کد خبر: ۱۸۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۰
متکی:

چین با ارجاع پرونده مخالف است

آفتاب‌‌نیوز : منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران که در پايتخت چين به سر می برد، با وانگ جيا رويی، وزيرخارجه اين کشور مذاکراتی کرده که محور آن تقويت ارتباط ميان احزاب سياسی دو کشور و برنامه هسته ای ايران اعلام شده است.

در نظام کمونيستی چين، تنها حزب کمونيست حکومت را در دست دارد و هشت گروه وابسته به اين حزب نيز به عنوان احزاب سياسی فعاليت می کنند و در ايران چند گروه سياسی متعلق به جناحهای حکومتی به عنوان حزب اعلام موجوديت کرده اند.

آقای متکی پنجشنبه سيزدهم اکتبر در نخستين روز سفر خود به چين با معاون رئيس جمهور اين کشور ديدار کرد و خواستار حل مسئله هسته ای کشورش از طريق مذاکره و از سرگيری گفتگوهای اين کشور با سه کشور اروپايی شد.

او پس از اين ملاقات با اشاره به بيانيه اخير جمهوری اسلامی در استقبال از آغاز مجدد مذاکرات با سه کشور اروپايی خطاب به خبرنگاران گفت که جمهوری خلق چين با ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت مخالف است.

متکی همچنين در ملاقات با يکی از مقامهای ارشد حزب کمونيست چين پيشنهاد رئيس جمهور ايران برای مشارکت کشورهای مختلف در صنايع هسته ای ايران را مجدداً به عنوان راهی برای ايجاد اطمينان بين المللی از صلح آميز بودن اهداف ايران مطرح کرد و از شرکتهای چينی برای استفاده از اين فرصت دعوت به عمل آورد.

وزير خارجه ايران در پکن با وزير خارجه و چند تن ديگر از مقامات دولت چين نيز ديدار و گفتگو کرده است.

گفته می شود انگيزه اصلی وی از سفر به چين درخواست از اين کشور برای مخالفت با قطعنامه احتمالی عليه ايران در اجلاس بعدی آژانس بين المللی انرژی اتمی و در صورت ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت، وتوی چنين قطعنامه ای است.

پيشتر، برخی مقامات جمهوری اسلامی و روزنامه های طرفدار دولت گفته بودند که از ارجاع پرونده هسته ای ايران به سازمان ملل بيمی ندارند و ماه گذشته نيز سخنگوی وزارت خارجه ايران گفت که ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنيت، به گفته وی، آخر دنيا نيست.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی حق دارد پرونده کشورهايی را که به نقض تعهدات خود در قبال پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی متهمند به شورای امنيت ارجاع دهد و شورای امنيت نيز می تواند تنبيه هايی از جمله تحريم اقتصادی عليه چنين کشورهايی وضع کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین