کد خبر: ۱۸۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹

برخورد جدی با تجارت ذغال کلید خورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بی بهانه بلوط ها را می خشکانند، حتی پای بلوط ها نفت می ریزند تا این زبان بسته ها خشک و پای افتادنشان لنگ تر از گذشته شود و بعد این اراضی کشاورزی بودند و تجار ذغال که روی جنازه های زخمی بلوط ها پایکوبی می کردند و فتح جدیدشان را به جشن می نشستند.

هر روز بلوطی از پا می افتد و جنگلی فتح می شود، آنها که از جدال با ریزگردها و خشکسالی جان به در برده اند یا در نبرد با آتش و دود جان می سپارند یا در زیر چرخ های توسعه کشاورزی غیراصولی جان می دهند، این روایت تلخ زاگرس است که جز زیبایی و نعمت به ما نبخشید و جز بی مهری و خسارت چیزی ندید.
و اما تخریب جنگلهای بلوط لرستان برای تبدیل به ذغال چالشی است که هر روز بر شدت آن افزوده می شود به طوری که به راحتی در برخی مناطق شهر می توان تابلوهایی را دید که روی آن نوشته شده است: "ذغال بلوط موجود است"!

بارها این موضوع در رسانه های مختلف مطرح شده و خبرگزاری مهر نیز در گزارش های متعددی به تبعات این اقدام و بی توجهی برخی افراد ناآگاه پرداخته است تا علاوه بر تشکیل کمیته ای در شورای سلامت استان برای پیگیری موضوع دادگستری لرستان نیز با توجه به دغدغه های زیست محیطی جعفر بدری رئیس کل دادگستری استان پای کار بیاید.

محموله های ذغال کشف و ضبط شد

دادستان خرم آباد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در زمینه منابع طبیعی و تخلفات مرتبط با این حوزه با شدت عمل برخورد کرده ایم به طوری که در برخی موارد حتی دستور بازداشت متخلفان نیز داده شده است.

سعید رازانی با بیان اینکه در این راستا کار برخورد با تجارت سیاه ذغال بلوط در استان کلید خورده است، عنوان کرد: طی هفته های اخیر بسیاری از ذغال فروش ها را جمع آوری و ماشین هایی که اقدام به سوزاندن درختان بلوط و جمع آوری ذغال می کنند را متوقف کرده ایم.

وی با بیان اینکه پیگیری های ویژه ای در این راستا در دستور کار قرار گرفته است، با توجه به دغدغه های رئیس کل دادگستری استان لرستان در این زمینه به طور جدی ورود پیدا کرده ایم.

اصلا در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد

دادستان خرم آباد همچنین از برخورد با سودجویانی خبر داد که به بهانه توسعه اراضی کشاورزی دست به تخریب جنگل ها می زنند و بیان داشت: در این راستا رئیس کل دادگستری استان در بازدید از شهرستان دوره چگنی در زمینه تغییر کاربری های صورت گرفته در مراتع و جنگلها دستورات ویژه ای دادند.

رازانی با بیان اینکه در بسیاری از موارد مشکل ما در برخورد با متخلفان منابع طبیعی بحث شناسایی این افراد است، تصریح کرد: متاسفانه برخی کشاورزان برای توسعه اراضی خود اقدام به از بین بردن، قطع و سوزاندان درختان بلوط می کنند.

وی ادامه داد: در جایی که این موضوع ثابت شده است به شدت برخورد کرده ایم و اصلا در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد.

دادستان خرم آباد یادآور شد: بازهم در این زمینه تاکید می کنیم که در برخورد با قطع درختان و تخریب طبیعت بدون اغماض برخورد خواهیم کرد و این موضوع به شعب دادگستری نیز ابلاغ شده است.

سالانه ۱۰ هزار درخت بلوط تبدیل به ذغال می شود

بنابر این گزارش در شش ماه نخست سالجاری مسئولان منابع طبیعی استان به سخن آمدند تا از ذغالگیری از جنگل های بلوط نیز در آمارهای خود یادی کنند. مطابق آمارهای اعلام شده از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در شش ماه نخست سالجاری میزان ۱۳۰۰ کیلوگرم ذغال و ۷۰۰ کیلوگرم سایر محصولات فرعی جنگل و مرتع از متخلفین کشف و ضبط شده بود.

و اما ماه هفتم سال یعنی مهرماه آمار دیگری از سوی متولیان اعلام شد تا این بار فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این رابطه بگوید که گروه های گشت و مراقبت این یگان در مهر ماه سال جاری از سوداگران جنگل میزان ۵ هزار و ۴۹۰ کیلوگرم ذغال را کشف و ضبط کنند.

در آبان ماه سالجاری نیز رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم آباد اعلام کرد که تعداد ۶۰۰ کیسه ذغال از سودجویان کشف و ضبط کرده است.
و اما این آمارها تنها رقم محموله های ذغالی است که توسط متولیان امر و در پی گشت های کنترل و نظارت کشف شده و شاید برآورد دقیقی از تخریب جنگلهای بلوط و تبدیل آنها به ذغال را نتوان به دست آورد.

در این میان مدیرکل محیط زیست استان لرستان به ارائه آماری پرداخت و از روند موجود به شدت ابراز نگرانی کرد. محمد حسین بازگیر می گوید: با احتساب جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری در قالب ۴۰۰ هزار خانوار در لرستان اگر هر نفر دو کیلو در ماه زغال استفاده کند سالانه ۱۰ هزار درخت جنگلی لرستان از بین می رود که با این اوصاف این میزان درخت معادل ۵۰۰ هکتار جنگل و مرتع با عمر بالای ۱۰۰ سال است که به راحتی مردم آنها را نابود می کنند.

دغدغه های رئیس کل دادگستری لرستان

و اما محمد جعفر بدری رئیس کل دادگستری استان لرستان در طول دوره مسئولیت خود بارها و در پرونده های مختلف نشان داده که منابع طبیعی و محیط زیست و پرونده های مرتبط با این موضوع از دغدغه های وی است.

بدری می گوید: متأسفانه در سالهای اخیر سودجویان به منظور استفاده از چوب درختان بلوط که عمری طولانی دارند اقدام به قطع درختان جنگلی می کنند به طوری که روز به روز از وسعت جنگلهای بلوط کاسته می شود.

وی از ابلاغ بخشنامه های مرتبط با این موضوع به شعب دادگاه های عمومی لرستان نیز خبر داده و ادامه می دهد: به منظور جلوگیری از استمرار این قبیل تجاوزات و حفاظت از منابع طبیعی جنگلی شعب ویژه ای در دادسرا و دادگاه های عمومی و انقلاب برای رسیدگی به این جرایم اختصاص و از ارجاع پرونده ها به شعب مختلف خودداری شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان همچنین از شعب دادگاه های عمومی لرستان خواسته است که پرونده های مذکور به سرعت و خارج از نوبت رسیدگی شوند و یادآور می شود که محاکم در رسیدگی به پرونده های قطع درختان جنگلی و تجاوز به منابع ملی با توجه به اهمیت جرم ارتکابی مجازاتهای بازدارنده ای را برای مرتکبان در نظر بگیرند.

به گزارش مهر؛ بدری می گوید که همچنین در این راستا دادستانها به مراجع انتظامی ابلاغ کرده اند که با مأموران حفاظت جنگلها و محیط زیست همکاری لازم را برای شناسایی عاملان ارتکاب جرم و دستگیری به موقع آنها داشته باشند.

با این تفاسیر امید می رود با توجه به همراهی دستگاه قضایی برای برخورد با سودجویان شاهد روند کاهشی "دود شدن" بلوط ها در جریان تجارت سیاه ذغال باشم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین