونده به صورت غیرعلنی را نادرست دانست.

وی اعلام کرد: بنای دادگاه در این پرونده همواره بر علنی برگزار کردن محاکمات و رسیدگی‌های قضایی بوده است و رسیدگی به اتهام سایر متهمان نیز بر همین روال ادامه خواهد یافت.

قاضی سراج تأکید کرد به طور قطع حسب تجویز ماده ۱۸۸ قانون آئین دادرسی کیفری دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری اصل بر علنی کردن محاکم است مگر استثنائات موجود در ماده مارالذکر که مانع از انجام آن شود و در هر صورت مراتب به استحضار مردم شریف ایران خواهد رسید.

کارت دعوتی که برای خبرنگاران ارسال نشد

در حاشیه تودیع و معارفه سرپرستان سابق و جدید دادسرای انقلاب تهران خبرنگاران به سراغ جعفری دولت آبادی رفتند.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری جلسات دادگاه فساد ۳ هزار میلیاردی خاطر نشان کرد: دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار می‌شود.

به گزارش فارس،وی افزود: تنها تفاوت دور اول برگزاری دادگاه نسبت به دور دوم ان این است که برای خبرنگاران کارت دعوتی ارسال نشده که به دادگاه بروند.

علنی بودن محاکم به معنای صدور کارت دعوت برای خبرنگاران نیست

سخنگوی دستگاه قضایی تنها چند روز بعد از اظهارات دادستان تهران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که خطاب به وی عنوان کرد، جلسات رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود و عنوان شده که فقط قرار است برخی پرونده‌هایی که افراد مهمتری در آن نقش داشته‌اند به صورت علنی برگزار می‌شود گفت: من بارها این موضوع را تکرار کرده‌ام اما یا شما سخنان من را متوجه نشدید یا من بیان ناقصی داشتم.

وی افزود: اینکه جلسه دادگاه بخواهد علنی برگزار شود به معنای آن نیست که اطلاعیه‌ای صادر شود و باید خبرنگاران دعوت شود بلکه از خود طرفین پرونده خواسته می‌شود تا بیایند و به اتهاماتشان رسیدگی شود.

وی گفت: در موضوع فساد ۳ هزار میلیاردی همچنان اصل رسیدگی بر علنی بودن محاکم است و تاکنون ۲۶ یا ۲۷ کیفر خواست به دادگاه رفته که برای ۵ نفر پس از برگزاری جلسات دادگاه حکم اولیه صادر شده است.

در رسیدگی به پرونده افراد مهم خبرنگاران دعوت می‌شوند

اما بار دیگر به سراج قاضی سراج رئیس دادگاه رسیدگی کننده به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی رفتیم تا از وی درباره روند رسیدگی به این پرونده جویا شویم.

سراج با تأکید بر علنی بودن محکمه گفت: در کشور بیش از ۲ هزار دادگاه وجود دارد که هر کدامشان در روز به یک پرونده رسیدگی می‌کنند آیا می‌شود برای همه این جلسات خبرنگاران را دعوت کرد.

وی افزود: به طور حتم نه این تعداد خبرنگار در کشور داریم و نه اصلاً امکانش وجود دارد که این اتفاق بیافتد.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب در پاسخ به این سوال که میان این پرونده و سایر پرونده‌های موجود در محاکم قضایی تفاوت وجود دارد و افکار عمومی به دنبال مشخص شدن نتیجه رسیدگی‌ها هستند گفت: آنهایی که افکار عمومی دنبالشان باشند خبرنگاران را دعوت می‌کنیم تا حضور داشته باشند.

وی گفت: ما خودمان هم به دنبال قانع کردن افکار عمومی هستیم و این وعده را می‌دهیم که در زمان رسیدگی به پرونده این افراد حتماً از خبرنگاران برای حضور در جلسات دعوت می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
0
سلام :
حتما" پای چند نفر از کله گنده های نظام در میان است که خبرنگاران نباید حضور داشته باشند و بعدش هم اعلام می کنند که آقایان ه - ی -و- ل- ا- ( به معنی هیولا ) متهمین اصلی هستند .
ناظر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
0
ما فقط تماشگر این بازی پلی استیشن هستیم.ا -ب - پ - ت-
چین چون جان
راوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
0
خلاصه و مفید نوشته
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین