کد خبر: ۱۸۳۷۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹
چگونه اظهارنظرهای سعیدی را توجیه کنیم؟

سایت شبکه ایران: هم از مهندسی انتخابات می‌گویند و هم طلبکار احمدی‌نژاد می شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت شبکه ایران نوشت: ۳ ماه پیش بود که حجت الاسلام سعیدی در گفت و گو با روزنامه اعتماد سخنان توهین آمیزی علیه رئیس جمهور بیان کرد. با این وجود، آقای نوری - معاون سیاسی وقت سپاه - در واکنش به اعتراضات صورت گرفته به مواضع آقای سعیدی علیه رئیس جمهور، ضمن پذیرش تلویحی نادرست بودن مواضع وی اظهار داشت:« متاسفانه این مصاحبه به صورت صادقانه و منصفانه منتشر نشده است. صحبت های نماینده محترم ولی فقیه ۲ ساعت و نیم طول کشید. این که یک رسانه ای سخنان آقای سعیدی را تقطیع کند و برخی از اظهارات ایشان را بی خود برجسته کند، خلاف تقوای رسانه ایست. شما کل مصاحبه را بخوانید، ببینید جهت و نگاه آقای سعیدی چیست؟ این روزنامه اصرار داشته که از لابلای صحبت های ایشان چیزی در بیاورد.» آقای نوری بعد از بیان این سخنان در گفت و گو با شبکه ایران برکنار شد.

اما مصاحبه روز گذشته آقای سعیدی بار دیگر اطرافیان او را به زحمت انداخته است. او این بار در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا در یک موضع گیری شگفت انگیز، "مهندسی معقول و منطقی انتخابات ریاست جمهوری" را وظیفه ذاتی سپاه پاسداران اعلام کرده و گفته بود: «من به عنوان کسی که مسئولیت نمایندگی ولایت فقیه در سپاه را بر عهده دارم اعلام می‌کنم که پاسداران ما اهل منطق و استدلال هستند و ما تنها معیار‌ها و آرمان‌ها را مطرح می‌کنیم. سپاه هرگز بصورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود. سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است!»

تاکید صریح بر لزوم مهندسی انتخابات توسط یک مقام عالی رتبه در نهاد نظامی از یک سو با استقبال گسترده رسانه های ضد انقلاب و جریان فتنه مواجه و از سوی دیگر موجب بهت و حیرت افکار عمومی داخل کشور شد.

آغاز تلاش ها برای "توضیح" 

ساعاتی بعد از انتشار این مصاحبه، سردار رمضان شریف خبرگزاری فارس را برای توجیه سخنان آقای سعیدی برگزید. مسئول روابط عمومی سپاه در گفت و با خبرگزاری فارس، در اقدامی بی سابقه خبرگزاری ایسنا را به تهیه خوراک برای ضد انقلاب و لگد مال کردن اخلاق متهم کرد و گفت:« متأسفانه برخی رسانه‌ها بدون توجه به رسالت حرفه‌ای خود با زیر پاگذاردن اخلاق رسانه‌ای در انتشار برخی اخبار که دارای اهمیت و حساسیت نیز می‌باشد، بگونه‌ای عمل می‌کنند که برای رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب خوراک فراهم می‌کنند.»

آقای رمضان شریف البته توضیح نداد که اگر خبرگزاری ایسنا دخل تصرفی در انتشار مصاحبه آقای سعیدی انجام داده است، پس چرا این مصاحبه از جانب آقای سعیدی تکذیب نمی شود؟ وی در ادامه پای "امپریالیسم رسانه ای" را هم وسط کشید و افزود:« امپریالیسم رسانه‌ای و معاندین نظام از فتنه ۸۸ تاکنون با مهندسی یک سلسله ادعاها، تلاش سخیف و نخ نما شده‌ای را برای القای شبهه دخالت سپاه در انتخابات عملیاتی کرده و درپی سوء‌استفاده از اظهارات منسوب به فرماندهان و مسئولین سپاه و در مجموع مقامات و مدیران نظام هستند. آخرین‌ تلاش آنان که چه بسا رفتار غیرحرفه‌ای بعضی از همکاران رسانه‌ای به آن دامن می‌زند و در صورت عدم هوشمندی و هوشیاری در آینده می‌تواند ابعاد وسیعتری پیدا کند ورود به عرصه انتخابات و القای نقش مهندسی شده برای دخالت سپاه است!» معاون روابط عمومی سپاه اما ترجیح داد در خصوص اینکه "امپریالیسم رسانه ای"، "معاندین نظام"، "فتنه گران" و "ضد انقلاب" چگونه جمله "وظیفه ذاتی سپاه مهندسی معقول و منطقی انتخابات است" را در گفت و گوی اختصاصی و تفصیلی با خبرگزاری ایسنا از زبان حجت الاسلام سعیدی بیرون کشیده اند، توضیحی ندهد!

وی در ادامه با بیان جمله ای پیچیده تلاش کرد تفسیری جدید، بر خلاف نص سخنان آقای سعیدی ارائه دهد:«منظور از عبارت "مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات" مهندسی ورود منطقی و معقول برای فعال سازی ظرفیت‌های سپاه در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در حوزه انتخابات بوده و در واقع یک رویکرد درون سازمانی برای کمک به تأمین امنیت برگزاری انتخابات به شمار می‌رود و دقیقاً در مقابل نقطه القایی دشمن محسوب می‌شود!»

آقای شریف همچنین ضمن بیان اینکه آنچه او سناریوی تخریب سپاه نامید، توصیه ای هم به اهالی رسانه داشت: «از جامعه رسانه‌ای کشور انتظار است با پرهیز از اقداماتی که ممکن است به پرکردن جدول دشمن کمک کند پرهیز کرده و حفظ مصالح و منافع ملی را در رفتار حرفه‌ای خود بروز دهند.»

واکنش صریح رئیس جمهور 

رئیس جمهور در حاشیه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ایران در خصوص اظهار نظر آقای سعیدی، اظهار داشت: «حتی امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کرده اند که یک رای بیشتر ندارند.»

دکتر احمدی نژاد فرمایشات دیروز رهبر انقلاب در جمع مردم قم را یادآوری کرده و گفت: دیدیم که دیروز رهبر انقلاب چه فرمودند. هیچ کس و هیچ گروهی نمی توانند مردم و رای آنان را مدیریت کنند.

رییس جمهور در ادامه پاسخ به پرسش شبکه ایران گفت: تجربه نشان داده است که اگر گروهی بخواهند مردم و انتخابشان را مدیریت کنند، نتیجه عکس گرفته چرا که این مردم هستند که آنان را مدیریت خواهند کرد.

این بار درشت گویی مدیرعامل سابق فارس 

پس از اظهار نظر رئیس جمهور، سردار حمید رضا مقدم فر، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس که اکنون در جایگاه حساس معاونت فرهنگی سپاه پاسدارن نشسته است، ضمن مغرض توصیف کردن "خبرنگار شبکه ایران" در عباراتی تامل برانگیز به نصیحت رئیس جمهور پرداخت! سردار مقدم فر در یک فرار به جلو علنی و با لحنی طلبکارانه گفت: «متأسفانه جناب آقای احمدی نژاد، رئیس جمهور محترم، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، در پی سؤالات مغرضانه یک خبرنگار، خبری تحریف شده را مبنای اظهارنظر خود قرار داده‌اند، درحالی که بهتر آن بود ایشان پیش از هرگونه اظهارنظر، درباره صحت و سقم ادعای خبرنگار مزبور اندکی تحقیق می کردند، چراکه اگر اینگونه می شد هیچگاه سخنی بر لب جاری نمی کردند که دستمایه رسانه های بیگانه شود.»

آقای مقدم فر البته توضیح نداده که مصاحبه آقای سعیدی از جانب چه کسی تحریف شده است؟ آیا خبرگزاری ایسنا مصاحبه حجت الاسلام سعیدی را تحریف کرده است؟ در این صورت چرا از تکذیب این مصاحبه یا شکایت از خبرگزاری ایسنا خودداری می ورزند؟ نکند از انتشار فایل صوتی این مصاحبه نگرانی دارند؟ آیا از نظر وی سوال خبرنگار شبکه ایران از رئیس جمهور (نظرتان درباره سخن آقای سعیدی در خصوص ذاتی بودن وظیفه مهندسی انتخابت برای سپاه چیست) به معنی تحریف سخن آقای سعیدی است؟ اساسا آیا سردار مقدم فر معنای تحریف را می داند؟

مدیرعامل سابق فارس در ادامه ضمن به خرج دادن تلاشی مشابه با سردار رمضان شریف در ارائه تفسیری جدید و قابل قبول از سخنان سعیدی، معتقد است به جای توجه به عبارت "ذاتی بودن وظیفه مهندسی انتخابات توسط سپاه" باید نگاه ها به آنچه او "روح کلی مصاحبه" عنوان کرده، جلب شود: 
«اینگونه تحریف ها و دروغگویی ها توسط رسانه های بیگانه به منظور ضربه زدن به جمهوری اسلامی و شخصیت های خدوم و انقلابی همچون حجت الاسلام و المسلمین سعیدی، یک روال همیشگی بوده و جای تعجب ندارد، بلکه آنچه امروز تعجب دلسوزان انقلاب را به خود معطوف کرده، سخنان جناب رئیس جمهور است که بر مبنای این اخبار تحریف شده بیان شده است! منظور آقای سعیدی از مهندسی معقول و منطقی، همان مطرح کردن آرمانها و معیارها بوده و سپاه هیچگونه دخالتی در انتخابات ها نداشته و نخواهد داشت.»

مقدم فر همچنین خاطرنشان کرد: «این موضوع که سوال مذکور امروز از آقای رئیس جمهور، از سوی خبرنگار یکی از رسانه های متعلق به دولت [شبکه ایران] پرسیده شده، نیز جای تأمل و سوال دارد و گمان می رود بایستی این موضوع نیز بررسی و درباره نفوذ احتمالی برخی افراد و جریاناتی که به دنبال اختلاف افکنی بین رئیس جمهور و نهادهای انقلابی و متعاقب آن ایجاد التهاب در کشور هستند، کنکاش مناسبی صورت گیرد!»

هم از مهندسی انتخابات می گویند و هم طلبکار رئیس جمهور می شوند! 

شبکه ایران روز گذشته بعد از انتشار اظهار نظر عجیب حجت الاسلام سعیدی ناچار شد بدیهی ترین مبانی قانون اساسی و دیدگاه های امام راحل (ره) را برای ایشان یادآوری کند. اکنون با توجه به اینکه حتی سردار مقدم فر نیز ثابت کرد پس از چند سال مدیریت بر خبرگزاری فارس هنوز هم بر بدیهی ترین عرفیات رسانه مسلط نیست، به نظر می رسد ناچار از توضیح مواردی کاربردی در برخورد با رسانه ها برای آقای سعیدی هستیم:

جناب آقای سعیدی شایسته است بدانید اگر بعد از مصاحبه اختصاصی با یک رسانه، سخنان شما به صورت مخدوش و تحریف شده منتشر شد، باید مصاحبه خود را تکذیب کنید، در غیر این صورت سکوت شما به معنی تایید محتوای مصاحبه است. مثلا اگر روزنامه اعتماد از زبان شما ۱۰ مورد توهین آمیز نسبت به رئیس جمهور منتشر می کند و شما معتقد هستید که این سخنان را نگفته اید، باید بلافاصله تکذیب کنید. یا اگر خبرگزاری ایسنا مصاحبه جنابعالی را تحریف کرده و شما از "ذاتی بودن وظیقه مهندسی انتخابات برای سپاه" حرفی نزده اید، باید این مصاحبه را تکذیب کنید، نه اینکه نزدیکان رسانه ای خود را میدان گسیل کنید تا از "سناریوی پیچیده امپریالیسم رسانه ای" سخن بگویند و بدترین اهانت ها را به اهالی رسانه روا بدارند. به فرض که هر طور شده باور کنیم بنا به دلایلی نامعلوم جنابعالی با هر رسانه ای که مصاحبه می کنید، آن رسانه سخنان شما را تحریف می کند و منظور شما از مهندسی انتخابات توسط سپاه همانی است که سردار شریف و سردار مقدم فر گفته اند، در این صورت گناه رسانه ها و دلسوزان کشور چیست؟ آیا بعد از هر مصاحبه حضرت عالی همگان باید منتظر باشند تا معاون سیاسی، مسئول روابط عمومی و معاون فرهنگی سپاه پاسداران به تفسیر و تشریح سخنان شما بپردازند؟ آیا نمی توانید منویات خود را بدون ابهام بیان کنید؟ آیا به یک مقام دولتی هم حق می دهید که رفتاری مشابه با خودتان داشته باشد؟ آیا این منطقی است که از یک سو حاضر به تکذیب مصاحبه هایی که تحرف شده شان می دانید، نباشید و از سوی دیگر به رسانه ها ایراد بگیرید که چرا به مصاحبه های من استناد می کنید؟ لازم به ذکر است از آنجایی که هنوز هم حاضر به تکذیب خبر منتشر شده توسط خبرگزاری ایسنا نیستید، عبارت "مهندسی معقول و منطقی انتخابات وظیفه ذاتی سپاه است" همچنان معتبر تلقی می شود!

در این میان نوع سخن گفتن حمید رضا مقدم فر با رئیس جمهور نیز از جمله مواردی است که از یاد نخواهد رفت. اتخاذ لحن طلبکارانه برای سخن گفتن با رئیس جمهور و درشتی در برابر منتخب ملت ایران قطعا امتیازی در کارنامه آقای مقدم فر نخواهد بود، چرا که سه ماه قبل، خبرنگار خبرگزاری فارس و دست پرورده آقای مقدم فر، به این افتخار نائل شده است! معاون فرهنگی سپاه که این روزها کاملا در حیطه وظایف خود مشغول به فعالیت و اظهار نظر است، اگر بتواند با چنین لحنی شهردار یکی از مناطق تهران یا یکی از قضات قوه قضائیه یا آقای علی مطهری (که صراحتا نهاد انقلابی سپاه را متهم به دخالت در انتخابات کرده بود) را خطاب قرار دهد، حتما هنری بزرگ و جاودانه آفریده است!

و سخن آخر اینکه تحریریه شبکه ایران، نه "رسانه ای امپریالیستی" است و نه "در خدمت سناریوی استکبار". وظیفه ذاتی ما به عنوان یک رسانه مدافع نظام جمهوری اسلامی، گوشزد کردن مخاطراتی است که ممکن است به بهانه سخنان شتابزده و غیر مسئولانه برخی صاحبان تریبون، به اصالت این نظام مقدس و ارکان های حافظ آن از جمله سپاه پاسداران خدشه وارد کند. وظیفه ذاتی ما آن است که مراقب باشیم برخی ها برای نهادهای مقدسی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، "وظیفه"ای جز آنچه که خواست امام خمینی، مقام معظم رهبری و ملت است نتراشند و آن را از "وظیفه ذاتی" خود دور نکنند. بهتر است بزرگوارانی همچون آقای مقدم فر، به جای خط و نشان کشیدن برای خبرنگار شبکه ایران و صدور دستور کنکاش در احوال او، اندکی در فرامین بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب غور کنند تا با سخنان نسنجیده، اسباب اتهام به نظام و سپاه را برای بیگانگان و رسانه هایشان فراهم نکنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
دوستان دیروز ، امروز سرچی دعواشون شده؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین