کد خبر: ۱۸۴۲۳۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹

خودروسازی تعطیل شد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از نظر كارشناسان، خودروسازی نه فقط یك بنگاه تولید محصول كه بخشی عظیم و تاثیرگذار در اقتصاد كشور و از شاخص های رشد و توسعه در جهان بشمار می آید و این صنعت زمینه اشتغال خیل عظیمی را در كشور فراهم كرده است. اهمیت این صنعت به گونه ای است كه بیشتركشورهای جهان این صنعت را بخشی از وجود خود دانسته و تمام تلاش خود را برای سرپا نگه داشتن این صنعت بكار می گیرند.

اما در حال حاضر خودروسازی كشور، دیگر آن شور و حال قدیم را در خطوط تولید خود نمی بیند و بنا بر گزارشات رسیده در حال حاضر این صنعت با مشكلات متعددی از جمله افت تولید و كمبود نقدینگی روبرو شده است و به نظر می رسد در صورت عدم رسیدگی نمی توان پایان خوشی را برای این صنعت متصور شد.

این مشكلات آنقدر بزرگ و ریشه ای است كه بواسطه آن تولید خودرو در ۹ ماهه سال ۹۱ با افت بالای ۵۰درصدی این میزان را به پائین ترین سطح در ۳۰ سال گذشته رساند و بواسطه عدم تولید و كاهش تیراژ باعث تشدید مشكلات نقدینگی خودروسازان شد. به گفته صاحب نظران اگر دولت دیر بجنبد ضرر زیان بسیار بزرگی دامن گیر این صنعت و صنایع پائین و بالادستی و۶۰ صنعت وابسته به این صنعت خواهد شد.

این درحالی است كه در تمامی كشورها، صنایعی همچون خودرو و ساختمان كه از جمله بخش هائی هستند كه بواسطه وجود اشتغال بالا، همواره از سوی دولت ها حمایت می شوند و در این بین نوع مدیریت و تولید در این دو بخش و همكاری ویژه بخش خصوصی در ساختمان سازی ها و به قولی« بسازبفروش ها» باعث شد كه صنعت خودروی كشور بیشتر از صنعت ساختمان محتاج توجه شود.

در این خصوص حسین گروسی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سیبنا در خصوص واكنش در برابر تعطیلی خودروسازی كشور اظهار داشت: صنعت خودروسازی لوكومتیو صنعت كشور است و تاثر مستقیمی در پیشرفت هر صنعت داشته و اگر خودروسازی در كشور تعطیل شود مطمئناً سایر صنایع هم با عدم رشد مواجه شده و این امر تاثیر نامطلوبی در سایر صنایع خواهد گذاشت.

وی با اشاره به میزان بالای اشتغال در صنعت خودروسازی افزود: اشتغال در صنعت خودروسازی تنها مختص به این بخش نبوده و بخش های مختلفی از جمله: شیشه ، چراغ، تایر و ... را نیز در برمی گیرد بنابراین خودروسازی اهمیت زیادی در ایجاد فرصتهای شغلی و رشد و توسعه صنعت كشور دارد و اگر شاهد تعطیلی صنعت خودرو باشیم باید به مرور شاهد تعطیلی بسیاری از صنایع دیگر نیز باشیم .

الیاس طاهری دبیر اول كمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می گوید: مجلس پیش بینی های گسترده ای در خصوص عدم به وقوع پیوستن این اتفاق در نظر گرفته است و بنا را بر حفظ این صنعت گذاشته است و به این واسطه نیز در سالهای گذشته حمایت های ویژه ای از جمله عدم آزاد سازی واردات خودرو را در نظر گرفته است تا بتواند این صنعت را حفظ كند و در كنار این ، دولت هم موظف شد تا تسهیلاتی را به این بخش اختصاص دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد : افزایش قیمت خودروسازان در مدت گذشته نیز از جمله حمایت های دولت از این صنعت بوده و مجلس نیز با برگزاری نشست های مختلف به صورت هماهنگ تر و همگون تر بدنبال رونق دوباره صنعت خودروسازی كشور است .

الله وردی دهقانی عضو دیگر كمیسیون صنایع چاره حل مشكل خودروسازان را تحرك در خودروسازی دانست و اظهار داشت : در حال حاضر یكی از بزرگترین صنایع كشور صنعت خودروسازی است و باید این صنعت از وضعیت كنونی نجات پیدا كند و مشكلات بوجود آمده در نقدینگی خود را از طرق مختلف حل كند و دولت هم با سیاست گذاری درست در این بخش باعث ارتقای این صنعت شوند.

اما دبیر انجمن خودروسازان ایران صحبت های دیگری دارد وی خود را گله مند از از مسئولین اجرائی كشور و نمایندگان مجلس می داند و می گوید: باید از مسئولین اجرائی كشور و نمایندگان مجلس گله مند بود چرا كه علیرغم اینكه این مسئولان از مشكلات صنعت خودرو بخوبی مطلع هستند تا كنون اقدام جدی و عملی جهت برون رفت از این شرایط بحرانی بعمل نیاورده اند.

احمد نعمت بخش ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه مشترك شورای سیاست گذاری خودرو، كارگروه حمایت از تولید به ریاست معاون اول رئیس جمهور ، مشكلات صنعت خودرو مطرح و تصمیماتی گرفته شد كه تاكنون كه حدود ۶ ماه از آن جلسه می گذرد هیچكدام از آنها عملی نشده است.

به گزارش سیبنا ،دبیر انجمن خودروسازان ایران باتشریح راه حل های برون رفت از مقطع كنونی خاطر نشان كرد: تقریبا همگان از مشكلات بوجود آمده در صنعت خودرو آگاهی دارند و تنها راه حل های خروج خودروسازی ازبحران كنونی تامین حداقل دو هزار میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت حداقل دوساله به شركتهای خودروساز و همچنین تامین ارز جهت خرید های خارجی و واردات موادمورد نیاز این بخش است تا صنعت خودروی كشور از این بحران عبور كرده و به روند قبلی تولید و عرضه برسد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
محمدحسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
44
ارابه مرگ ( پراید ) را به 14 ملیون میفروشند و 600 هزار تومن بیمه میگیرند . جریمه های سنگین میکنند . زوج و فرد برای استفاده را به اجبار انجام میدهند . سوخت را هم که باید دلاری پرداخت کرد ! خودتان ببینید حمایت ازمصرف کننده تا چه حدی بالاست !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
2
33
این موارد تنها گوشه کوچکی از تاثیرات تحریمهاست. آنهایی که میگفتند تحریمها بی اثر است کجایند؟ قبول واقعیت سخت است.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
سلام
بامن کاری داشتید؟؟
دعاکنین انشالله رفع میشه
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
1
16
تیتر خبر غیر واقعیه و واسه ترغیب خواننده به خوندنش این طوری انتخاب شده. خبر رو که می خونی می بینی حرف از شرایط بد خودروسازیه و نه "خبر تعطیل شدن خودروسازی". لطفا این رفتارهای زشت و غیر حرفه ای رو نکنین و تیتر رو مناسب و گویا انتخاب کنین.
پاسخ ها
منم ناشناسم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
آفرین ناشناس
موافقم
چون از حرفت خوشم اومد بخاطر تو اسمم رو نمینویسم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
14
پس مصرف کننده چی که باید جونشو داخل این تابوت های سیار بگذارد. چهار تا بدردبخورشون هم مال اونایی هست که ما باید ببینیم که بر مرکب خود سوار بوده و حسرت بخوریم.
پاسخ ها
لیلا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
تکمیل حرف ایشون
ندیدیم نان گندم ولی خوردیم از دست مردم
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
16
ظلم همیشه یاقی نمی ماند وعده خداست وقتی پرایدهای اشغال را به مردم می دهید باید انتظار ورشکستگی را داشته باشید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
1
15
در جهان بسياري از كشورها هستند كه وضعشان خوب است اما اصلا صنعت خودرو سازي ندارند، لذا اين صنعت جزو صنايع اصلي نمي تواند محسوب شود، لذا بهتر است كه از حمايت بي دريغ آن دست بردارند، چه پس از 30 سال حمايت هنوز اين صنعت در ابتداي راه قرار دارد و اگر فاصله اش با صنايع مترقي جهان از 30 سال قبل بيشتر نشده باشد كمتر نشده است، در كشوري مثل چين و نه كره ، عمر صنعت خودرو سازي بسيار كمتر از ايران است ولي در حال حاضر قابل مقايسه هم نيستيم.
جمشيد بسم الله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
20
ياد اون حرف رحيمي افتادم كه ميگفت اروپا و امريكا از سرعت رشد ما متحير شده اند واقعا هم همينطوره كدوم سياستمدار تا حالا اينجوري تونسته يك كشور ديگه را نابود كنه چه برسه به كشور خودش
امیر
|
UNITED STATES
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
20
همون بهتر ورشکست شن ببندن درشون رو!شما که قطعات وارد میکنین ماشین میسازین همون بهتر گمرگ رو آزاد کنین مردم بفهمن ماشین یعنی چی!
سيد ابراهيم كراماتي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
17
مشكل در صنعت خودرو سازي هرگز خبر خوشي نيست؛ اما اگر بعد از 34 سال حمايت بي دريغ و فروش انحصاري و غير منصفانه اين صنعت نتوانسته باشد خود را براي براي روزهاي سخت خودساخته مديران ارشد كشور آماده كند ؛ ديگر كي مي خواهد جواب آن همه حمايت بي دريغ را بدهد ؟ مردم تا كي بايد گروگان ضعف مديران و بي انصافي خودرو سازان انحصار گر باشند؟
مردم خروس خوشي و ناخوشي مديريت مديران شده اند ؛ يك روز به بهانه حمايت از توليد و نهادينه شدن آن بايد محكوم به گران خريدن اتومبيل باشند و امروز هم بايد تاوان سوء مديريت مديران بدهند و به بهانه مبارزه با تحريم گران و گرانتر بخرند!
عجب روزگاري شده كه اقتصاد فربه و سنگين دولتي ايران هرچه از پستان ملت و زمين (نفت) مي نوشد سير نمي شود و چاله چوله ها و پستوهاي تاريك آن پر نمي گردد!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
12
یک ماهه ایران خودرو فروش نداره 1 پرشیا شده 28 میلیون واقعا که............؟
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
6
وضعیت اقتصاد ایران .........................
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
8
بابا اين خودروها كه حداقل با پنجاه درصد سود ميفروشند قطعه ساز وغيرو ذالك هم كه ميليا ردي ازاينا طلبكارند پول ماشين هم كه پيش پيش ميگيرند بعد مسازند خب ببينيد موش اين صنعت به چه بزرگيه كه بااين بازار انحصاري بازم حرف ورشكستگي ميون مياد آخه مگه اصل وفرع درامد اين شركتها كجا رفته؟
ساده دل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
0
11
بمیرم و این روزها را نبینم ، پولهای کلانی که به جیب زدید و پاداش هایی که به مدیران نابغه ی خود دادید ، حالا دیگه آن پولها را ندارید . ما مردم ایران شرمنده شما هستیم از این که توان پر کردن جیب هایتان را فعلا" نداریم ، اگر فکر نابی برای تولید ناب خود دارید پیشنهاد بدید ، چشمان کور ، دنده مان نرم ، انجام می دهیم . . .
amir
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
13
2
نمیدونم به اغلب این کامنت گذارها چی بگم ولی همشون متفق القول که به واقعییت اقتصادی معتقدند اینو میگم اگه ایران بخواد در حد ریو و کلاس یاریس حدود یک میلیون و دویست هزار خودرو در سال وارد کنه احتیاج به سالی 53 میلیارد $ ارز خارجی به صورت نقد داره امــــّا همین خودرو سازای داخلی این حجم خودرو رو به کمتر از 5 میلیارد $ تو ایران میفروشن به اون اضافه کنید ایجاد اشتغال و کسب مهارت در بیش از 450 عنوان شغلی خودم هم تو یه شرکت ساختمون سازی که ربطی به خودرو نداره کار میکنم
پاسخ ها
مسعود
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
ما ایرانیها متاسفانه درک درستی از اعداد و ارقام نداریم و هر چی بشنویم و به دهنمان بیاید میگوییم یک میلیون و دویست هزار خودرو به ارزش 53 ملیارد دلار یعنی هر خودرو ب ارزش بیش از 44 هزار دلار است جنابعالی یک سرچ بفرمایید که با 44000 دلار چه خودرویی میتوان تهیه کرد همین خودروهای که الان در بازار به یمن گمرک و سودهای آنچنانی 200 میلیون قیمت دارند خودروهای 44000 دلاری نیستند
جوهر
|
-
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
4
4
برای نجات اقتصاد کشور مدیری دور اندیش و واقع گرا همچون سردار سازندگی میخواهد ومدیری اقتصاد دان ومتفکر که ازهمه ی احزاب در راه نجات ایران استفاده کند ایران کشور مردمی دلیر است که اگر یا علی گفتید همه لبیک میگویند
حامد
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
0
11
تهدید الکی صنایع خودرو سازی ... اگه صنعت خودرو بخوابه ... بقیه صنایع هم میخوابن ...
من فکر میکنم آخر فلسطین از دست اسرئیل راخت بشه ما از دست این صنایع خودرو سازی نه !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
7
1
حرف شما درسته ولی ماهم دلمون برااین صنعت میسوزه
1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
0
18
تعطلیل بشه بهتره
40 سال تقریبا فقط چراغ های پیکان را عوض کردن
فرق بین پژو معمولی و پارس چقدره
خودرو سازی یا تعویض چراغ و رنگ
خودروسازان خارجی کل ماشین را در هر سال تغیر میدهن
این همه حمایت از تولید داخلی و نتیجه صفر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
0
15
عزيزم گفته تحريمها روي ما اثر نداره !خوب راست گفته رو اونا اثر نداره رو ماها كه داره!
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
0
4
عجب جملات خوب و درخوري رو بكار بردي ، دمت گرم
یزدان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
0
10
همون بهتر تعطیل بشه کشتن ما را با قوطی کبریت هاشون
مدیر عامل های محترم اون موقع جیک جیک مستونتون بود فکر زمستونتون نبود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
0
5
چه بهتر
امیر
|
CHINA
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
0
5
به نظر من مشکل از دولت ماست .توحرف زدن بیستن اما تو عمل؟
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
0
12
اینجوری که شما تیتر زدید گفتیم خداروشکر ایران خودرو و سایپا تعطیل شده!!!
مینا عیدانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
0
0
این شرکت های خودروسازی کلی از مردم طلب کارند بابت فروش لیزینگی که مردم چک هاشون برگشت خورده خود من موقع تسویه حساب چند کارتن چک برگشتی دیدم طرف یک چهارم پول ماشینو نقدی داده باقیشو چهار تا چک 6 ماهه داده هرچی هم بهشون نامه میدن نمیان تسویه کنن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
0
0
با سلام
واقعا نمیدونم چه وقت تیتر زدن رو یاد میگیریم؟؟؟
همه چیزمون بهم میاد فوتبال ،خودرو سازی ،.......مدیریت جهانی،پاسخگو نبودن در مورد تورم و .....
شما ببینید هر بار مشکل حادی در اوضاع اقتصادی پیش آمد تا هفته ها همه مسئولین غیب میشدند یا در سازمان ملل در حال ارائه نظر برای رفع مشکل جهان بودند.
هنوز قوائد بازیهای اقتصادی را بعد از هشت سال درک نکردهاند و با دستور میخواهند قیمت دلار و .....و اخیرا خودرو را تغییر دهند متاسفانه یادشان رفته تمام این مسایل بخاطر تصمیمات خلق الساعه خودشان بوده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین